Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knäppande/tickande ljud g3  (läst 2657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pv544

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svärdsjö (Dalarna).
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Knäppande/tickande ljud g3
« skrivet: 25 juli 2014, 01:40:05 »
Hej!

Har på slutet börja låta från pumpen, optimum g3.
Det är ett avtagande ljud på ca 10-15sek.

Först hårdare knäpp/tickande som är lite långsamma, sen blir det snabbare och det avtar i styrka.

NÃ¥gon ide?

Känns som det kommer oftare när någon använt varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppande/tickande ljud g3
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2014, 08:10:11 »
Hej!
Inget ovanligt när man har värmepump.
Ljudet kommer sig av att när värmepumpen värmt klart varmvattnet så finns en "plugg" varmvatten i kondensor + rör som skickas ut i värmesystemet då växelventilen ändrar läge.
Tempskillnaden är ca 30 °C så då utvidgar sig rören snabbt för att sen kylas ner och dra ihop sig.

Så här på sommaren är enklaste åtgärden att ställa värmepumpen i sommarläge, då kommer den inte skicka ut nått vatten alls i radiatorsystemet.
Vår och höst brukar tickandet vara värst, det finns en hel del man kan prova som t ex att lossa/smörja rörsvepen, smörja infästningarna bakom radiatorerna eller installera en "knäpptank".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pv544

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svärdsjö (Dalarna).
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppande/tickande ljud g3
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2014, 08:50:51 »
Vi har haft pumpen i 4-5 år skulle jag tro, inte hört detta förrän nu.
Tror inte den matat ut varmvatten på elementen på ett tag, igår sänkte jag även innetempen till 15-16. Men ändå lät den en del.

Ljudet tror jag inte kommer från elementsidan utan från varm eller kallvattnet. Men ljudet sprids lite från elementen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppande/tickande ljud g3
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2014, 23:34:00 »
Om den är i sommarläget så vet jag inte säkert, men ventilen kanske växlar över till värmesystemet och då kanske du får självcirkulation eftersom pluggen med varmvatten stiger?
Jag är inte säker pÃ¥ hur det funkar pÃ¥ G3.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knäppande/tickande ljud g3
« Svar #4 skrivet: 26 juli 2014, 23:12:27 »
Det kan ju vara nåt rör som har kunnat röra lite på sig tidigare, men som numera har 'kärvat' fast. Försök lokalisera ljudet och se om det sitter nån rörklammer eller liknande där som du kan lätta på och/eller smörja lite.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!