Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Classic 105 gÃ¥r plötsligt pÃ¥ tillsatsvärme  (läst 13523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
På temperatur.nu kan man se temperaturstatistik för många mätstationer i Sverige. Man kan se medeltemperatur och även jämföra mellan åren.
Leta reda på en januari med ungefär samma medeltemp som i år. Jämför elräkningarna före och efter problemet uppstod.
Om man haft ett större uttag av varmvatten, långdusch eller liknande, kan pumpen behöva köra tillskott vid högre utetemperatur än annars. Det måste man tänka på om pumpen kör tillskott vid en temp som den brukar klara utan.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Blir inte riktigt klar över vad som är så fel med kb värdena. fr -6 och till 0. Det betyder väl ner 0 och retur - 6 ?
Vad är då normala värden ?
Köra kb pumpen kontinuerligt vet jag inte hur man gör. Har inte den precis som cirk pumpen bara 3 lägen ?

Är detta rätt handbok för din värmepump?
http://www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/Install%20SE%20villa%20cl.pdf
På sidan 9 beskrivs hur man skall få kb pumpen att gå kontinuerligt.
Starta den yttre pumpen och fyll kollektorslangen, varpå även köldbärarpumpen (29) startas manuellt
(använd brytare på sida av elskåp).

Kör den utan att kompressorn går då kyls ju inte vattnet i värmepumpen och båda givarna skall visa samma temp.

fr -6 och till 0 kan vara rätt, men i så fall är det lite för stor skillnad mellan in och ut. Cirka 3 grader ska det vara.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kan det inte vara svårt att få bara 3 grader deltaT på en 10 kW värmepump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Det är noll grader upp ur borrhålet och -6 grader på returen som går ner i borrhålet. 6 graders temperaturskillnad (om den är korrekt, kan vara mindre pga felvisning hos givarna) betyder att pumpen inte arbetar effektivt. Det blir bättre totalekonomi om köldbärarpumpen får arbeta lite hårdare och kompressorn lite mindre. 3 grader går det knappast att komma ner till, det blir för högt tryckfall med det flöde som behövs till en pump på 10 kW.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Olle61

Ja det är rätt handbok, men jag vet inte om jag vågar mig på dina föreslagna övningar.
Just nu i skrivande stund har vi -8 ute och det +1 i hålet och -5 retur. TS håller sig lugn och integralen är -865
Sitter bägge givarna nere i hålet ?
Uppenbarligen kan jag inte helt lita på dessa även om det för stunden verkar ok.
För att avgöra om pumpen arbetar effektivt måste jag kunna lite på att rätt kb värden visas i displayen, stämmer det ?
Vad gör man om dessa är helt opålitliga ?
Din länk till temperaturer.nu var bra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Sitter bägge givarna nere i hålet ?
Nej, de sitter i värmepumpen.

Vad gör man om dessa är helt opålitliga ?
Det går att kalibrera givarna i menyn, annars kan man "räkna bort" felvisningen för att få fram det rätta värdet på "kb delta".
Om givarna visar rätt bör man kolla att cirkulationspumpen står i läge 3 och kanske även kolla smutsfiltret på slingan till borrhålet.

Kan det inte vara svårt att få bara 3 grader deltaT på en 10 kW värmepump?
OK, 3 grader kanske inte går att få med 10kW, jag är ju bara en amatör som försöker hjälpa till...

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Olle61 och andra inblandade

Allt som är värt att byta har bytts ut och filter rengjorts. F ö så har det aldrig varit några ansamlingar av skräp i filtren vilket ju är positivt.
I natt var det - 10 och TS har varit rimligt mycket aktiv om jag kollar elförbrukningen. Har ju fört lite statistik de senaste månaderna.
Kb ligger fortsatt på -5 och +1.
Jag vet inte om vi kommer mycket längre än så här ?
Pumpen verkar ju fungera som den ska.
Får helt enkelt se nästa år vid samma tidpunkt när anläggningen gått ett år och jämföra med tidigare förbrukning av el.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Classic 105 går plötsligt på tillsatsvärme
« Svar #37 skrivet: 14 mars 2013, 11:52:15 »
Bara en fråga, har harvat genom som hastigast tråden men har inte set vilken hastighet
som köldbärarpumpen går förmodar att den går redan på högsta läge?

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Hej Remo,

Både den och cirk pumpen går på 3:an och har så alltid gjort.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!