Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1215 Luftning av brinerör  (läst 1365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
Nibe 1215 Luftning av brinerör
« skrivet: 18 april 2014, 10:26:08 »
Hej

jag fick för mig att prova att lufta rören/slangarna till borran.

Jag har misstänkt att det kan finnas lite luft i systemet.

När jag öppnande ventilen på högsta punkten så kom det inte direkt någon luft som jag hörde, men vattnet/brinet började porla rätt ordentligt och nivån i plastbehållaren för brine steg markant.

Vad var det som hände när jag försökte lufta?  Sc:,h

Sedan fråga två: skall pumpen låta mer när den tillverkar varmvatten kontra värme?

edit: Jag kan lägga till att jag tycker att pumpen producerar varmvatten väldigt ofta trots att inget uttag av varmvatten sker.

Glad påsk

/A

« Senast ändrad: 18 april 2014, 11:33:42 av dykkille »
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1215 Luftning av brinerör
« Svar #1 skrivet: 18 april 2014, 16:46:55 »
Hej!
Jag gissar att högpunkten ligger över ditt nivåkärl?
I så fall släppte du in luft eftersom det troligen är trycklöst.
Men du kan Ã¥tgärda det genom att trycksätta nivÃ¥kärlet, jag fixade detta genom att ansluta en trädgÃ¥rdsslang + cyckelpump à la Ã…sa-Nisse.  :)
Sen är det bara att pysa ut luften, om det inte porlar så är det troligen ingen luft heller.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Nibe 1215 Luftning av brinerör
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2014, 12:55:50 »

Sedan fråga två: skall pumpen låta mer när den tillverkar varmvatten kontra värme?

edit: Jag kan lägga till att jag tycker att pumpen producerar varmvatten väldigt ofta trots att inget uttag av varmvatten sker.

Jag hade en servicekille på plats och redan innan han kom förbi så nämnde han ett tänkbart fel eftersom pumpen värmer VV ofta. Det är samma fel som många har skrivit om här och naturligtvis så är det växelventilen.

Service med rensning av smutsfilter och ventil bytt, nu funkar pumpen som den skall. Tyst och levererar varmt vatten dit den skall  tummenupp

/Anders
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!