Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Innegivare eller utegivare  (läst 16232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Innegivare eller utegivare
« skrivet: 10 november 2005, 15:40:58 »
Det har diskuterats mycket vilket som är bäst för styrning av värmepump. Innegivare, utegivare eller båda.
Den bästa regulatorn generellt är en PID regulator.
P Proportionell
I Integrerande
D Deriverande
Normalt arbetar en regulator bara med ärvärde(innetemperatur) och börvärde(den temperatur man vill ha).
För fallet värmepumpar behövs ingen D-funktion eftersom värmesystemets tröghet är mindre än utetemperaturens tröghet.
Värmepumpens bör styras av skillnaden mellan Börvärde och utetemperatur till denna term adderas derivatan av skillnaden börvärde och innetemperatur.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #1 skrivet: 11 november 2005, 07:33:05 »
Det har diskuterats mycket vilket som är bäst för styrning av värmepump. Innegivare, utegivare eller båda.
Den bästa regulatorn generellt är en PID regulator.
P Proportionell
I Integrerande
D Deriverande
Normalt arbetar en regulator bara med ärvärde(innetemperatur) och börvärde(den temperatur man vill ha).
För fallet värmepumpar behövs ingen D-funktion eftersom värmesystemets tröghet är mindre än utetemperaturens tröghet.
Värmepumpens bör styras av skillnaden mellan Börvärde och utetemperatur till denna term adderas derivatan av skillnaden börvärde och innetemperatur.

Hmmmm... Sc:,h Du skriver att ingen deriverande funktion behövs och sen skriver du att derivatan av skillnaden på innetempens börvärde och ärvärde ska adderas, hur ska du ha det ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #2 skrivet: 11 november 2005, 08:35:57 »
För fallet värmepumpar behövs ingen D-funktion eftersom värmesystemets tröghet är mindre än utetemperaturens tröghet.

Du menar... värmesystemets tröghet är STÖRRE än utetemperaturens tröghet... Eller?  Sc:,h
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Ulltieri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • www.ulltin.se/vp
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #3 skrivet: 11 november 2005, 08:51:20 »
Undrar vilken regulator min värme pump är utrustad med?  ::) Värmepumpen startar när den känner att det är för kallt pÃ¥ framledningen  och stoppar när det är uppe i temp. Detta kan uppnÃ¥s med en termostat. Sedan viket börvärde den skall ha är ju en annan sak, det plockar dej ju frÃ¥n kurvan och ute tempen och i bästa fall inne tempen.
Inne givare är att föredra dÃ¥ mÃ¥nga faktorer pÃ¥verkar temperaturen inne, sol, moln, rengn, vind, mycket folk, brakamin, torktumlare, mm...  Dett missar ute givaren.
"Remember - Pillage then burn"

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #4 skrivet: 11 november 2005, 11:07:16 »
Nu är det väl så illa att en berg/mark-VP (i de allra flesta fall) har en reglering av simplaste modell, nämligen on/off-reglering. Reglerdatorn räknar ut ett önskvärt värde på framledningstemperaturen (börvärde) och sedan svänger systemet kring detta värde med hjälp av start/stopp. Hade pumpen varit varvtalsstyrd hade man kunnat körda både PI och PID reglering, men det går ju inte med on/off-reglering.

Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #5 skrivet: 11 november 2005, 12:04:47 »
Svar till Carl N.
Jag har skrivet fel.
Skillnaden mellan börvärde och innetemperatur skall naturligtvis integreras.

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #6 skrivet: 11 november 2005, 12:07:43 »
Rippe,

Har du koll på hur olika tillverkare reglerar sina värmepumpar? Skulle vara intressant att veta vad de olika tillverkarna använder sig av för strategi. Hur bra fungerar egentligen on/off-regleringen, dvs hur stora avvikelser får man i innetemperaturen? Ni som sitter och loggar får gärna meddela hur det förhåller sig :)

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #7 skrivet: 11 november 2005, 12:24:40 »
Svar till Erkki
On/Off reglering med enbart utegivare ger väl en temperaturdiff. på kanske en tredjedels grad under en cykel. Temperaturdiffersen på grund av blåst och solinstrålning kan väl upptå till ett par grader. Det beror på var i rummet man mäter.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #8 skrivet: 11 november 2005, 17:20:36 »
hej

Jag är också intresserad hur tillverkarna har löst regleringen
kan någon förklara ?
går dom på returtempen, även lutningen sas på returtempen efter ett stopp så dom känner av hur fort energin försvinner eller ???
vill ha en utförlig föklaring om någon orkar

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #9 skrivet: 12 november 2005, 16:43:14 »
Asdf, tack för ditt svar på on/off-regleringens temperaturdifferens.

För fallet värmepumpar behövs ingen D-funktion eftersom värmesystemets tröghet är mindre än utetemperaturens tröghet.

För att återgå till ditt första inlägg. Jag håller inte riktigt med om detta. När man har att göra med t.ex. golvvärme har även värmesystemet en stor tröghet, kanske rätt nära utetemperaturens. Jag är av den åsikten att en deriverande verkan kunde göra nytta då.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #10 skrivet: 12 november 2005, 19:26:56 »
Rippe,

Har du koll på hur olika tillverkare reglerar sina värmepumpar? Skulle vara intressant att veta vad de olika tillverkarna använder sig av för strategi. Hur bra fungerar egentligen on/off-regleringen, dvs hur stora avvikelser får man i innetemperaturen? Ni som sitter och loggar får gärna meddela hur det förhåller sig :)

Svar nej, jag har inte koll på hur alla tillverkare sköter regleringen. Det mesta pekar dock på att man i det flesta fall håller sig väldigt enkelt. Jag kör Nibe själv och den har jag lite koll på. Med hjälp av utetempgivaren och eventuell inomhusgivare räknar den ut ett börvärde för framledningstempen. Med hjälp av olika kurvlutningar och förskjuten kurva kan man tvinga fram olika börvärden vid olika ute/inne-temperaturer. Men just pågrund av att kompressorn inte varvtalsstyrs så kan systemet inte göra så mycket mer än att slå på pumpen och sedan slå av den. Och som vanligt vid on/off-reglering får man en tätare reglering om man tillåter täta start och stopp. MEN det är inte så lämpligt ur hållbarhetssynpunkt. Därför låter vi (som tror vi kan något) systemet styra ut i böjarna och därigenom starta och stoppa sällan. Dock är reglermiljön HUS ganska så trögt varvid man kan styra ut systemet ganska ordentligt innan man man märker svängningar i inomhustempen. Och det går att styra ut ännu mer innan man börjar STÖRAS av svängningarna (kräver dock lite list mot övriga i familjen som KAN vara mer känsliga).

Nu såg jag i en annons att Thermia tydligen varvtalsstyr sin berg/mark-VP. Det skulle vara intressant att höra någon berätta om den pjäsens styrning.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #11 skrivet: 12 november 2005, 19:34:32 »
Citera
Nu såg jag i en annons att Thermia tydligen varvtalsstyr sin berg/mark-VP. Det skulle vara intressant att höra någon berätta om den pjäsens styrning.

Rena lurendrejeriet, det är bara cirkpumparna som varvtalssyrs.

De borde byta marknadsförare.
« Senast ändrad: 12 november 2005, 19:36:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #12 skrivet: 12 november 2005, 19:35:10 »
Nu såg jag i en annons att Thermia tydligen varvtalsstyr sin berg/mark-VP. Det skulle vara intressant att höra någon berätta om den pjäsens styrning.
Det är bara cirkulationspumparna som varvtalsstyrs...  huvuddunk
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #13 skrivet: 12 november 2005, 19:40:34 »
Citera
Nu såg jag i en annons att Thermia tydligen varvtalsstyr sin berg/mark-VP. Det skulle vara intressant att höra någon berätta om den pjäsens styrning.

Rena lurendrejeriet, det är bara cirkpumparna som varvtalssyrs.

De borde byta marknadsförare.

MEN är det sant!!!?? Snacka om falsk marknadsföring! 
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #14 skrivet: 12 november 2005, 19:52:17 »
Citera
Nu såg jag i en annons att Thermia tydligen varvtalsstyr sin berg/mark-VP. Det skulle vara intressant att höra någon berätta om den pjäsens styrning.

Rena lurendrejeriet, det är bara cirkpumparna som varvtalssyrs.

De borde byta marknadsförare.

Jag kan se en vits med deras marknadsföring. Med lägre flöde startar man då man har lågt media att värma det ger den största diff och därmed större möjlighet att snabbt komma upp i temp och ej som med högre flöde vänta längre tid innan VP når sin max effekt.

Sen då normakl temp uppnåtts ökar man sin hast och behåller därmed forfarande låg returtemp till kompr.

Tills mott slutet av exv VV laddning har man maximerat sitt flöde för att ha bästa kapacitet på VV lagring i en tank.
Hela förloppet bygger då på att ha konstat framlednings temp med bästa VV temp som slut resultat.

Dessa 3 steg gör en VP mer effektiv i dess körning. Utnyttjning kompressorn hela temp kurva. Så deras marknad föring är ej helt fel Sc:,h



Nu tillbaka till

INNE ELLER UTEGIVARE. OPTIMERA MERA SÅ KÖP EN INNEGIVARE DÅ BLIR DET BÄST:
« Senast ändrad: 12 november 2005, 19:57:35 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!