Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ME
« skrivet: 08 oktober 2004, 20:47:36 »

Citera
Liiite måste jag få tracka dig...  

Visst får du det , ger man lite får mata lite :)

Det jag tänkte på var det roliga siffer mani som nibe och termia ägare har med överskotts/underskotts grad minuter. VP top gradminuter ts gradminuter osv...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 oktober 2004, 19:30:55 »

Norrlänningen

Nja efter fyra år har jag slutat att räkna ;D
Nu räknar jag pengar  8)
Skrivet av: Norrlänningen
« skrivet: 08 oktober 2004, 17:56:28 »

Gör du inte Bertil...jag brukar stå å kontrollräkna, så att pumpen räknar rätt...trodde alla gjorde det :-[ :-[ 8)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 oktober 2004, 13:24:19 »

ME

Liiite måste jag få tracka dig...  ;D

Citera
jag tycker CTC's är lättare då du slipper räkna gradminuter hit och dit

Sssssssss inte räknar vi gradminuter inte, det är styrdatorn som räknar åt oss, vi bara myser  8) 8)
 
Skrivet av: ME
« skrivet: 08 oktober 2004, 09:50:51 »

Jo Rickard, min är 35 grader men det gär &så att du slipper en massa start och stopp. Detta speciellt om du behöver lite sommar värme typ källare med säg framleding på 26-28 grader.

Då man behöver lite värme under sommaren skall detta inte vara betungande för total ekonomin. det man kan ta i beräkning är att CTC sprider sin varmvatten förlust i huset och inte i ett rum. kan detta vara effektivare ? CTC användre sitt"vatten" till två saker istället för en...

För när du inte behöver varm vatten låter VP den producerade energin gå till elementen. Nibes styr är bra inget tvivel om det, även om jag tycker CTC's är lättare då du slipper räkna gradminuter hit och dit. Tror inte det går att säga att det ena är bättre än det andra så enkelt .
Skrivet av: admin
« skrivet: 07 oktober 2004, 22:50:57 »

Citera
Andra pendlar mellan börvärde -2,5 grader som min temp och börvärdet +2,5 grader som max temp.

Njaa, på niben funkar det så att när gradminutregleringen begär mera värme så går kompressorn så länge som det behövs för att gradminutberäkningen skall hamna på noll, detta kan ta så pass lång tid att framledningstempen når den maximala som värmepumpens uteffekt i det specifika radiatorsystemet kan ge.

I min installation innebär det (som regel) att värmepumpen startar med en framledningstemp som är densamma som rumstempen, den producerar sen värme i (typiskt) 15-50 minuter, naturligtvis beroende på värmebehovet, är det kallare går den längre.

Det slutar i alla fall som regel med att framledningstempen når 43 grader (detta är den maximala temp. som min VP förmår skapa i mitt radiatorsystem - oavsett drifttid)

Den arbetar således normalt med temperaturer från ca 22 grader och upp till ca 43 grader.

I ett högtempsystem kan framledningstempen naturligtvis bli ännu högre vilket kan ge lägre verkningsgrad.

Exakt hur IVT:s reglering fungerar har jag inte satt mig in i, men jag tror det fungerar som du säger, den startar när returtempen ligger ca 2 grader under BV och stoppar när returtempen ligger 2 grader över.

I mitt radiatorsystem som bara har ca 100 liters volym skulle detta generera massor av starter/dygn. Jag vill inte ens tänka tanken hur många det skulle bli....

Summa summarum så tror jag att ME har rätt, det behöver inte vara effektivare med Nibes styrning, men det kan vara det om man har ett väldimensionerat lågtemperatursystem alternativt golvvärme.
I ett högtempsystem med liten vattenvolym kan det nog vara så att en CTC har högre verkningsgrad.

Skillnaderna över året är nog dock inte speciellt stora.

ME, har inte CTC:n nån form av min.-temp som den aldrig går under, oavsett utetemp (för att inte varmvattentillverkningen skall bli så betungande med avseende på elpatronen.)

Om det är så innebär det att en CTC Vp aldrig får arbeta med de låga framledningstemperaturer som en Nibe får göra - med höga (för Nibe) verkningsgrader som följd.

/Rickard
Skrivet av: ME
« skrivet: 07 oktober 2004, 22:21:37 »

Citera
men NIBE "skvättandet"ger väl bättre totalekonomi gissar jag

Frågan on det verkligen gör det ??  någon som vill starta en diskution om den frågan.

JAg vill hävda att det behöver inte vara så :) skvättandet kan vara tvärt om....  ;D 8)
Skrivet av: polaris
« skrivet: 07 oktober 2004, 21:06:14 »

Jo  CTC tänket är nog bättre ur komfortsynpunkt nu när VP går sällan..    .men NIBE "skvättandet"ger väl bättre totalekonomi gissar jag..by the way jag provade att höja innetempen lite över 22 gr och då blev de bättre.
Jag har inget tillskott alls på elen ..tror ja satte den till 700 gradmin..få se om de va för högt..syns väl när de blir kallare.
Kanske får öka på nån radiator till större i vinter ..de märker man väl på att returtemp är hög ..gissar jag.

Polaris
Skrivet av: ME
« skrivet: 07 oktober 2004, 20:44:08 »

Citera
Ett annat alternativ om man är rädd för svängande temperatur och upplevd komfort är att välja en CTC eller liknande värmepump, dessa arbetar mot en acktank - med "halvt" flytande kondensering

visst kan du se det som så, men jag ser det på detta sätt:

CTC har flytande kondensering, MEN till åter inget värmeunderskott och därför pendlar värdena med bör värdet som min temp och max temp som bör +5 grader.

Andra pendlar mellan börvärde -2,5 grader som min temp och börvärdet +2,5 grader som max temp.

same same but diffrent :) :)  
Skrivet av: admin
« skrivet: 07 oktober 2004, 08:31:10 »

Citera
Jag tror personligen att man kan få en jämnare värme om man kopplar in en volymtank för att öka sin radiatorvolym,kanske inte helt men alltid något bättre.

Visst blir det bättre då, hur mycket bättre beror på hur man trimmat reglerdatorn, vill man ha långa stopptider kommer även en volymtank att kylas ut. Nyttjar man däremot volymtanken till att få just en stabilare framledningstemperatur (uatn att antalen start/stopp minskar) så kommer komforten att förbättras.

Ett annat alternativ om man är rädd för svängande temperatur och upplevd komfort är att välja en CTC eller liknande värmepump, dessa arbetar mot en acktank - med "halvt" flytande kondensering. De har även en shuntventil som ser till att framledningstemperaturen hålls relativt stabil i förhållande till utetemperaturen och värmebehovet.
Skrivet av: Roger
« skrivet: 07 oktober 2004, 07:43:07 »

Citera
Vi tyckte nog de va behagligare klimat me gamla elpannan! Den pyttsa ju samma temp hela tiden.
De kanske e kallras från fönster som upplevs mer nu! eller
känningar av ventilationen

Det är nog som du säger har själv upplevt samma känsla, vet inte om den sitter i knoppen eller kroppen men nog är det så att det känns behagligare när man har ett gammalt shuntat sytem till sina radiatorer.
Men eftersom man kör med s.k flytande kondensering går det ju inte att få en helt jämn värme i radiatorerna om inte någon sitter på en ide hur detta ska lösas?
Jag tror personligen att man kan få en jämnare värme om man kopplar in en volymtank för att öka sin radiatorvolym,kanske inte helt men alltid något bättre.

Roger

Skrivet av: Alexander Pettersson
« skrivet: 07 oktober 2004, 04:11:46 »

AAhhh nu fattar jag vad du menar.

Efter VP-stopptid är skulden i gradminuter så stor att även TS-går in. = Öka gradminuterna på TS och/eller VP.



Jag har själv inte det problemet.(korta stopptider) Så jag utnytjar inte funktionen med stopptid.
Ursäkter och rövhål har alla.........
Skrivet av: admin
« skrivet: 06 oktober 2004, 10:47:20 »

Tror du det, men jag då  :'( :'( :'(

Vad som händer när man utökar stopptiden är att gradminutberäkningen fortsätter.

Om han har -100 för VP-start och -300 för tillskotts-start så kommer tillskottet att gå till om gradminutberäkningen hunnit komma ned till -400 efter 35 minuters tvångsstopp av VP:n.

Om t.ex. reglerdatorn begär 40 graders framledning och returetempen vid stopptiden ligger på 23 grader så krävs det med andra ord bara 23,52 minuter innan eltillskott efterfrågas... 17 (gr. diff bör/är) X 23.52 minuter = 400.

Har själv råkat ut för detta när jag ökade stopptiden och gradminutunderskottet för VP-start utan att kompensera även gradminutvärdet för eltillskott.

Naturligtvis ligger inte returen på 23 grader hela tiden som pumpen står still, men å andra sidan kan den begärda framledningstempen vara högre.

Ett enkelt sätt att kontrollera vilket värde som är lämpligt för eltillskottet är att kontrollera vilket värde som indikeras på det faktiska underskottet (som reglerdatorn räknat fram) vid pumpstart efter max stopptid (i detta fall 35 minuter).

Trimma på!
Skrivet av: Alexander Pettersson
« skrivet: 06 oktober 2004, 10:25:10 »

Citera
Om du ökar stopptiden och gradminuterna som du beskriver måste du även öka gradminuterna för tillskottet

Är det verkligen så?

I manualen står det......
"Eventuell tillsatsvärme går in med sitt första steg först
när summan av de i denna meny inställda VP-°min
och TS-°min uppnåtts."

Jag tror att manualen stämmer.
Skrivet av: admin
« skrivet: 06 oktober 2004, 06:30:24 »

Har du ändrat stopptiden utifrån mina rekommendationer?

Jag kan meddela att jag har ett självdragsventilerat hus, det innebär med allra största sannolikhet att jag har en mindre luftomsättning än vad du har i ditt hus, därför kan din ökade stopptid påverka negativt för er trots att vi klarar oss bra med 60 minuters stopptid.

21 grader är kallt! vrid upp ratten på frontpanelen ett par grader så ska du se att det känns bättre (det har du råd med).

Om du ökar stopptiden och gradminuterna som du beskriver måste du även öka gradminuterna för tillskottet, annars kan du få tillskott vid varje start...
Sätt gradminuterna för tillskottet på 500, för bok över tillskottstimmarna, det skall inte bli några tillskottstimmar om du har den rätt inställd. (ca 1 timme/fjortonde dag om du aktiverat legionellafunktionen på varmvattnet)
I vart fall inte så länge som det inte blir så kallt ute att VP:n inte klarar det på egen hand.

Prova höja "ratten"och gradminuterna för tillskottet. Håll koll på hur mycket din inomhustemperatur svänger p.g.a. start/stoppen på VP:n , och hör sen av dig igen.

/Rickard
Skrivet av: polaris
« skrivet: 05 oktober 2004, 19:39:33 »

Jo , nu var de såhär att min Nibe 1215-7 har gått inågra veckor funkar fint ..har stor öppen planlösning på ca 110 KVm me samma radiatorer som utslängda elpannan i 3 slingor  1 slinga  garagedelen och 2 slingor i bodelen. Flytande kondensering  heter de väl när Nibe växelventil jobbar direkt mot radiatorkretsen ..ca 30 gr framled. ca +8 gr ute.   vi har ca 21gr. inne men tycker att de känns svalare jäm,fört med elpanne installtionen.
VP pyttsar ju ut värme bara 1-1.5 ggr i timmen (därav knäppningarnai elementen) och sedan kyls dom ner för att få en ny skvätt varmvatten på en stund.
Kan detta va bra för att få jämn och fin radiatoravgivning?  Vi tyckte nog de va behagligare klimat me gamla elpannan! Den pyttsa ju samma temp hela tiden.
De kanske e kallras från fönster som upplevs mer nu! eller
känningar av ventilationen

Vad tror ni??  Har ändrat lite i VP
35min stopptid
100 gradmin

 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!