Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: borgen
« skrivet: 14 februari 2012, 10:04:52 »

(varför kallas dom egentligen för huskurvor förresten? det är ju inga kurvor, åtminstone inte i CTCs anvisningar, utan bara linjer)
En linje i ett diagram kallar matematikerna för "kurva", oavsett om den är rak eller böjd.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 14 februari 2012, 07:00:07 »

Egentligen så ska lutningen avta lite när det börjar bli kallt. Svårt att förklara men ut effekten från en radiator är inte linjär med framledningstempen. Man kan säga lite överdrivet att vid hög framledning säg 50 grader och uppåt så "skenar" (överdrivit ord) effekten. Alltså kan du som jag ungefär egentligen knäcka kurvan lite vid tio minus för att få en lite flackare kurva när det blir kallare. Det är ganska svårt att justera in en huskurva när det är 10 plusgrader.
Det behövs så pass lite effekt för att värma huset då så man blir lätt lurad av solen och andra värmekällor i huset. Men prova koppla ur innegivaren och se var du hamnar efter ett dygn.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 13 februari 2012, 22:54:22 »

55-kurvan ger 43 vid 0.
Min variant innebär att jag får en mycket brantare linje, där framledningen ökar som för en 57-kurva, men med en lägre startpunkt.

Grundfrågan är väl om framledningstemperaturen är linjärt beroende av utetemperaturen eller ej. Har vi ingen energiingenjör här inne som kan reda ut begreppen?

(varför kallas dom egentligen för huskurvor förresten? det är ju inga kurvor, åtminstone inte i CTCs anvisningar, utan bara linjer)

Jag har lagt in min "kurva"
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 13 februari 2012, 21:55:54 »

Jo, men experimentera bara lite i taget. Gnäller familjen att det är kallt kan du ju bara skaka på huvudet och säga att jag har inte rört något så det måste vara inbillning ;D jag skulle nog så fall gissa på att du borde ha 55 och noll på kurvan. Det är jätte svårt att säga men minus 5 på justeringen låter väldigt fel. Om du vill ha 55 vid femton minus och 40 vid 0. Då borde du behöva ca 30 vid tio plus. Om du tittar i ditt diagram så får du nog inte ut 30 vid tio plus. Men om du har 55 och justering noll tror jag du hamnar i närheten.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 13 februari 2012, 21:46:11 »

Kurva 59 och justering - 5 betyder att jag får 54 i framledning vid -15 ute, vilket är vad jag behöver, och 40 vid 0.
Resten av familjen uppskattar inte att jag experimenterar med temperaturen inomhus, därav rumsgivaren. Den korrigerar fel huskurva inom relativt vida gränser.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 13 februari 2012, 21:31:07 »

Av ren erfarenhet har jag väldigt svårt att tro du ska ha minus 5 på justering samtidigt som du vill ha 59 grader vid 15 minus. Jag behöver också ca 59 grader vid 15 minus. Och ca 44 vid noll gradigt. Ca 34 vid 10 plus. Då har jag plus 5 på justeringen. Nu har jag inte ctc men översätter det jag har på min ivt. Allra bäst är ju att köra utan inom husgivaren i ett helt år. Jag har ganska enkelt att räkna ut min framledning. Jag har som jag skrev 34 grader vid tio plus. Sen ökar jag framledning exakt en grad för var grad tempen sjunker utomhus. Det beror ju lite på vad du har för radiator system och hur huset beter sig. Men min innetemp är exakt oavsett utom hus temp med denna kurvan. Nu har vi mer eller mindre aldrig kallare än 12-13 minus här nere så det är svårt att veta hur detta fungerar när det är riktigt kallt. Men hade jag varit dig hade jag satt en digital termometer på eller extremt nära din inomhusgivare. Kollat hur mycket dom diffar. Antecknat det. Stängt av innegivaren och haft koll var morgon och tex efter jobb och antecknat tendenser. Då är det lätt att justera kurvan. Jag har min så pass exakt att jag i princip inte hade behövt en innegivare. Men den kan vara bra på våren när solen värmer. Mitt hus är inte alls vindkänsligt. Men den är ju bra om man har vind känsligt hus.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 13 februari 2012, 21:05:52 »

Hur har ni andra gjort när ni letat er fram till rätt huskurva?

I en annan tråd konstaterade vi att om man har för låg kurva så kommer rumsgivaren försöka kompensera för detta, men bara till en del, så man kommer få en innetemp som är lägre än den förvalda. Har man valt för hög kurva så kommer rumsgivaren kompensera på motsvarande sätt men man kommer få en temp som ligger en aning över den förvalda. Nu har jag testat detta genom lite beräkningar och praktiskt test några dygn, och det tycks stämma.

När vi installerade VPn i höstas försökte jag komma ihåg vad jag hade haft för framledning förra vintern, när vi hade den gamla elpanna, och började på huskurva 48. Det tycktes fungera okej så länge det var plusgrader, men ju kallare det blev desto lägre blev innetempen i förhållande till den förvalda. Det slutade med att jag gradvis fick höja huskurvan för att få rätt innetemp. Till slut stod den på 55. När temperaturen ute steg igen blev innetempen helt plötsligt högt över börvärdet, så då var alltså kurvan för hög.

Det jag kunde konstatera var att jag behöver ca 40 i framledning när det är nollgradigt och ca 54-55 vid -15. Efter att ha löst ut de linjära funktionerna i huskurvediagrammet i manualen så kunde jag leka mig fram till en huskurva som tillsammans med rätt justering gör precis det:

Huskurva 59
Justering -5

De senaste dygnen  har temperaturen åkt ganska mycket upp och ner, men innetempen ligger still, och VPn kan jobba ner till -10 utan att råka ut för onödiga stopp pga för hög VPin, trots för lite radiatorer på nedre planet. Men det blir intressant att se vad som händer när temperaturen börjar gå upp mot 5-10 plusgrader.

Hur har ni andra kalibrerat för att få rätt huskurva?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!