Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrvärme/VP  (läst 1438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elvis4President

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Fjärrvärme/VP
« skrivet: 17 april 2007, 00:23:25 »
Hej.
Jag har nyss upptäckt detta forum och förstår att det finns många kloka människor här.
En liten fråga:
Jag är intresserad av att köpa en mindre hyresfastighet till vilken kommunen levererar fjärrvärme. Problemet är att kommunen tar HUTLÖST mycket betalt för fjärrvärmen! 1,06 SEK/kWh! Det blir ju billigare att värma huset med en elpanna!
Huset förbrukar idag ca 70 000 kWh/år (värme och varmvatten). Skulle jag klara detta med en luft/vatten vp, kompletterad med en elpanna på 30kW? Eller skulle det vara bättre att ta topplasten med befintlig fjärrvärme? Tips och idéer mottages tacksamt, gärna med förslag på lämplig vp.
Mvh/El-Vis

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Fjärrvärme/VP
« Svar #1 skrivet: 17 april 2007, 08:19:08 »
Finns flera diskussioner om detta. Var uppe för nån vecka sen i:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14198.msg141163

Där kan du se vad jag svarade då (som har hand om ett hus med fjärrvärme och ett med VP)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fjärrvärme/VP
« Svar #2 skrivet: 17 april 2007, 08:54:59 »
Hej!
Visst kan du ha luft/vattenvärmepump och toppa med el/olja eller fjärrvärme. Det finns dock inte så mycket att vinna på att toppa med fjärrvärme jämfört med el i ditt fall. Här är ett exempel på hur du kan koppla ihop grejorna till ett flerbostadshus.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10472-1.pdf

Fler exempel finns här:

http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/dockning.asp#

Du behöver inte ta nibe-luft/vattenvärmepump, principen är densamma för andra märken.
« Senast ändrad: 17 april 2007, 08:57:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!