Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: utedel kostnad Ã¥ tid  (läst 13686 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #15 skrivet: 17 oktober 2015, 00:14:39 »
Men,  Purjo.
Jag skrev ju att cirkulationspumpen där nere som sköter in/ut vp, var död.
Ã… min frÃ¥ga var. Är kondensatorn eller vad den heter den vita patronen i cp sönder eller är det  cp som är sönder, vilket är vanligast? kondensatern/den vita eller cirkulationspumpen ?
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #16 skrivet: 17 oktober 2015, 07:19:09 »
Det vanligaste är att dom kärvar fast - Därför skrev jag det.
Vad har du gjort för att konstatera att den är död? Går axeln att vrida runt för hand och är det spänning fram till pumpen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #17 skrivet: 17 oktober 2015, 09:27:45 »
Trodde det var pumpen du menade inte cirkulationspumpen, ibland är man trögfattad. Ursäkta
Ja den snurrar inte som den andra, öppnnade den stora skruven och kollade.
Tog för givet att den gått sönder, kärvat fast ja då får jag testa lite som du skrev, får kolla spänningen med.
Återkommer med fler händelser.......
Tack Purjo och ni andra med. Trevlig Lördag på er.
« Senast ändrad: 17 oktober 2015, 09:30:34 av marikard »
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #18 skrivet: 17 oktober 2015, 13:41:18 »
ja kollat lite nu.
axel i cirkulationspump hade inte kärvat gick hur lätt som helst.
Men när man startar strömmen till vp sÃ¥ gÃ¥r cirkulationspumpen igÃ¥ng ca 3 sek sen stannar den dÃ¥ det klickar till uppe i reläkortet Ã¥ displayen tänds. Nu närmar det sig felet,  :)
help  dontknow
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #19 skrivet: 17 oktober 2015, 16:12:02 »
ja kollat lite nu.
axel i cirkulationspump hade inte kärvat gick hur lätt som helst.
Men när man startar strömmen till vp sÃ¥ gÃ¥r cirkulationspumpen igÃ¥ng ca 3 sek sen stannar den dÃ¥ det klickar till uppe i reläkortet Ã¥ displayen tänds. Nu närmar det sig felet,  :)
help  dontknow


Inget roligt fel det där, hoppas en bra elektriker kan mäta sig fram till vad som händer?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #20 skrivet: 17 oktober 2015, 16:44:21 »
Cirkpumpen skall väl bara gÃ¥ när kompressorn gÃ¥r (om det inte är tillräckligt kallt ute) sÃ¥ det är kanske inte sÃ¥ konstigt att den stängs av när styrdatorn startar.  GÃ¥r det att starta den manuellt i styrsystemet? Annars kanske man kan höja temperaturen för när den skall gÃ¥ kontinuerligt sÃ¥ att den startar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #21 skrivet: 17 oktober 2015, 21:53:10 »
Sorry, jag har inte hängt med ordentligt i denna trÃ¥den, stämmer bra att laddpumpen bara ska gÃ¥ dÃ¥ kompressorn gÃ¥r.  tOOmten
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #22 skrivet: 18 oktober 2015, 09:32:23 »
Ja så var det, startade kompressorn manuellt å då startade cirkpump med.
Vad kan det vara ?
Kan det vara som CarlN skrev innan, "I så fall gissar jag på att 4-vägsventilen fastnat i avfrostningsläget". ?
Körde med kompressor igång manuellt, efter ett tag slog den ifrån å visade larm KOMP FASFÖLJDFEL.
« Senast ändrad: 18 oktober 2015, 09:45:22 av marikard »
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #23 skrivet: 18 oktober 2015, 12:23:26 »
Det kan bero på två saker:
- Hetgasen från kompressorn blir inte blir varm. Antingen på grund av att 4-vägarn har hängt sig, på grund av att kylmediat har läckt ut eller på grund av felande temperaturgivare för hetgasen.

- Nåt elektrisk. Jag antar att ni eller elbolaget inte har gjort några omkopplingar i elsystemet så att fasföljden har blivit omkastad. I så fall kan det möjligen bero på att en fas inte har spänning, men då borde motorskyddet lösa ut (om det finns nåt sånt).

För att kolla första alternativet kan du känna på rören in och ut från kompressorn när den startar. Det ena, som går till expansionsventilen, skall bli varmt efter en liten stund och det skall bli kallt efter exp-ventilen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #24 skrivet: 18 oktober 2015, 13:59:38 »
Ja hetgasgivaren har jag bytat för ett antal år sen, har för mig jag fick samma larmmeddelande då.
Kan man fixa 4vägaren om den hängt sig ?
Ska kolla det du skriver purjo. tack
« Senast ändrad: 18 oktober 2015, 14:01:20 av marikard »
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #25 skrivet: 18 oktober 2015, 19:47:57 »
Om du öppnar din utedel så sitter 4-vägsventilen uppe till höger ovanför kompressorn.
Prova att knacka på den med ett mejselskaft?

Men är den trasig så måste den bytas, passa på att byta expansionsventil och torkfilter samtidigt då man ändå håller på med grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #26 skrivet: 19 oktober 2015, 16:42:10 »
Ja det blev varmt, röret till expantionskärlet, efter så ja inte kallt mer kall/ljummet kanske rätt.
Men ff ljummen luft från fläkten. Hetgasen går bara upp till ca 73gr.
Jag bytte hetgasgivaren 2011-12-23 bytte då också utegivaren det blev bra då men vilken det var vet jag ej, tippar på utetempgivaren. Och ff inget tryck i expansionskärlet, skall man köpa en hetgasgivare 195kr å testa det först. ??
Och som innan så kommer larmet när man kör kompressor manuellt men inte om den går som vanligt.??
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #27 skrivet: 19 oktober 2015, 17:16:48 »
Röret från kompressorn till expansionsventilen skall du känna på, inte till expansionskärlet...

Inget tryck vid expansionskärlet tyder pÃ¥ att det saknas vatten.  Fyll pÃ¥, lufta och efterfyll.
« Senast ändrad: 19 oktober 2015, 17:18:22 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #28 skrivet: 20 oktober 2015, 06:17:25 »
Men där är ju tryck när jag kör på el. då fungerar det. Eller är det eget vatten mellan mellan pump å utedel.
när jag skriver 0 i tryck då menar jag i expansionskärl i källaren som då visar trycket till elementen

Ja det var varmt men inte dö varmt, kanske 60-70gr eller som hetgasen gick upp till 73gr.
jag tittar i synglaset det verkar tomt, det är väl kylvätska i det lilla runda fönstret där ute ca 1cm i omkrets
är den vätskan du menar purjo, men du skriver saknas vatten.
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: utedel kostnad å tid
« Svar #29 skrivet: 20 oktober 2015, 10:33:45 »
Ute i värmepumpen är det en krets där det cirkulerar kylmedia mellan kompressorn och en värmeväxlare. Värmeväxlaren värmer i sin tur vatten som cirkulerar mellan ute- och innedelen (samma vatten som i resten av värmesystemet). I synglaset skall du se bubblor när kompressorn startar, men dom skall försvinna efter några tiotal sekunder.

'Hetgasen' är det kylmedia som nyss har blivit komprimerat i kompressorn och för att verifiera att den blir varm och att givaren visar rätt så kan man mäta temperaturen på röret ut från kompressorn (inuti utedelen).

Har du för lite vatten i värmesystemet så får du dålig eller ingen cirkulation mellan inne- och utedelen. Då blir inte VP'n av med värmen, hetgasen blir för varm och den bryter på högtryckspressostaten. Därför är det viktigt att du fyller på vatten till lagom tryck och luftar hela systemet.


Exakt vad händer när kompressorn startar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!