Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är 43 grader varmvattenberedare bra?  (läst 30733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #75 skrivet: 19 november 2010, 16:32:47 »
@ smurfen72: Både drjukebox och Apan hann före mig...

Tillverkaren ansvarar för egenskaperna hos produkten + att det finns en manual
eller liknande som talar om hur produkten skall användas.

Installatören ansvarar för att produkten kommer på plats och i drift enligt gällande regler.

Ägaren ansvarar sedan för löpande drift och underhåll (också detta enligt gällande regler)

En eventuell användare som inte är ägare har ju också ansvar för hur produkten används.

Vad är det du undrar över?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #76 skrivet: 19 november 2010, 21:08:19 »
@ smurfen72: Både drjukebox och Apan hann före mig...

Tillverkaren ansvarar för egenskaperna hos produkten + att det finns en manual
eller liknande som talar om hur produkten skall användas.

Installatören ansvarar för att produkten kommer på plats och i drift enligt gällande regler.

Ägaren ansvarar sedan för löpande drift och underhåll (också detta enligt gällande regler)

En eventuell användare som inte är ägare har ju också ansvar för hur produkten används.

Vad är det du undrar över?
Förstod inte vad du menade med det du skrev vad är det som är fegt av tillverkarna.

Tillverkaren överlåter ju
dessutom ansvaret på användaren och det är dels fegt och dels har ju användaren
nästan aldrig kunskaper nog att bedöma vad som är rätt och fel. Bedömningarna görs
istället på ekonomiska eller känslomässiga grunder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #77 skrivet: 19 november 2010, 21:17:08 »
@ smurfen72: Aha, då förstår jag vad du hakat dig på. Jag tycker inte sådana instälningar
som har med säkerhet skall vara valbara. Jämför t.ex. med elektriska varmvattenberedare
där du idag troligen inte kan hitta ett enda känt fabrikat där termostaten går att ställa lägre
än 60 grader. Det är precis vad jag menar med att tillverkaren tar ansvar enligt gällande regler...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #78 skrivet: 19 november 2010, 21:20:54 »
@ smurfen72: Aha, då förstår jag vad du hakat dig på. Jag tycker inte sådana instälningar
som har med säkerhet skall vara valbara. Jämför t.ex. med elektriska varmvattenberedare
där du idag troligen inte kan hitta ett enda känt fabrikat där termostaten går att ställa lägre
än 60 grader. Det är precis vad jag menar med att tillverkaren tar ansvar enligt gällande regler...
Ja då är jag nöjd ;) Hur inställningarna är på en vv beredare har jag ingen aning om har aldrig haft nån och hoppas jag slipper *roflmao*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #79 skrivet: 19 november 2010, 23:56:30 »
Kan någon förklara hur vattnet kan hålla 5 grader högre temperatur i den ena behållaren i en dubbelmantlad beredare. Om värmevattnet är 40 borde väl också vv vara ungefär 40? Tex när värmevattnet är 52 så slutar vv uppvärmningen och enligt IVT manual bör då vv vattnet vara runt 57 vilket känns orealistiskt, visserligen kanske framledningen varit 58 men enbart en väldigt kort stund. Känns tveksamt att kunna låta gå till 40 men ändå ha 45 som lägst.
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #80 skrivet: 20 november 2010, 10:52:12 »
Kan någon förklara hur vattnet kan hålla 5 grader högre temperatur i den ena behållaren i en dubbelmantlad beredare. Om värmevattnet är 40 borde väl också vv vara ungefär 40? Tex när värmevattnet är 52 så slutar vv uppvärmningen och enligt IVT manual bör då vv vattnet vara runt 57 vilket känns orealistiskt, visserligen kanske framledningen varit 58 men enbart en väldigt kort stund. Känns tveksamt att kunna låta gå till 40 men ändå ha 45 som lägst.

Antar att det beror på vilken höjd givarna sitter på det blir varmare upptill.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #81 skrivet: 20 november 2010, 11:11:39 »
Men, det borde inte kunna bli varmare än VB-ut från pumpen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #82 skrivet: 20 november 2010, 19:45:09 »
@ smurfen72: Aha, då förstår jag vad du hakat dig på. Jag tycker inte sådana instälningar
som har med säkerhet skall vara valbara. Jämför t.ex. med elektriska varmvattenberedare
där du idag troligen inte kan hitta ett enda känt fabrikat där termostaten går att ställa lägre
än 60 grader. Det är precis vad jag menar med att tillverkaren tar ansvar enligt gällande regler...

Jaså, har dom lagt in den begränsningen.. ja det känns ju fel.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #83 skrivet: 20 november 2010, 19:51:39 »
Men, det borde inte kunna bli varmare än VB-ut från pumpen...
Jo övre delen av beredaren har ju fått 58 ºC lika som vbin så den delen kan vara varmare om givaren sitter monterad högt. Även om vbut bara varit 58 grader en liten stund är nog en stor del av manteln uppe i ganska hög temp skulle gissa på att manteln bara innehåller 40-50 liter vatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #84 skrivet: 20 november 2010, 19:54:55 »
@ smurfen72: Aha, då förstår jag vad du hakat dig på. Jag tycker inte sådana instälningar
som har med säkerhet skall vara valbara. Jämför t.ex. med elektriska varmvattenberedare
där du idag troligen inte kan hitta ett enda känt fabrikat där termostaten går att ställa lägre
än 60 grader. Det är precis vad jag menar med att tillverkaren tar ansvar enligt gällande regler...

Jaså, har dom lagt in den begränsningen.. ja det känns ju fel.
Håller med om att det är dumt med begränsningar även om jag aldrig skulle ställa en elberedare lägre än 60 ºC kanske det finns nån tokig en huvuddunk som vill och låt han ha möjlighet i så fall. *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!