Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hysteres och max retur  (läst 26863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #120 skrivet: 27 april 2017, 21:48:19 »
Du skriver detta

Tvångsstart av kompressor på "hysteres" eller "max diff framledning" kan bero på för dåligt flöde, igensatt filter, eller ett gäng andra saker, det enda jag påstått och påstår är att när alla dessa felkällor är undanröjda, då skall "hysteres" eller "max diff framledning" höjas så att det inte stör regleringen.

När allt är undan röjt och en anläggning är korrekt injusterad dÃ¥ kommer inte hysteres vara ngt problem  ;)

Det är just här du har fel.
Min anläggning är ett exempel som bevisar detta, hög effekttäckning, liten volym i systemet och en inställning av styrdatorn som inte ger extremt många start och stopp gör att temperaturen på framledningen kan gå mer än 7 grader över börvärde när energibehovet är litet.
Ett exempel.
Det är så varmt ute att värmepumpen bara startar några gånger/dygn, börvärde 25 grader.
Efter två timmars stillestånd är returtempen samma som rumstempen, 21 grader.
Jag har 7 graders deltaT över kondensorn när värmepumpen går.
Så snart kompressorn startar så stiger framledningen till 28 grader, alltså 3 grader över bör - och innan gradminuterna har hunnit räkna ned så ligger framledningen kanske på 35 grader, eller 10 grader över börvärde.
Hysteres skall i fall som dessa INTE stoppa kompressorn, för då får man inte så varmt inne som man har beställt med det kurvinställning man gjort.

Samma sak händer garanterat väldigt ofta i liknande system, utan tank, om anläggningsägaren har termostater aktiva som stryper bort flöde.
Visst, termostaterna kan spara några kWh/vecka, men de orsaker i fall som dessa även väldigt många start och stopp.

Man kan köra med mindre än 7 graders hysteres, men då dagtingar man med antalet start/stopp i ett system som mitt.
Avvägningen mellan antalet start och stopp och övertemperaturen i slutet av en driftscykel bör vara ett medvetet val baserat på kunnande om värmepumpar, och vad som sliter mer, många start och stopp, eller om framledningstempen i slutet av driftscykeln är 32 grader eller 35 grader.
Jag vet vad jag tror, att ett fåtal antal start och stopp är viktigare än om framledningstempen är 32 eller 35 grader i någon minut i slutet av driftscykeln.
« Senast ändrad: 27 april 2017, 21:50:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #121 skrivet: 28 april 2017, 07:27:35 »
Grejen med mina beräkningar är att de är frÃ¥n verkligheten.  Jag jämför de värden jag själv uppnÃ¥r varenda gÃ¥ng, där jag ligger max 2 grader frÃ¥n bör som mest oavsett hur effekt huset kräver och hur varmt det är ute.
Detta jämför jag med en maskin som gÃ¥r 10 grader varmare alltsÃ¥ 12 över bör, och det är fÃ¥ inte den sämsta maskin jag fel sökt.  14 grader över bör gick denna.

Jag säger bara. Anpassa effekten och välj en vettig installation.   Det är sÃ¥ mkt smartare än att bara sätta knappt en 10a med 200m borrning som 99 % blir rekommenderade att göra här.
10an vill ha runt 0,35 liter i sekunden.   Ett du hur mkt flöde det är ?  För de flesta gamla kÃ¥kar är det tillräckligt för 500 kvm typ.  Jag har flera 30 kw maskiner som gÃ¥r med det flödet  :)

Som vanligt.  Upplys folk om rätt saker innan de köper sÃ¥ slipper dem undan sÃ¥ mkt problem  tummenupp
« Senast ändrad: 28 april 2017, 07:51:27 av ORAKLET »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #122 skrivet: 28 april 2017, 08:51:47 »
Nu trollar du igen.
För det första är det inte samma sak att mäta momentant vid olika driftförhållanden/olika temperaturer, som att räkna på vad skillnaden blir över en uppvärmningssäsong, men det verkar du ju inte förstå trots att jag försökt klargöra hur och varför - så den kommentaren är mer för andra som läser än för dig.
För det andra så vill t.ex. Nibe vill ha 0.22 l/s på sin 10 kW värmepump, 792 liter/timme, inget onormalt alls.
Det går dessutom utmärkt bra att köra både 0.22 och 0.35 l/s i både 22 och 28 mm kopparrör utan risk för slitage.
Dock får man ha koll på att rörsträckorna inte blir så långa att tryckfallet blir för stort innan man förgrenar stammen i 2 eller fler stammar.
I nedanstående diagram har jag ritat in var flödet hamnar med 0.22 l/s och 0.35 l/s.
Inom den gröna fyrkanten är flödet OK både vad gäller tryckfall och flödeshastighet.
De två vänstra gröna prickarna är 0.22 l/s i 22 respektive 28 mm rör.
De två högra prickarna är 0.35 l/s i 22 respektive 28 mm rör.

Visst, man överskrider rekommenderade 0.1 kPa/meter rör, men det är inte så farligt med tanke på att de flesta har en förgrening inom någon meter eller några dm från värmepumpen som gör att flöde hamnar väl under 0.1 kPa efter första förgrening, det klarar cirkpumpen utan problem med högt systemtryckfall.

Att det finns dåligt projekterade och injusterade värmepumpar är vi helt eniga om, de projekteras och installeras av folk som gemene man i detta land har att vända sig till.
Detta forum ger hjälp och stöd både till installatörer som vill lära sig mer, och till kunder/anläggningsägare som svikits av projektörer och installatörer som inte velat, kunnat eller har erbjudits chansen att lära sig förstå vad som krävs för att en värmepump skall fungera så bra som möjligt i en vissa installation, eller vilka förändringar som krävs i styr eller VVS för att en värmepump skall uppfylla de krav man har.
Att du varit på en anläggning med 14 graders övertemp styrker de påståenden som jag gett i detta forum i många år.
De flesta installatörerna lämnar värmepumpen med default inställningar, eller så gör de i bästa fall en grov uppskattning om kurvlutning innan de lämnar anläggningen i händerna på sin uppdragsgivare.
Med default inställningar är 10-14 graders övertemp och hårt strypande termostater mera regel än undantag.
Visst, värmepumpen håller huset varmt, men med vilken COP?

Jag och andra som pedagogiskt försöker förklara samband, krav och möjligheter - för att göra det bästa av varje situation, med utgångspunkt från frågeställarens situation har gjort en stor insats för att spara pengar, energi och försäkringskostnader för Svenska folket.

Vad som är den VVS-tekniskt bästa lösningen och den ekonomiskt bästa lösningen (som är tillräckligt bra) är ofta olika saker.
Du verkar debattera enbart för den VVS-tekniskt bästa lösningen, och det är sällan en lösning som kunderna väljer när de balanserar kostnader mot förtjänst.
Att du sedan vrider och vänder på allt som jag skriver bara för att få folk att tappa förtroende för mig är ett lågvattenmärke, och det är dessutom tröttande för de som läser att se dina återkommande inlägg vars enda syfte är att misskreditera mig, utan att själv komma med annat än tomma ord och floskler som inte förklarar någon om vad och varför man kan göra istället för det du kritiserar.
Tyvärr.

Du hade kunnat vara en stor tillgång för forumet om du agerat som en medmänniska.
« Senast ändrad: 28 april 2017, 09:47:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #123 skrivet: 28 april 2017, 10:38:12 »
Makalöst.     dontknow

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #124 skrivet: 28 april 2017, 11:04:27 »
Tack.  ;)

Det är på vissa sätt bra att du ifrågasätter mig, lägger man ned den tid som krävs är det inte så svårt att bevisa att det du skriver inte stämmer.
På detta sätt lär vi oss alla att ogrundade påståenden som utreds leder till ett större kunnande bland alla som läser.
Jag hoppas dessutom att jag kan framställa mina fynd så pass pedagogiskt att de flesta förstår.

Och som vanligt, har jag fel i något som jag påstår så blir jag mer än gärna överbevisad, har jag fel så kommer både jag och andra att ha lärt sig nåt nytt av den debatt som varit.
« Senast ändrad: 28 april 2017, 11:06:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!