Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepump eller hybrid till stor villa?  (läst 2115 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wolf Gusten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vattenkonvertit
Hej!

Har en rättså stor villa i Malmö med mekanisk frånluft. Har beräknat transmitterat effektbehov vid -16 grC ute och 21 grC inne till ca 8,4 kW, och bortventilerat baserat på uppmätta flöden (totalt 55 l/s) till ca 2,4 kW. Summan stämmer bra med energisignatur baserat på fyra års månadsanvändning från E.On elnät och månadsmedeltemp från SMHI (samt med hänsyn tagen till vindindex baserat på produktionen hos de 48 vindkraftverken vid Lillgrund :P ). Antalet frånluftsdon är 8 inklusive kökskåpa. Antalet tilluftsdon är i dagsläget bara tre, och det var vid mätningen uppenbart att all luft inte kommer in genom dessa.

1. Är det över huvud taget någon idé med frånluftsvärmepump? (Frånluftsfläkten sitter bra till, men jag lär väl få öka ventilationen typ 5 ggr för att få tillräckligt med effekt för att täcka transmissionen?)

2. Finns det hybrider på marknaden; alltså lösningar med både utedel och återvinning av ventilationsvärme? Någon som isf känner till någon välfungerande?



 

Utloggad UrbanP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frånluftsvärmepump eller hybrid till stor villa?
« Svar #1 skrivet: 05 april 2013, 07:52:35 »
På fråga 2 så vet jag att Mitsubishi nyligen släppt någon slags booster som fungerar ihop med frånluftsvärmepumpar. Påminner om en luft/vatten-värmepump som stöttar frånluftsvärmepumpen.

Utloggad Wolf Gusten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vattenkonvertit
SV: Frånluftsvärmepump eller hybrid till stor villa?
« Svar #2 skrivet: 05 april 2013, 12:55:56 »
Tack Urban!

Tja, hm. Kanske ska man glömma detta så snabbt som möjligt. De som energimyndigheten har testat förefaller ju inte tillnärmelsevis räcka vintertid:

http://energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?productGroupId=141&productTypeVersionID=323&productCompareList=1143,1146,1144&PageID=13370

Niben förefaller ju vara bäst konstruerad (tex. mest 40-gradigt varmvatten trots minst tank, där också stor varmvattenkapacitet mest troligt kommer att bli avgörande för undertecknads mentala hälsa i framtiden), och vid DUT (-16 grC) lär ju inte Mitsubishins Booster leverera de extra 5 kW som behövs för att komplettera Nibens elpatron på 6 kW:
http://www.mitsubishivillavarme.se/produkter/luft-vattenvarmepumpar_old/booster_old/

Nej, detta verkar inte var någon framkomlig väg för en kåk från '75 på nästan 200 kvm.

Om ingen här har en revolutionerande idé eller sitter på kännedom om betydligt kraftfullare frånluftsvärmepumpar?

Utloggad Wolf Gusten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vattenkonvertit
SV: Frånluftsvärmepump eller hybrid till stor villa?
« Svar #3 skrivet: 05 april 2013, 12:57:39 »
Jag inser nu att jag är på fel delforum för att diskutera frånluftsvärmepumpar. Går det att flytta hela tråden dit? :-P

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Frånluftsvärmepump eller hybrid till stor villa?
« Svar #4 skrivet: 05 april 2013, 13:17:28 »
BÃ¥de och

Eftersom du diskuterar att docka en luft/Vatten till frånluftaren så är du i rätt avdelning.

Om du däremot bestämmer dig för endast frånluft och vill diskutera detta så görs det i avsedd del av forumet.

För att svara på dina frågor
1: Det kan vara ide att instrallera frånluft typ ComfortZone eller Nibe750 men har man ett äldre hus så försvinner mycket av vinsten
2: Som föregående redan sagt så finns det lösningar typ ME Booster (IVT Air Combo är ett annat namn på den) men nackdelen är att den kostar massor och jobbar bara ner till -11°C utetemperatur.

3: Ett förslag kan vara berg/Mark värme med återvinnings aggregat typ Nibe FLM eller IVT VBX(Bosch EL280)
4: Ytterligare ett förslag är en vanlig Luft/Vattenvärmepump och byta ut frånluft aggregatet till någon modern FTX historia typ systemair/Östberg eller enervent.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Wolf Gusten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vattenkonvertit
SV: Frånluftsvärmepump eller hybrid till stor villa?
« Svar #5 skrivet: 05 april 2013, 14:18:33 »
Tack Lmf!

Det låter som kloka tankar.

Har funderat på grundvatten/mark/berg/auger, men de verkar så förtvivlat dyra, baserat på de (visserligen få) offerter jag fått. Nu har förvisso vintrarna på senare år varit kallare än normalt, men frågan är ändå om man någonsin har igen den extra investeringen. Dessutom ska man söka tillstånd hos kommunen, vilket iofs inte ska tillåtas avgöra, men ändock lägger sitt strå till stacken.

När det gäller FTX, så vore det kanske möjligt i samband med någon rejäl renovering, men torde det inte vara vettigare att då prioritera att tilläggsisolera, med tanke på mitt förhållande Trans/Vent = 8,4 / 2,4 ~= 4/1?

Utloggad Wolf Gusten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vattenkonvertit
SV: Frånluftsvärmepump eller hybrid till stor villa?
« Svar #6 skrivet: 05 april 2013, 14:34:13 »
Fick förresten ett tips om Thermia Atria, och tänkte jag skulle kolla en sak som jag eventuellt kan ha fått om bakfoten:

1. Även Atrian i konfigurationen luft/vatten (utöver mark,berg/vatten) kan väl kombineras med "frånluftsbox", men är den värd pengen? Tycker jag har sett folk här mena att den ger väldigt lite återvinning, i förhållande till investering och storlek.

2. Innedelen bullrar väl en del, vilket inte är optimalt där jag tänkte ha den (förefaller var en typisk "källarmaskin"). Men är det någon här som har en uppfattning om bullret, tex har den i en tvättstuga gränsande mot kök, hall och i förlängningen allrum, men som är fullt nöjd ändå?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!