Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 590 + Tilluftsaggregat TA - 450  (läst 6583 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersronn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
IVT 590 + Tilluftsaggregat TA - 450
« skrivet: 03 januari 2011, 17:29:41 »
Hej, jag är ny här på forumet och hoppas nu kan hjälpa mig och min familj! Köpte för 1 år sedan ett Anebyhus byggt 1984, i huset satt det en IVT 590 samt en TA - 450. Vi flyttade in i jan/feb förra året. Nu för någon vecka sedan så vaknade vi av att vi inte hade någon el, gick till tvättstugan och upptäckte att jordfelsbrytaren hade slagit ifrån, samtidigt som jag tänker slå på den igen så hör jag hur det forsar vatten i tvättstugan. Jag ser till min förvåning hur det bara sprutar vatten ur vårt tilluftsaggregat Ta - 450. Fick slut på lekaget genom att skruva ner rumstermostaten till 15 grader.

Rörmokaren kom på morgonen och sa att batteriet hade fryst sönder, samt att slangen den sista biten från 590 till TA var helt igengeggad. De lagade TA samt bytte ut rören den sista biten till nya kopparrör. Det fungerade jätte bra några dagar och vi fick en helt annan värme i huset.

Men för nÃ¥gra dagar sedan sÃ¥ slutade TA att fungera igen, det kommer inte nÃ¥got varmvatten frÃ¥n IVT 590 samt att fläkten är helt stilla pÃ¥ TA. Vi ringde dit rörmokaren igen och det hade Ã¥terigen fryst sönder tyvärr. Fick just besked att kan dom inte laga det igen sÃ¥ kostar ett nytt batteri cirka 2000+moms. Han undersökte vÃ¥r IVT panna och upptäckte att rumstermostaten var kopplad till cirkulationspumpen och att det därför inte blev nÃ¥gon cirkulation av varmvatten till TA när vi eldade tex och därav har det frusit igen. Han sa ocksÃ¥ att det var fel att sätta en termostat till cirkulations pumpen eftersom den alltid ska vara igÃ¥ng, och att  man ska använda sig utav en kanaltermostat som ska sitta efter TA. Har de rätt eller blir jag lurad? Kommer samma fel uppstÃ¥ igen? De pratade även om att det var ett dolt fel som jag kunde fÃ¥ ut pÃ¥ försäkringen för. Stämmer de?

Tacksam för all hjälp jag kan få! :) Hoppas ni orkar läsa mitt långa inlägg...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 590 + Tilluftsaggregat TA - 450
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2011, 22:13:28 »
Hej!
Utan att ha sett på grejerna så tror jag att rörkrökaren har rätt.
En rumstermostat ska inte kunna stänga flödet till TA450, det måste alltid vara cirkulation och värme till batteriet på vintern.
Konstigt att han inte upptäckte problemet vid första läckan.  Sc:,h

Man bör ha ett frysskyddsspjäll till en TA, det är ett spjäll som stänger tilluften om temperaturen på batteriet sjunker under en viss temperatur.

Sen bör du kontakta ditt försäkringsbolag om det där med dolt fel, det kan mycket väl stämma.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andersronn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: IVT 590 + Tilluftsaggregat TA - 450
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2011, 16:18:50 »
Hej igen och tack för svaret, TA 450 hade ett frostskydd men det har dom förra ägarna satt fast med ett klipps så att det inte kan stängas och satt en kartongbit där istället, så det och att cirkulationspumpen har gått till en rumstermostat har gjort att det har fryst och gått sönder.

Pratade med mitt försäkringsbolag imorse och de stod för 50% av reparationen/nyköp. Efter att firman har gått igenom TA så beslöt vi att köpa ett nytt för 15000kr inkl moms. Är det någon som har erfarenhet utav dolda fel här? Det känns som att jag borde kunna få igenom något av dessa fel?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 590 + Tilluftsaggregat TA - 450
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2011, 22:10:34 »
Hej igen och tack för svaret, TA 450 hade ett frostskydd men det har dom förra ägarna satt fast med ett klipps så att det inte kan stängas och satt en kartongbit där istället.

Om nÃ¥got ska falla under lagen om dolda fel sÃ¥ borde det vara detta, det gränsar ju till avsiktligt sabotage.  _/-
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: IVT 590 + Tilluftsaggregat TA - 450
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2011, 22:50:40 »
Hann du dokumentera innan ni gjorde rätt? Tog ni några foton, spara dessa som del av bevis
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad andersronn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: IVT 590 + Tilluftsaggregat TA - 450
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2011, 07:11:01 »
Jag har bett firman dokumentera precis allting. Pratade med den förra ägaren igår och han förnekade allting, dock så är det han som har bott i huset sedan det byggdes. Jag frågade även om han hade tagit en dolt fel försäkring vilket han pratade om innan vi köpte huset, det hade han inte gjort eftersom han tyckte det var för dyrt. Hur går man vidare nu när han inte har en dolt fel försäkring?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 590 + Tilluftsaggregat TA - 450
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2011, 13:06:41 »
Ta kontakt med ditt eget försäkringsbolag, det borde veta hur du ska dra det hela vidare.
Din husmäklare borde också veta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 590 + Tilluftsaggregat TA - 450
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2011, 13:32:18 »
Jag har bett firman dokumentera precis allting. Pratade med den förra ägaren igår och han förnekade allting, dock så är det han som har bott i huset sedan det byggdes. Jag frågade även om han hade tagit en dolt fel försäkring vilket han pratade om innan vi köpte huset, det hade han inte gjort eftersom han tyckte det var för dyrt. Hur går man vidare nu när han inte har en dolt fel försäkring?

Vid dolt fel är ju säljaren ersättningsskyldig. Sen kan han teckna en försäkring för att slippa hela utgiften själv, men det påverkar inte ersättningen till dig - Det är bara han som får lida av att han var dumsnål.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!