Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.  (läst 12459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daffypoff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« skrivet: 09 december 2014, 15:22:25 »
Hej!

Jag har haft platsbesök från Alvatek-Svedbergs angående att installera bergvärme.
De har en lite annorlunda lösning mot vad jag tidigare sett. Så som jag förstått det har de en Nibe-pump som tar in kalla sidan och kör med värmeväxlare som skickar ut till en första ackumulatortank där vattnet värms till 40 grader. Från denna går det via ytterligare en värmeväxlare till en varmvattenberedare där vattnet värms till 70 grader för att döda legionellabakterier. För att inte skicka ut detta vattnet till tappvattnet blandas det med det 40-gradiga vattnet. Alternativt för den 40-gradiga ackumulatortanken kan radiatorkretsen användas. Fördelen med detta ska tydligen vara att då kan man strypa kompressorn till att gå med optimal effekt med minimalt antal start och stopp. Genom att start och stopp minimeras ska det även göra att systemet håller längre. Istället för som han hävdade att ett normalt system håller i runt 15 år så kommer detta hålla i +30 år.

Någon som sett något liknande, eller har åsikter om detta system?

Om man har en varvtalsstyrd kompressor, hur många start/stopp har dessa normalt på ett år?
Hur lång livslängd räknar man med på en varvtalsstyrd kompressor?

Jag har ännu inte fått offerten på systemet så jag vet inte hur det rent prismässigt kommer stå sig mot en "konventionell" lösning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« Svar #1 skrivet: 09 december 2014, 16:26:53 »
Jag har aldrig hört talas om detta men om man blandar ut det 70 °C vattnet med vatten från tanken med 40 °C så kommer det ju med legionellakusar från den svalare tanken?
Så hur 17 har de tänkt? ???
Normalt blandas hetvatten med kallvatten i en blandningsventil, legionellakusarna växer inte i kallvatten och dör vid över 50 °C.
Men vid 40 °C växer de och frodas sÃ¥ det verkar ju inte klokt att använda detta vatten till att blanda ut varmvatten med.  :::_)
« Senast ändrad: 09 december 2014, 16:29:17 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« Svar #2 skrivet: 09 december 2014, 16:56:02 »
Om sluttempen är över 50 gr efter blandning så borde det väl funka om vv förbrukas direkt?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« Svar #3 skrivet: 09 december 2014, 17:09:49 »
Jag skulle begära in pris frÃ¥n flera för det lÃ¥ter helt skumt om du inte missuppfattat nÃ¥tt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

börjas

  • Gäst
börjas
SV: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« Svar #4 skrivet: 09 december 2014, 19:04:01 »
GÃ¥ in pÃ¥ deras hemsida sÃ¥ serni. Enklaste setup att man förvärmer vv innan beredaren med platt värmeväxlare. Kan använda bef  beredare.  Medför 6000?starter mindre Väntar ochsÃ¥ pÃ¥ offert frÃ¥n dem. On off resp varvalsstyrd.  Vore kul och jämföra. De är inga duvungar, har funnits länge i branchen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« Svar #5 skrivet: 09 december 2014, 19:58:11 »
Gjorde en koll pÃ¥ hemsidan men hittar ingen info om nÃ¥n liknande lösning och deras referens anläggningar verkar vara frÃ¥n 2006-2007  Sc:,h Vad menar du med att minska med 6000 starter under vp hela livs tid eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

börjas

  • Gäst
börjas
SV: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« Svar #6 skrivet: 09 december 2014, 20:24:33 »
Per år. Har inte räknat, men låter lite överdrivet. Men tankegången är rätt. 2006 eller inte. De har varit med sedan 80 talet och gjort/gör egna vp ochså. De är nog kända i branchen sedan länge. Ivarje fall härikring.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« Svar #7 skrivet: 09 december 2014, 20:30:03 »
Man har normalt inte 6000 starter pÃ¥ 1 Ã¥r. Min vp hade startat 10000 gÃ¥nger pÃ¥ 4 Ã¥r. Dom bör ha kunskaper eftersom dom bygger egna vp men varför dom ska blanda ut 70 gradigt elvärmt vatten för att fÃ¥ vv  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« Svar #8 skrivet: 09 december 2014, 20:37:38 »
Fördelen med detta ska tydligen vara att då kan man strypa kompressorn till att gå med optimal effekt med minimalt antal start och stopp. Genom att start och stopp minimeras ska det även göra att systemet håller längre. Istället för som han hävdade att ett normalt system håller i runt 15 år så kommer detta hålla i +30 år.

Jag har svårt att se hur deras systemutformning på något sätt skulle kunna göra det möjligt för kompressorn att gå mer optimalt jämfört med en vanlig pump. Men beskrivningen är lite oklar. Värms vattnet till 70 grader med pumpen eller med el till exempel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daffypoff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« Svar #9 skrivet: 09 december 2014, 22:02:32 »
Det kan ju vara så att jag fattade lite fel, men som jag förstod det togs det 40-gradigt vatten för att kunna sänka utgående varmvatten. Men det kanske var så att det skulle ta kallvatten, men jag förstod det som sagt att det var det 40-gradiga. Jag tänkte själv på legionella men precis när tanken uppstod nämnde han varmvattenberedaren och att den spetsvärmer för att döda legionella.

Man kan på denna bild se ett exempel på hur det kan se ut. Inte den bilden jag fick i min broschyr, men samma princip.
http://www.alvatek.eu/wp-content/uploads/2014/10/Ref4.png

Jag har svårt att se hur deras systemutformning på något sätt skulle kunna göra det möjligt för kompressorn att gå mer optimalt jämfört med en vanlig pump. Men beskrivningen är lite oklar. Värms vattnet till 70 grader med pumpen eller med el till exempel.
Det är varmvattenberedaren som värmer till 70 grader, inte pumpen.
« Senast ändrad: 09 december 2014, 22:04:41 av Daffypoff »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« Svar #10 skrivet: 10 december 2014, 08:54:16 »
Bilden gör att det klarnar. Det som finns i ackumulatortanken är en slinga som förvärmer vattnet som ska bli varmvatten. Samma vatten används för att späda det heta vattnet från varmvattenberedaren. Då det är en slinga i tanken är det ingen volym att tala om så risken för legionellatillväxt där bör inte vara stor. Slingan spolas ordentligt varje gång varmvatten tas ut.

Det är ackumulatortanken som är poängen med systemet. Den gör att pumpen kan gå länge varje körning men att det skulle medföra att antalet drifttimmar för haveri skulle dubbleras tvivlar jag på. Visserligen slipper pumpen en konventionell pumps varmvattenkörningar till ca 55 grader. Frågan är om ackumulatortanken hålls på 40 grader året om. Är den kall sommartid när huset inte behöver värmas blir täcks värmebehovet för varmvatten med elpatronen i beredaren.

Systemet har nackdelar. Det blir dyrare, en ackumulatortank kostar en hel del och tar plats. Varmvattnet slutvärms med direktel vilket ökar elförbrukningen för varmvattenberedning. Värmeförlusterna frÃ¥n ackumulatortanken kostar ocksÃ¥.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« Svar #11 skrivet: 10 december 2014, 09:28:29 »
Mmm, och kör dom med fast kondensering så blir SCOP (Årsmedelverkningsgraden) dålig.

Jag kör utan tank och har ca 4500 starter/år.

Men visst, det är inte ovanligt att en dåligt intrimmad värmepump som går direkt mot radiatorerna och värmer tappvarmvatten till 55 grader kan ha 10 000 - 15 000 starter/år.

Att livslängden med en sådan systemlösning blir längre tror jag dock på, hur mycket längre är nog omöjligt att säga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« Svar #12 skrivet: 10 december 2014, 09:47:08 »
Att förvärma vv tror jag på tummenupp Gör det ju själv i en liknande lösning men att värma vv med el när man har vp som stöder vv laddning och växelventil verkar dumt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« Svar #13 skrivet: 10 december 2014, 13:15:30 »
Måste koppla om min förvärming så att jag tar förvärmt vatten till blandningsventilen och inte kallvatten..!
Men hur mycket kan man egentligen förväntas spara på att plåga värmepumpen att producera 55 gradigt vatten regelbundet jfrt med att toppvärma 40 gradigt till 55? Någon som räknat på det?
Jag misstänker att det är marginellt, och att det istället handlar om att vp-tillverkare vill kunna höja priset genom att erbjuda en vp som "kan allt", då slipper man räkna med en ny vvb i kalkylen.
Vilket jag ser som kortsiktigt med tanke på att en bra vvb kan hålla i 40 år. (med något byte av elpatron kanske).
Om jag var villaägare som skulle byta från elvärme till bvp så skulle jag vilja utnyttja så mycket av det som jag redan hade i huset, och inte köpa en dyrare vp som kan göra vv, om jag kunde välja en som förvärmde till min befintliga vvb, för mindre pengar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alvatek-Svedbergs bergvärmelösning.
« Svar #14 skrivet: 10 december 2014, 15:45:32 »
Om det vore så skadligt att värma varmvatten till 55 grader så borde det finnas en mjukvaruoption som fungerade typ legionellakörningen, alltså att man själv kunde bestämma hur långt kompressorn skulle värma tappvarmvattnet, och sedan låta den i värmepumpen inbyggda elpatronen toppa upp till önskad sluttemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!