Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Var kan man köpa R410A  (läst 46860 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oddman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Var kan man köpa R410A
« skrivet: 23 januari 2006, 09:53:58 »
Någon som vet var man kan köpa R410A?

Odd

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Var kan man köpa R410A
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2006, 10:18:40 »
Hos någon kylfirma. Antagligen går det att leta upp någon återförsäljare genom någon distributörslista som t.ex. den här:
http://www.dupont.com/suva/emea/contactus/regional.html
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Var kan man köpa R410A
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2006, 15:35:40 »
Endast acrediterade kylinstallatörer få köpa köldmedium!
kylma, tempcold, ahlsell kyl, mfl. säljer köldmedium. 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad oddman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Var kan man köpa R410A
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2006, 22:00:28 »
Är det lag eller är det monopolet som har komit på det?

Odd

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Var kan man köpa R410A
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2006, 15:08:19 »
Är det lag eller är det monopolet som har komit på det?

Odd

Köldmedier går under en hel rad av lagar allt från transporter till försäljning och skyldigheter vid tex import.

Det är inte lag på att företaget skall vara acrediterat, det räcker med personcertifiering men samtliga grossister säljer dock på gemensam överenskommelse enbart till Acrediterade företag.

Jag har talat med dom alla och hävdat att dom inte behöver skapa hårdare tag än vad lagen redan föreskriver, men som att tala med väggen!

I mitt fall skapar detta olägenhet då jag arbetar som frilansare och arbetar på annans acreditering men är själv certifierad och måste alltså köpa köldmediet på min kund direkt!

Bästa sättet att köpa en flaska är nog tyvärr att sätta ut en annons och hoppas på att någon anställd behöver extrapengar!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Var kan man köpa R410A
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2006, 15:44:45 »
Nog är det poolet som ligger bakom alltid. :-\

Importera via internet. Det är helt lagligt för en privatperson att köpa för eget bruk. 8)

Citera
samtliga grossister säljer dock på gemensam överenskommelse enbart till Acrediterade företag.

Som sagt "gemensam överenskommelse"! fiR:

/Knut.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Var kan man köpa R410A
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2006, 17:17:54 »
Ja de är väll bra att de bara säljs till dom som har kompetens att hantera det.
Vore ju katastrof att sälja till vem som helst.
Det finns ju tillräkligt med områden där ej kapabla mäniskor försöker leka experter.
Nog för att de finns många som visst kan hantera de men dom har ju oxå kontakter som kan fixa freon.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Var kan man köpa R410A
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2006, 16:01:02 »
Citera
Ja de är väll bra att de bara säljs till dom som har kompetens att hantera det.
Vore ju katastrof att sälja till vem som helst.

Du har så rätt ”dragan”, folk är ju ena jävla idioter.  :D De inbillar sig att de kan lära sig sånt som en kylteckniker kan, utan att ha
Citera
kontakter som kan fixa freon.
Det säjer ju sig självt, att den som inte kan skaffa fram det förbjudna köldmediet freon, han är för dum för att tillåtas hantera något annat köldmedium. Oavsett om köldmediet är tillåtet. ???

Folk tar sig alldeles för stora friheter. Tänk så bra det vore om det ginge stoppa möjligheten för alla dessa knäppskallar att köpa allt detta som skapar så mycket elände. Stalin hade nog ändå en poäng. ;)

Listan på stolligheter kan göras hur lång som helst, men bara för att nämna några få exempel. :(

-Hur kan det tillåtas att andra än yrkesmän får köpa rördelar så att de kan montera in sina värmepumpar mot sina värmesystem?  Det kan ju gå riktigt helt åt skogen när dessa
Citera
ej kapabla människor försöker leka experter.


-Hur kan det tillåtas att  andra än yrkesmän får köpa byggnadsmaterial? Hoprasade hus liknar ju ingenting.

-Varför i all friden får allmänheten köpa den otroligt brand och explotionsfarliga vätskan bensin? Sådant borde inte anförtros annat än yrkeschaufförer.

-De riktigt stora galenskaperna består i att privatpersoner tillåts att köpa och själv montera både bromsklossar och glödlampor till sina bilar. Dessa detaljer är ju fundamentala för att hålla nere dödligheten på vägarna. Hur kan det överhuvudtaget vara tillåtet för privatpersoner att ha bil?

-Å du, vilket nöt kom på att folk ska få sota sina skorstenar själva? Resultatet kommer ju bara att bli, att husen kommer att brinna som facklor.

 ??? :o :( >:( fiR:
Ner med den fria konkurrensen! Folk bör banne mej lära sig betala! Då kanske de lär sig veta hut!

/Knut.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Var kan man köpa R410A
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2006, 16:23:05 »
Oj vad sur Knut är... men han har en poäng...

Jag har länge tänkt samma tanke: Elektriker och rörmockare ska man inte "leka" själv då blir man starkt ifrågasatt - men att byta bromsbelägg på bilen det är det ingen som ifrågasätter att klåpare får göra.
Handen på hjärtat.
Vilket är värst? Att få en vattenskada eller att någon blir ihjälkörd p g a fel utfört arbete?

Och oavsett regler, överenskommelser och lagar så får både kompetenta och inkompetenta tag i det dom vill ha på ett eller annat sätt.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Var kan man köpa R410A
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2006, 18:56:58 »
Ja men de är ju jävligt bra.

Ja menar dom flesta kan ju allt ändå, om man dom får tro sig själva.

Då kan man ju säga de till personer som kan allt själv när dom nu inte kan de, "Ja ser att du kunde ju börja så då kan du ju avsluta oxå" sen åke man därifrån!

Men visst låt alla få köpa köldmedium och släppa ut de blir ju jättebra. Jag menar de är ju skitbra så var de ju förr, och alla vet ju att de var bättre förr.
De gangnar ju alla. Kanske till och med blir som "Martin Timell effekten" folk börjar på och fixa själv tills det går åt helvete sen ringer dom en kyltekniker. De skapar ju en massa jobb. Kanske skulle utvekla Citcops gör de själv video som dom har på nätet, till ett TV program "Bygg din egen värmepump"

Ja jag röstar för de förslaget.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Var kan man köpa R410A
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2006, 21:01:15 »
J”dragan”

Citera
Då kan man ju säga de till personer som kan allt själv när dom nu inte kan de, "Ja ser att du kunde ju börja så då kan du ju avsluta oxå" sen åke man därifrån!

Ska vara en kylteckniker för att uttala sig så. Har inte hört talas om någon annan bransch där någon privatperson som kört fast eller misslyckats, nekats hjälp av yrkesfolk.

Tvärt om, vanligt yrkesfolk brukar gilla sådana situationer. Att ha hjälpt någon som misslyckats brukar vanligen alstra storrys som är roliga att återberätta och styla med.

Nä du ”dragan” du försöker göra dej själv och din bransch lite märkvärdigare än det egentligen är. Sanningen är, att det inte går MER åt helvete bara för att någon med brist på kunnande petar just i en köldmediekrets än om samma person petar i något annat.

Personer som skaffat kunskap bör slippa att dissas på detta sätt av kylbranschfolk. Juridiken är klar, den privatperson som satt sig in har lika stor rätt som du att själv fixa sin kylmaskin. Rätten att köpa köldmedium är tom större än din, eftersom du sorterar under köldmediekungörelsen. Irriterar det dej, så skyll inte på mej eller andra privatpersoner. Det är dina egna branschföreträdare som lobbat in dessa regler. Dina branschföreträdare hade rätt smutsiga motiv för detta. Avsikten var att  hägna in branschen i ett konkurrensbegränsande stängsel, fullkomligt unikt i världen.


Värmepumpbranschen har  till stora delar blivit sjuk i dag. Finns undantag det ska villigt erkännas, eftersom jag känner till sådana. Problemet är att  det i dag är för lätt att sälja, köparna står i kö. Det har gett upphov till rena divalater på sina håll i branschen. Oförskämda lycksökare står med näsan i vädret överallt.

Nåja är inte särskilt orolig. Jag har varit med så pass länge att jag vet att förhållanden ändras. Yngre människor gör ofta misstaget att tro att kurvor alltid bara ska förlängas i den riktning de har för tillfället. Vågar en bra slant på att dagens ”rövarbaroner” är borta om 10 år. Då har vi garanterat en annan sorts rövare att brottas med. Då finns bara de värmepumpsentreprenörer som hela tiden behållit ”markkontakten” kvar.

I dagens ”värmepumpsfarvatten” är det inte lätt att navigera. Finns i princip två vägar att gå. Den som saknar förmåga eller lust att skaffa tillräcklig kunskap, får ta fram ”storbörsen”.  Ändå blir det ett stort mått av chansning. Den som inte har någon storbörs eller vill ha innehållet i börsen till annat, den får bekväma sig att skaffa kunskap. Det må gälla såväl kunskap om köldmediekretsen som kunskap om såväl köld och värmebärarkretsarna. Kunskap om köld och värmebärarkretsen är dock  långt lättare att hämta in.  Tacka bl.a Rickard för detta.

Räkna däremot inte med att någon lättillgänglig kunskap om köldmediekretsen finns på svenska. Det har kylbranschen sen länge satt stopp för. Det mesta som produceras på svenska är för ”internt bruk”och släpps inte ut till allmänheten. Kunskapen måste i huvudsak hämtas utifrån. Finns mycke på engelska. Utanför våra gränser har inte kylbranschen tillåtits att ta sådana skamgrepp som i vårt land. Men lugn, lugn, så småningom rättar detta till sig och jämnar ut sig. Rövarfasoner slår alltid tillbaka förr eller senare.

Den som vill söka kunskap om köldmediekretsen men inte vet var de ska börja kan starta med att besöka min hemsida
http://www.fam-bjork.se   Den går under benämningen ”Citroën Hemmameckarsida”. Den som inte har Citroën kan strunta i det som är specifikt för bilmärket i fråga. Gå på rubrikerna om AC i bilar. Där finns rätt mycket om sådana. Allt är inte rakt av översättbart tiill kunskap om värmepumpar, men rätt mycket är generellt. Kan förhoppningsvis ge inspiration om hur det vidare sökandet efter kunskap ska gå till.


/Knut.

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Var kan man köpa R410A
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2006, 22:47:45 »
Jag och dragan får nog införskaffa oss lite solkräm med faktor 50. Det verkar bli varmt till sommaren i år också.
TACK KNUT FÖR ALL DIN KUNSKAP
Mest kyla men lite värme också

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Var kan man köpa R410A
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2006, 22:57:18 »
Kylbranchen är ingen specifik branch is sig. Nu har dock sverige låst  brachen vad det gäller freoner, som nu är miljöfarliga och om de är en nackdel att de inte med lätthet finns att få tag på, så kan ju inte jag säga att de är nått  negatift.
Jag menar hade de varit bra att bara kunna springa in på Silvan och köpa lite freon, hur  många skulle stå och töma system och ta tillvara freonet, nä kapa röret och sen ut i luften bara, är de ett bra system. Gä tillbaka lite i tiden och de var precis så.
Finns de nån som tyckte de var ett bra system? Gå ner över världen där det fortfarande går till så och ge ett bra argument till dess fördel.
Att vi i svergie nu är bland dom främsta i världlen köldmedie hantering är väll bara nått negatift, eller?
De kan jag säga att vi inte varit om vi ej nu inte tagit de beslutet.
Sen ska ju oxå sägas att de är bara freoner som hanteras av denna lag, andra miljövänliga köldmedium har inte dom kraven på sig. Propan och Amoniak hanteras inte av dom lagarn, utan ligger under explosiva och giftiga gaser och hanteras efter deras lagar som har andra restriktioner, där det inte alls finns lag att de ska vara folk från kylbranchen.
Martial inom branchen är inte heller låst och  inte heller vad de gäller att jobba i ett tömt sytem, utan de är just själva freon hanteringen och de styr ju mycket när de gäller just arbeten i systemen.
Och vad de gäller literatur om kylsystem och upbygnad finns de bra böcker att tillgå på svenska, nu vet jag inte exakt var man får tag i dom men dom är inte alls hemliga på någe vis.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Var kan man köpa R410A
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2006, 12:04:23 »
Ja du Knut! knUp-
Varför i all friden får allmänheten köpa den otroligt brand och explotionsfarliga vätskan bensin? Sådant borde inte anförtros annat än yrkeschaufförer.

Nu är det ju så att för att transportera större mängder av te x bensin så krävs både special utrustning och utbildning avlagda prov och bevis på din kompetens regleras genom ADR reglererna men du kaske tycker att vi borde slopa även dessa eller delar av dessa som reglerar ej brandfarliga ämnen typ amoniak kärnavfall biologiskt avfall syror och andra farliga ämnen som dagligen transporteras på våra vägar! Varför får inte jag som vanlig människa lasta på ett par kubik amoniak på min gammla lastbil och fara iväg på en försäljnings turné runt sverige det borde väl vara min rättighet som svensk medborgare!!!

Hur kan det överhuvudtaget vara tillåtet för privatpersoner att ha bil?


Nu är det ju så att i större delar av världen så måste man avlägga prov på sin duglighet att framföra bil precic som man måste avlägga prov för att handha köldmedie! men det kanske vore bättre om vi skippade körkort det behövdes ju inte i biens begynelse!

Å du, vilket nöt kom på att folk ska få sota sina skorstenar själva? Resultatet kommer ju bara att bli, att husen kommer att brinna som facklor.

Nu är det väl så att det för att få sota sjäjv krävs viss liten kompetens + myndighets övervakande i form av brandsyn!
Och om detta ej sköts så förlorar man rätten att sota kör du med alkohol i kroppen förlorar du rätten att köra bil!

Ner med den fria konkurrensen! Folk bör banne mej lära sig betala! Då kanske de lär sig veta hut!

Jag ser det väl kanske inte som ett sätt att flå folk på pengar utan en fråga om säkerhet för person, egendom & milj
« Senast ändrad: 29 januari 2006, 12:44:49 av Rickard »
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Var kan man köpa R410A
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2006, 18:38:10 »
J”dragan”

Citera
Då kan man ju säga de till personer som kan allt själv när dom nu inte kan de, "Ja ser att du kunde ju börja så då kan du ju avsluta oxå" sen åke man därifrån!

Ska vara en kylteckniker för att uttala sig så. Har inte hört talas om någon annan bransch där någon privatperson som kört fast eller misslyckats, nekats hjälp av yrkesfolk.

Tvärt om, vanligt yrkesfolk brukar gilla sådana situationer. Att ha hjälpt någon som misslyckats brukar vanligen alstra storrys som är roliga att återberätta och styla med.

Nä du ”dragan” du försöker göra dej själv och din bransch lite märkvärdigare än det egentligen är. Sanningen är, att det inte går MER åt helvete bara för att någon med brist på kunnande petar just i en köldmediekrets än om samma person petar i något annat.

Personer som skaffat kunskap bör slippa att dissas på detta sätt av kylbranschfolk. Juridiken är klar, den privatperson som satt sig in har lika stor rätt som du att själv fixa sin kylmaskin. Rätten att köpa köldmedium är tom större än din, eftersom du sorterar under köldmediekungörelsen. Irriterar det dej, så skyll inte på mej eller andra privatpersoner. Det är dina egna branschföreträdare som lobbat in dessa regler. Dina branschföreträdare hade rätt smutsiga motiv för detta. Avsikten var att  hägna in branschen i ett konkurrensbegränsande stängsel, fullkomligt unikt i världen.


Värmepumpbranschen har  till stora delar blivit sjuk i dag. Finns undantag det ska villigt erkännas, eftersom jag känner till sådana. Problemet är att  det i dag är för lätt att sälja, köparna står i kö. Det har gett upphov till rena divalater på sina håll i branschen. Oförskämda lycksökare står med näsan i vädret överallt.

Nåja är inte särskilt orolig. Jag har varit med så pass länge att jag vet att förhållanden ändras. Yngre människor gör ofta misstaget att tro att kurvor alltid bara ska förlängas i den riktning de har för tillfället. Vågar en bra slant på att dagens ”rövarbaroner” är borta om 10 år. Då har vi garanterat en annan sorts rövare att brottas med. Då finns bara de värmepumpsentreprenörer som hela tiden behållit ”markkontakten” kvar.

I dagens ”värmepumpsfarvatten” är det inte lätt att navigera. Finns i princip två vägar att gå. Den som saknar förmåga eller lust att skaffa tillräcklig kunskap, får ta fram ”storbörsen”.  Ändå blir det ett stort mått av chansning. Den som inte har någon storbörs eller vill ha innehållet i börsen till annat, den får bekväma sig att skaffa kunskap. Det må gälla såväl kunskap om köldmediekretsen som kunskap om såväl köld och värmebärarkretsarna. Kunskap om köld och värmebärarkretsen är dock  långt lättare att hämta in.  Tacka bl.a Rickard för detta.

Räkna däremot inte med att någon lättillgänglig kunskap om köldmediekretsen finns på svenska. Det har kylbranschen sen länge satt stopp för. Det mesta som produceras på svenska är för ”internt bruk”och släpps inte ut till allmänheten. Kunskapen måste i huvudsak hämtas utifrån. Finns mycke på engelska. Utanför våra gränser har inte kylbranschen tillåtits att ta sådana skamgrepp som i vårt land. Men lugn, lugn, så småningom rättar detta till sig och jämnar ut sig. Rövarfasoner slår alltid tillbaka förr eller senare.

Den som vill söka kunskap om köldmediekretsen men inte vet var de ska börja kan starta med att besöka min hemsida
http://www.fam-bjork.se   Den går under benämningen ”Citroën Hemmameckarsida”. Den som inte har Citroën kan strunta i det som är specifikt för bilmärket i fråga. Gå på rubrikerna om AC i bilar. Där finns rätt mycket om sådana. Allt är inte rakt av översättbart tiill kunskap om värmepumpar, men rätt mycket är generellt. Kan förhoppningsvis ge inspiration om hur det vidare sökandet efter kunskap ska gå till.


/Knut.

För det första bara ett klarläggande att freoner eller CFC som det igentligen heter är är förbjudna vilket innebär att dom givetvis inte bör användas överhuvudtaget! ingen lobbyism det bara är så.
R-22 innehåller till viss del CFC. och är givetvis förbjuden men bara i nya anläggningar, befintliga som innehåller R-22 kan köras vidare så länge dom håller i princip.
Fortfarande används R-22 i många länder men det är där inte här!

Nya köldmedier typ R-410A innehåller inget CFC och saluförs som miljövänligt, men det finns en hake bestående i att dom påverkar växthuseffekten och 1KG R-410A motsvarar nästan två ton koldioxid i alla fall över 1700 kg koldioxid,

Sverige har som alla vet förbundit sig att minska  på växthusgaserna och lagstiftningar har ansetts nödvändiga och olika sätt att reglera användningen har hittats på, det ena är trubbigare än det andra.

Min egen syn på saken! om några få freak pysslar med detta så gör det varken till eller i från vad gäller miljöaspekten!
För skall man vara jävligt ärlig så skall inga köldmedier med påverkan vare sig på växthuseffekt eller ozonskikt få användas men nödvändigheten av användadet anses som mycket stort och då får det väl fortgå!

Det stora stora stora bekymmret kommer när alla villägare skall skrota sin värmepump och snyggt lossar kopplingarna och släppa ut gasen!
Litar ni på att era grannar slantar upp kosing och ringer en firma med tömningsaggregat och flaskor som tömmer ner för att lämna in köldmediet till destruktion.

Nää! vi villaägare är snåla som fan det bara är så!
« Senast ändrad: 29 januari 2006, 18:44:19 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!