Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?  (läst 116547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #690 skrivet: 01 november 2017, 13:12:01 »
Någon som kan säga något om att ställa köldbärarpumpen på fixed delta.. Kanske ställa den på 3 eller är det bara dumheter? Finns det nått optimalt delta eller är det bäst att låta pumpen välja själv...
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #691 skrivet: 01 november 2017, 13:29:57 »
Vi har nå hatt noen dager med lave temperaturer. Varmepumpen har da fått visst hvor dårlig reguleringen er med ekstern tank og BT25. Det fungerer rett og slett så dårlig at Nibe burde skamme seg. Jeg kan ikke forstå at de i det hele tatt har testet ut BT25 med ekstern tank.
Når man måler på ekstern tank får man selvsagt en forsinkelse fra varmen produseres til temperaturen i tanken stiger, i denne perioden raser GM nedover og kompressoren svarer med å gi på som bare det. Den begynner ikke å redusere før temperaturen i tanken har nådd beregnet temp og da går det så sent nedover i frekvense at temperaturen fortsetter å stige til himmelen og man ender opp med ett stopp.

Det andre problemet er at pumpen ofte stopper selv om temperaturen er bare litt over beregnet, den kan ligge 0,5 grader over beregnet og stoppe, stoppet medfører at temperaturen synker mye istedet for å bare fortsette med 0,5 grader for høyt.

Nibe varmepumpe er nok konstruert for nedstøpte rør med treg reaksjon, i tillegg liker ikke Nibe at man styrer sløyfene og temperaturregulerer hvert rom. Nibe skal ta igjen det tapte under stopp, eller "hente inn gradminutter" som de sier. Jeg trodde moderne boliger hadde romtermostater som tok seg av dette. Jeg ønsker ikke at varmepumpen "henter inn gradminutter", jeg vil bare ha en stabil temperatur i tanken min. "You had one job Nibe" men feiler....

Det er ingen forbedring i reguleringen på softwaren som er kommet i år med hensyn til regulering.
Nibe kunne lett laget en opsjon der man kun regulerte frekvensen på bakgrunn av temperaturavvik, start stopp kunne gjøres på hysterese. Det siste har jeg forsøkt via modbus, da holder jeg GM på +100 fra den er 3 grader for varm til den er 3 grader for kald, når temperaturen har falt sender jeg GM=-200 og tvinger pumpen i gang. Dette fungerer fint for å hindre unødvendige stopp og at temperaturen synker lavere enn ønsket. Men det er ikke like enkelt å regulere frekvensen på pumpen. Den reagerer kun på GM endringer, for å få stabil frekvens må GM øke virker det som, iallefall om den skal gå jevnt på 20Hz.

Er det noen andre som forsker på ekstern styring av Nibe, kan jo ikke sitte å vente på at Nibe selv skal ordne dette. Nibe tror jo at GM regulering fungerer utmerket så de har jeg gitt opp.
Hva er galt med PID?

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #692 skrivet: 19 november 2017, 16:06:59 »
Den här tråden startade med att jag undrade om det fanns några dolda värden att justera för att få en bättre reglering. Svaret är ja. Tar man ut en Store.set-fil så finns det två värden där som direkt påverkar hur jag upplever att regulatorn fungerar.

Det Gmz och Comp freq reg P. Vad de egentligen gör är höljt i dunkel eftersom det inte går att läsa sig till. Jag har provat lite olika värden på dessa och kommit fram till följande:
- GMz verkar påverka i vilket område regulatorn finner balans mellan GM och frekvensförändringar på kompressorn. Se bild. Högre värde, tunneln flyttas nedåt.(Default 126)
- Comp freq reg P verkar påverka reglerhastigheten. Rätt värde här kommer att att låta regulatorn i god tid låta frekvensen nå sitt lägsta värde innan GM når 0 (Default 1)

Ytterligare saker som påverkar hur bra anläggningen arbetar är delta T på värmebäraren samt GM-start.
- Delta T på värmebäraren. För lågt delta T kommer att leda till svängande reglering. Ett högre delta T leder till lägre flöde vilket underlättar för VP att reglera in sig.
- För lågt satta värden på GM-start och tillskott kan få till följd att GM-underskottet blir för stort vid start vilket kommer att resultera i ett ordentligt pådrag på kompressorn för att komma ikapp då regleringen ogillar stora GM-underskott. Detta kan också få till följd att anläggningen svänger.

Min anläggning går bäst med följande inställningar.
Delta T 15 gr vid DUT -20
GM-start -100 och start tillskott 400
GMz. 127
Compr freq reg P. 2

Detta är observationer frÃ¥n min egen anläggning och  kanske inte gäller andra. Har nÃ¥gon andra erfarenheter av GMz och Comp freq reg P sÃ¥ dela gärna med er.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #693 skrivet: 19 november 2017, 16:46:34 »
Bra innlegg Uffen!
Det er en stund siden jeg forsøkte å endre på GMz og P. Kanskje jeg må se på det igjen etterhvert.

Vet du forresten hvilken modell Nibe introduserte inverter på? Tenker da på luft/vann pumpe. De benytter jo samme reguleringen så kanskje man kan finne ut mer der.
Hva er galt med PID?

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #694 skrivet: 22 november 2017, 20:41:49 »
Den här tråden startade med att jag undrade om det fanns några dolda värden att justera för att få en bättre reglering. Svaret är ja. Tar man ut en Store.set-fil så finns det två värden där som direkt påverkar hur jag upplever att regulatorn fungerar.

Det Gmz och Comp freq reg P. Vad de egentligen gör är höljt i dunkel eftersom det inte går att läsa sig till. Jag har provat lite olika värden på dessa och kommit fram till följande:
- GMz verkar påverka i vilket område regulatorn finner balans mellan GM och frekvensförändringar på kompressorn. Se bild. Högre värde, tunneln flyttas nedåt.(Default 126)
- Comp freq reg P verkar påverka reglerhastigheten. Rätt värde här kommer att att låta regulatorn i god tid låta frekvensen nå sitt lägsta värde innan GM når 0 (Default 1)

Ytterligare saker som påverkar hur bra anläggningen arbetar är delta T på värmebäraren samt GM-start.
- Delta T på värmebäraren. För lågt delta T kommer att leda till svängande reglering. Ett högre delta T leder till lägre flöde vilket underlättar för VP att reglera in sig.
- För lågt satta värden på GM-start och tillskott kan få till följd att GM-underskottet blir för stort vid start vilket kommer att resultera i ett ordentligt pådrag på kompressorn för att komma ikapp då regleringen ogillar stora GM-underskott. Detta kan också få till följd att anläggningen svänger.

Min anläggning går bäst med följande inställningar.
Delta T 15 gr vid DUT -20
GM-start -100 och start tillskott 400
GMz. 127
Compr freq reg P. 2

Detta är observationer frÃ¥n min egen anläggning och  kanske inte gäller andra. Har nÃ¥gon andra erfarenheter av GMz och Comp freq reg P sÃ¥ dela gärna med er.

Stort tack Uffen för att du delar med dig av dina erfarenheter! Min F1155-12 var redan inställd på GM-start -100 och start tillskott 400. Hade inställningen dT 10 vid DUT -20. Standardinställningar på GMz 126 och Compr freq reg P. 1. Märker precis som många andra upplever att pumpen stannar i lägen då den inte hade behövt göra det. Har nu lärt mig att mitt hus från utetemp kallare än c:a 3-4 grader drar min-effekten d.v.s. pumpen ska kunna gå hela tiden vid 0-gradigt och kallare.

Bifogade loggen har fångat ett intressant tillfälle då det varit väldigt urladdat i varmvattenberedaren, som är en separat 300 liters. Vid kl. 19:34 är det 28 grader i VVB (tonårsdusch!) så då har pumpen börjat ladda varmvatten. Den växlar mellan 30 min VV och 30 min värma huset. Hela tiden var det 0 grader ute. Vid 22:49 har den till slut nått 50 grader i VVB och frekvensen var då uppe i 64 Hz. Den börjar växla ner vid 23:11 och når 0 GM vid 00:16, vilket också är just då den hunnit ner till 20 Hz. Det tog alltså 60 min att växla ner från 64 Hz till 20 Hz. Den slår av i en knapp halvtimme för att sedan börja värma huset igen. Helt onödigt stopp kan tyckas, om den bara hade kommit ner snabbare från 64 Hz till 20 Hz, t.ex. på halva tiden, hade den kunnat köra vidare utan stoppet.

För att se om detta kan förbättras enligt samma angreppssätt som Uffe tagit har jag nyss laddat in följande förändring via set fil:

GMz. 127
Compr freq reg P. 2

Samt ställt om Delta T 15 gr vid DUT -20.

Ska bli intressant att följa vad som händer framöver när det håller sig runt nollan eller kallare och efter att det förbrukats mycket varmvatten. Ska även hålla koll på om pumpen behåller dessa ändrade värden, har förstått att det inte är självklart att värdena som förändrats på GMz och Compr freq reg P. blir kvar efter t.ex. omstart, vad är din erfarenhet av det Uffen?
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #695 skrivet: 22 november 2017, 21:21:36 »
Dette er presis det samme jeg og flere andre opplever, pumpen kan fungere fint i timesvis men det hele avbrytes ved varmtvannsproduksjon. Kompressoren jobber forhardt og GM ender på 0. Dette har jeg repetert til det kjedsommelige i den andre tråden, har hatt utallige diskusjoner med Nibe men de ønsker ikke å innrømme problemet.

Jeg ser også at GM legger seg veldig høyt når pumpen går kontinuerlig, hvis det stemmer som Uffen skriver at man kan presse GM lavere under kontinuerlig drift ved å endre GMZ er det veldig interresant.
Jeg har tidligere forsøkt å endre GMz men husker ikke helt resulatet, når jeg endret P var ikke pumpen nødvendigvis raskere, men den reagerte med større frekvenshopp. Altså økte frekvensen enda mer enn før og ble senket raskere også. Jeg tror ikke P verdien er veien å gå, da ville jeg isåfall hatt lavere P enn i dag og det går jo ikke siden 1 er det laveste (?).

Vi får håpe denne tråden får leve uten at GM fansen ødelegger den. Det gjelder også Nibes "anonyme brukere".
Hva er galt med PID?

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #696 skrivet: 22 november 2017, 22:58:42 »
Ska bli intressant att följa vad som händer framöver när det håller sig runt nollan eller kallare och efter att det förbrukats mycket varmvatten. Ska även hålla koll på om pumpen behåller dessa ändrade värden, har förstått att det inte är självklart att värdena som förändrats på GMz och Compr freq reg P. blir kvar efter t.ex. omstart, vad är din erfarenhet av det Uffen?
Ändra båda värdena. Den första kolumnen (efter modbusadressen) är aktuellt börvärde och den andra kolumnen är värdet vid återstart om det varit strömavbrott tex.

Bergen77 och Washburn. Jag känner igen det ni beskriver efter stora varmvattentapp. Det är precis att min klar det. Problemet blir större ju kallare det är ute eftersom GM-raset då blir större efter VV-körning. En lösning är kanske att korta tiden då VV är prioriterat och/eller förlänga tiden då värme är prioriterat tex 15 min VV och 45 min värme. Detta om man inte snabbt behöver varmvatten igen förstås
« Senast ändrad: 22 november 2017, 23:01:05 av Uffen »
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #697 skrivet: 22 november 2017, 23:19:25 »
Bergen77 och Washburn. Jag känner igen det ni beskriver efter stora varmvattentapp. Det är precis att min klar det. Problemet blir större ju kallare det är ute eftersom GM-raset då blir större efter VV-körning. En lösning är kanske att korta tiden då VV är prioriterat och/eller förlänga tiden då värme är prioriterat tex 15 min VV och 45 min värme. Detta om man inte snabbt behöver varmvatten igen förstås
Jeg forstår hva du forslår og jeg tror også det hjelper, men det er jo å gå rundt problemet ved å ofre andre ting (varmtvann), tapper man i ett stort badekar er det dumt om man skal gå tom bare fordi pumpen skal unngå en stans. Jeg vet at flere av dere vil at vi skal gjøre det vi kan med de begresningene som finnes og det er forsåvidt greit. Men jeg synes det er viktig å ha ett trøkk mot Nibe for å understreke at dette er for dårlig.
Forøvrig endrer jeg disse verdiene via modbus så kan ta det fra pcen, men jeg er ikke hjemme for tiden så det må vente litt.

Var det slik å forstå at du ved å endre GMz justerte målet til GM? Jeg trodde målet alltid var GMstart.Hvis jeg bruker -100/400 så ender pumpen opp på rundt GM=-50 før temperaturen stabiliserer seg. Jeg tror det ville hjulpet om denne stabiliserte seg på -100 istedet.

Jeg har også forsøkt manuellt å holde pumpen på 20Hz og jeg må stadig øke GM for at ikke frekvensen skal øke, virker som at den trekkes oppover.
Hva er galt med PID?

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #698 skrivet: 23 november 2017, 08:10:06 »
Blir undrande när ni här skriver om kompressorn som jobbar på 20Hz. Min går som lägst ner till 26Hz och så har det varit inställt från början (fabrik/installatör) sen den installerades. Jag känner till menyvalet Spärrband men har inte rört den då den då jag trott att 26Hz är det lägsta den kan ha.

Har ni ställt om era eller har det varit så från början? Jag har en 1255-12 CU.

1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #699 skrivet: 23 november 2017, 15:57:24 »
20 Hz är lägsta frekvens från fabrik för 12 kW modellen. 94 är max om inte minnet sviker.

Kanske har du något resonans problem under 26 Hz? Det är bara att testa. Din bifogade bild skulle också bli lite bättre med synliga siffror på båda axlarna..

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #700 skrivet: 23 november 2017, 16:03:33 »
Det Gmz och Comp freq reg P. Vad de egentligen gör är höljt i dunkel eftersom det inte går att läsa sig till. Jag har provat lite olika värden på dessa och kommit fram till följande:
- GMz verkar påverka i vilket område regulatorn finner balans mellan GM och frekvensförändringar på kompressorn. Se bild. Högre värde, tunneln flyttas nedåt.(Default 126)
- Comp freq reg P verkar påverka reglerhastigheten. Rätt värde här kommer att att låta regulatorn i god tid låta frekvensen nå sitt lägsta värde innan GM når 0 (Default 1)

Är dom värdena hårdkodade från fabrik, eller är det nåt som pumpen kan ändra dynamiskt beroende på hur den går?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #701 skrivet: 23 november 2017, 18:55:25 »
Var det slik å forstå at du ved å endre GMz justerte målet til GM? Jeg trodde målet alltid var GMstart.Hvis jeg bruker -100/400 så ender pumpen opp på rundt GM=-50 før temperaturen stabiliserer seg. Jeg tror det ville hjulpet om denne stabiliserte seg på -100 istedet.
Det kan nog vara så att den siktar på GM-start. Resultatet när jag ändrade GMz är att den verkar ta längre tid på sig att äta upp GM-underskottet vilket sannolikt medför att jag upplever att gränsen flyttas nedåt.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #702 skrivet: 23 november 2017, 22:58:22 »
Ändra båda värdena. Den första kolumnen (efter modbusadressen) är aktuellt börvärde och den andra kolumnen är värdet vid återstart om det varit strömavbrott tex.
Jag blir inte klok på det här med default värdena. Igår ändrade jag båda värdena d.v.s. skrev 127 127 och 2 2 på respektive rad innan jag läste in STORE.SET till maskinen. När jag dubbelkollade detta idag så var default värdet ändrat till de gamla värdena. För att vara riktigt säker gjorde jag om proceduren enligt följande steg:

1. Läste ut STORE.SET från maskinen till USB
2. Såg ut som enligt bild 02 dvs default värdet var det gamla
3. Ändrade båda värdena för båda parametrar så att det såg ut som bild 01, läste in till maskinen (återställ inställningar)
4. Raderade STORE.SET från USB och läste ut det på nytt
5. Såg åter ut som enligt bild 02 dvs maskinen har ändrat mina default värden som jag tidigare hade läst in

Hur är det möjligt?!
« Senast ändrad: 23 november 2017, 23:01:13 av washburn »
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #703 skrivet: 24 november 2017, 19:30:48 »
Jag blir inte klok på det här med default värdena. Igår ändrade jag båda värdena d.v.s. skrev 127 127 och 2 2 på respektive rad innan jag läste in STORE.SET till maskinen. När jag dubbelkollade detta idag så var default värdet ändrat till de gamla värdena. För att vara riktigt säker gjorde jag om proceduren enligt följande steg:

1. Läste ut STORE.SET från maskinen till USB
2. Såg ut som enligt bild 02 dvs default värdet var det gamla
3. Ändrade båda värdena för båda parametrar så att det såg ut som bild 01, läste in till maskinen (återställ inställningar)
4. Raderade STORE.SET från USB och läste ut det på nytt
5. Såg åter ut som enligt bild 02 dvs maskinen har ändrat mina default värden som jag tidigare hade läst in

Hur är det möjligt?!
Du har något nyare maskin än vad jag har. Nibe kanske har lagt in någon funktion som gör att det inte går att ändra defaultvärdena?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 Optimering - fördjupad servicemeny?
« Svar #704 skrivet: 24 november 2017, 20:35:01 »
Jag hade problem med att pumpen inte tog värdena ibland. För min del verkade det handla om att usb minnet blir korrupt i filsystemet ibland när det flyttas mellan dator och värmepump. Jag minns inte hela lösningen men ett symptom på problemet var att pumpen startar om efter att man sparat ner store.set filen på minnet, då kunde man utgå från att filen är korrupt och värdelös att använda för att editera och ladda upp igen. USB minnet fixar man till i datorn så att det blir friskt igen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!