Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Besparingar för Januari?  (läst 3723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cbhank

  • har installerat VP:an själv, mycket nöjd.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Besparingar för Januari?
« skrivet: 13 februari 2007, 21:29:54 »
Hej,

Jag har läst av min förbrukning för Januari nu och jämfört det med förre Ã¥ret.  Jag har använt 734 Kw mindre.  För er som har haft värmepumpar flera Ã¥r, hur stÃ¥r besparingar i %-vis över ett helt Ã¥r?  T.ex. Ungefär hur mycket av Ã¥rets % besparing kommer i December, Januari, Juni - osv.

Förresten, jag ska pÃ¥minna alla att (i allafall i vÃ¥rt fall här i Knivsta med Vattenfall som elnätsleverantör) har vi mycket högre elnät tariffer pÃ¥ dagarna 06-22, sÃ¥ därför mÃ¥ste vi alla förminska vÃ¥r konsumtion dÃ¥.  T.ex. torkskÃ¥p, m.m...  pÃ¥ detta sätt optimerar vi besparingen.

/mvh
Mark
« Senast ändrad: 14 februari 2007, 11:15:52 av Mark T. »
Värme: CTC Excellent II el panna (Ã¥rsmodell 2000) + CTC Eco-Air 105 V3.  Uppvärmt yta: 120 m2 1-1/2 plans Modohus frÃ¥n 1978 (15mm en-rör element), plus 55 m2 tillbyggnad (20 mm golvvärme), plus 20 m2 garage uppvärming (en-rör element).  Ã…rsförbrukning innan CTC Eco-Air var 25.000 KW inkl. hushÃ¥lls el, nu endast 18.000.  Bor i Knivsta (Uppsala), tvÃ¥ vuxen, tvÃ¥ barn 7 och 9 Ã¥r.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Besparingar för Januari?
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2007, 08:05:46 »
Ja du, vet ju inte riktigt vart du bor, men här har det i alla fall varit betydligt varmare i januari i år än vad det var förra året.
Om så är fallet hos dig med, vilket det antagligen är, så har du ju sparat in en del bara där, eftersom det inte gått lika mycket energi för att värma huset. Sen har nog pumpen sparat in en del också men troligen inte så mycket som 734kwh...

Hur mycket gjorde du av med i år och hur mycket förra året?

Utloggad cbhank

  • har installerat VP:an själv, mycket nöjd.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Besparingar för Januari?
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2007, 09:17:30 »
Jag bor i Uppsala trakten (Knivsta/Alsike).

januari 2007 gick 3121 KW, mellans
januari 2006 gick 3853 KW.

Jag bifogar en värme karta över Uppsala som jämförar båda år:
Värme: CTC Excellent II el panna (Ã¥rsmodell 2000) + CTC Eco-Air 105 V3.  Uppvärmt yta: 120 m2 1-1/2 plans Modohus frÃ¥n 1978 (15mm en-rör element), plus 55 m2 tillbyggnad (20 mm golvvärme), plus 20 m2 garage uppvärming (en-rör element).  Ã…rsförbrukning innan CTC Eco-Air var 25.000 KW inkl. hushÃ¥lls el, nu endast 18.000.  Bor i Knivsta (Uppsala), tvÃ¥ vuxen, tvÃ¥ barn 7 och 9 Ã¥r.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Besparingar för Januari?
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2007, 22:02:10 »
Eftersom det är som Ojva säger att januari i år har varit varmare än förra året (stämmer ju även med din kurva) har du nog tyvärr inte sparat så mycket. Själv förbrukade jag 14% mer (inkl. hh-el) i januari förra året (2006), än i år (2007) då jag kört utan vp båda åren. Omräknat på dina siffror borde du haft en förbrukning på ca. 3380 kWh för januari i år (2007) om du inte haft en värmepump. Dvs. besparingen blir då endast 259 kWh (=3380-3121) med vp.

Om du räknar att du hade ca 500 kWh i hh-el för januari var förbrukningen för värme 2621 kWh för januari i år och då blir besparingen ca. 10% med vp och det verkar minst sagt lite dåligt, den borde nog ligga på åtminstone 30-40% nu i januari tycker jag....
 

Utloggad cbhank

  • har installerat VP:an själv, mycket nöjd.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Besparingar för Januari?
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2007, 23:18:38 »
Ja, tack ni tvÃ¥, en sak är klar: det kommer att ta tid att se realistiskt hur besparingen ligger.  Just nu med temperaturen som bollar runt -2 och 0 grader ger pumpen 3 grader+ pÃ¥ framledningen, precis som den ska - tillskottsvärme kommer aldrig pÃ¥, sÃ¥ allt verkar vara i bra ordning.

Jag satt två digital termometer på de två vattenledningar så att jag kan se direkt på vatten temparna, och på detta sätt kan jag se allt är väl.

Jag ska bevaka dom närmaste månader att se hur det går, min 9 åring dotter har just börjat att duscha fler gånger om veckan så jag kan inte säga att våra varmvattenvanor kommer inte att ändra ...

mvh
Mark
Värme: CTC Excellent II el panna (Ã¥rsmodell 2000) + CTC Eco-Air 105 V3.  Uppvärmt yta: 120 m2 1-1/2 plans Modohus frÃ¥n 1978 (15mm en-rör element), plus 55 m2 tillbyggnad (20 mm golvvärme), plus 20 m2 garage uppvärming (en-rör element).  Ã…rsförbrukning innan CTC Eco-Air var 25.000 KW inkl. hushÃ¥lls el, nu endast 18.000.  Bor i Knivsta (Uppsala), tvÃ¥ vuxen, tvÃ¥ barn 7 och 9 Ã¥r.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Besparingar för Januari?
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2007, 07:14:19 »
Eftersom det är som Ojva säger att januari i år har varit varmare än förra året (stämmer ju även med din kurva) har du nog tyvärr inte sparat så mycket. Själv förbrukade jag 14% mer (inkl. hh-el) i januari förra året (2006), än i år (2007) då jag kört utan vp båda åren. Omräknat på dina siffror borde du haft en förbrukning på ca. 3380 kWh för januari i år (2007) om du inte haft en värmepump. Dvs. besparingen blir då endast 259 kWh (=3380-3121) med vp.

Om du räknar att du hade ca 500 kWh i hh-el för januari var förbrukningen för värme 2621 kWh för januari i år och då blir besparingen ca. 10% med vp och det verkar minst sagt lite dåligt, den borde nog ligga på åtminstone 30-40% nu i januari tycker jag....
 


Om man har 500 kwh i månaden i hushållsel med en familj är man inte dålig........ studs

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Besparingar för Januari?
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2007, 12:48:39 »
Om man har 500 kwh i månaden i hushållsel med en familj är man inte dålig........ studs

Det var ju ett exempel han använde.
Är det så orealistiskt med 500kwh för en familj? Nu är vi bara 2 + junior på 10mån, och vår HH förbrukning ligger runt 500kwh per månad. Då tycker jag inte vi snålar särskilt mycket...

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Besparingar för Januari?
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2007, 16:02:49 »
Vi är två pensionärer, lagar all mat hemma och har för det mesta två datorer uppkopplade hela dagarna och är väl inte direkt sparsamma med belysning och sånt. Vi gör av med 5-600 kWh i månaden under vinterhalvåret i hushållsel, så 500 kWh låter väl ganska rimligt.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Besparingar för Januari?
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2007, 21:38:53 »
Ja, 500 kWh för januari är väl inte speciellt högt (16 kWh/dag) för hh-el. knUp Det finns någon annan tråd här på forumet om hh-el och det var många som låg betydligt högre...

Om vi Ã¥tergÃ¥r till Marks förbrukning sÃ¥ är den ju lite för hög om han inte behöver nÃ¥got tillskott vid 0 till -2 grader. Det var bara de sista 10 dagarna i januari som var riktigt kalla, och dÃ¥ kan jag anta att det behövdes tillskott. Men med tanke pÃ¥ förbrukning pÃ¥ över 3000 kwh ser det ut som det var tillskott oftare än sÃ¥ tycker jag. Sc:,h 

Utloggad cbhank

  • har installerat VP:an själv, mycket nöjd.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Besparingar för Januari?
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2007, 22:54:36 »
Ja, det var inte tills nyss att jag har satt på termometrarna på rören, så nu kan jag verkligen se när jag får ut prestandan som man ska förvänta som är inskrivit i bruksanvisningen.

I nästan hela januari jag minns nu at jag hade kört circpumpen pÃ¥ läge III - som mÃ¥nga sa var alldeles för mycket flöde, sÃ¥ nu kör jag den pÃ¥ II'an.  Det lät alldeles hemskt dÃ¥ ocksÃ¥ - och andra med Wilo 25/6 pumpar har samma erfarenhet, ett dÃ¥ligt val om man vill har tystnad i livet.

Den inbyggda maneuverpanelen 105'an visade INTE de aktuella temperaturerna på fram- och returledningarna som jag kan göra med mina ägna termometrar, det verkar att en av givaren i VPn är felaktig - i allafall jag såg aldrig de prestanda vid olika temp. som det står i boken.

Det kan också vara att vi har haft mer tvätt och tork en vanligt, men efter februari är över vet jag mer i jämförelse med feb 2006 - tvättmaskinarna har inte kört så mycket som dom kan.

mvh
Mark
Värme: CTC Excellent II el panna (Ã¥rsmodell 2000) + CTC Eco-Air 105 V3.  Uppvärmt yta: 120 m2 1-1/2 plans Modohus frÃ¥n 1978 (15mm en-rör element), plus 55 m2 tillbyggnad (20 mm golvvärme), plus 20 m2 garage uppvärming (en-rör element).  Ã…rsförbrukning innan CTC Eco-Air var 25.000 KW inkl. hushÃ¥lls el, nu endast 18.000.  Bor i Knivsta (Uppsala), tvÃ¥ vuxen, tvÃ¥ barn 7 och 9 Ã¥r.

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
SV: Besparingar för Januari?
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2007, 15:28:39 »
Jag/vi gjorde av med 14700 kwh, ink hh, under 2006. Tror jag sparade 10 000- 15 000 kwh.

Mest el sparar man under vintertid. Blev dock imponerad i somras, under Juli 2005 gjorde vi av med över 700 kwh (utan VP), samma period 2006 hamnade vi på 450 kwh (med). Kanske andra faktorer som spelar in just då, om man e på semester eller så, men ändå.

/HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!