Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ställa VV-stopp, driftpressostat  (läst 3038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ställa VV-stopp, driftpressostat
« skrivet: 10 augusti 2007, 11:04:21 »
Jag saknar Meny 3b på min 1115 så jag antar att den bara styr VV-stoppen på den där driftpressostaten.
Är den justerbar på nåt sätt eller finns det nåt annat trick att ta till, idag stannar den på 58 graders framledning, 51 retur, och jag skulle gärna sänkt detta ett par grader för högre COP och skona kompressorn?
Jag har VV i överflöd ändå.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ställa VV-stopp, driftpressostat
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2007, 20:59:22 »
Jag saknar Meny 3b på min 1115 så jag antar att den bara styr VV-stoppen på den där driftpressostaten.
Är den justerbar på nåt sätt eller finns det nåt annat trick att ta till, idag stannar den på 58 graders framledning, 51 retur, och jag skulle gärna sänkt detta ett par grader för högre COP och skona kompressorn?
Jag har VV i överflöd ändå.
Nej det går inte att lura driftpressostaten... den reagerar genom att bryta den fas som går till kontaktorn som slår på kompressorn.. Den bryter när trycket är upp i 24.5 bar ungefär..
Finns bara ett sätt å sänka temperaturen å det är att byta centralenhet.. de nyare modellerna går det att sätt en stop-temp på..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!