Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥ ner antalet starter  (läst 7378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiklasH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKÃ¥neland
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • NIBE FIGTHER!
FÃ¥ ner antalet starter
« skrivet: 02 december 2010, 18:39:03 »
Hej valde mellan NIBE1246 6kw och 8 kw och blev en 8 för jag planerar ev inreda ovanvåningen
150kvm enplans i kallaste delen av skåne
Jordvärme slingorna istallerades i mitten av april och den har redan hunnit starta 4900gånger och 744 drifttimmar

Kan jag ändra nån inställing på pumpen ?
Har en kamin, hjälper de om jag eldar och sänker tempen på pumpen ?

Hjälper de att höja eller sänka tempen,  har inställt pÃ¥ 21 grader idag men de gÃ¥r ju lätt att ändra

Tacksam för svar
NIBE FIGHTER 1245-8

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥ ner antalet starter
« Svar #1 skrivet: 02 december 2010, 18:50:07 »
Ingen expert höj deltat som den jobbar mot på VB. Höj tillskottstimern.
LÃ¥ter sjukt mycket med 4900 starter!!!
Jag är novis så det är bara delar av alternativen. :)
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥ ner antalet starter
« Svar #2 skrivet: 02 december 2010, 18:55:18 »
Det första är väl att öka på gradminuterna. De representerar det värmeunderskott som uppstår när pumpen står still och utläses som ett negativt tal. De räknar sedan upp när pumpen går och när de når 0 stannar pumpen. Fabr inst är -60 och du kan utan problem öka till -100 (eller minska, kanske man ska säga). Då ökar gång- och stopptider
 Meny 4.9.3
 "värmepump"--> "avancerat"--> "Gradminutinställning"--> "start kompressor"
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad NiklasH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKÃ¥neland
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • NIBE FIGTHER!
SV: FÃ¥ ner antalet starter
« Svar #3 skrivet: 02 december 2010, 19:13:46 »
Det första är väl att öka på gradminuterna. De representerar det värmeunderskott som uppstår när pumpen står still och utläses som ett negativt tal. De räknar sedan upp när pumpen går och när de når 0 stannar pumpen. Fabr inst är -60 och du kan utan problem öka till -100 (eller minska, kanske man ska säga). Då ökar gång- och stopptider
 Meny 4.9.3
 "värmepump"--> "avancerat"--> "Gradminutinställning"--> "start kompressor"

Tack  Thumbsup
Gick precis och ändrade denna inställning  :)
NIBE FIGHTER 1245-8

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥ ner antalet starter
« Svar #4 skrivet: 02 december 2010, 19:25:05 »
Om du antecknat lite värden när pumpen går på värme(inte varmvatten) så kan vi kolla om det ser ok ut.

t ex
1.framledning och retur
2.beräknad framledning
3.utetemp
4. kb in/ut
och valfria andra värden, ju mer desto bättre. :D

Gärna lite om huset, storlek, byggår och radiatorer/golvvärme och vad mer du kommer på

//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: FÃ¥ ner antalet starter
« Svar #5 skrivet: 02 december 2010, 20:15:08 »
Kolla också start/stopp -temp på varmvattnet så du inte har dessa värden för tighta.

Du kan gott ställa upp(ner) startvärde kompressor, -180, samt start/stopp på varmvattnet, 43/54.

Detta borde innebära betydligt färre start/stopp.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥ ner antalet starter
« Svar #6 skrivet: 02 december 2010, 20:37:27 »
Du har väl inte något tillskott under den här tiden? Annat än för legionellakörningar.
Om det är så kallt att tillskott behövs så ska pumpen gå dygnet runt och tillskott skjutas till vid behov. Pumpen kan stanna någon enstaka gång. Om man har både många starter och tillskott vid körningarna är det riktigt feljusterat/feldimensionerat.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad NiklasH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKÃ¥neland
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • NIBE FIGTHER!
SV: FÃ¥ ner antalet starter
« Svar #7 skrivet: 02 december 2010, 20:55:05 »
Om du antecknat lite värden när pumpen går på värme(inte varmvatten) så kan vi kolla om det ser ok ut.

t ex
1.framledning och retur
2.beräknad framledning
3.utetemp
4. kb in/ut
och valfria andra värden, ju mer desto bättre. :D

Gärna lite om huset, storlek, byggår och radiatorer/golvvärme och vad mer du kommer på

//2000

Framledning 52,5 c
Retur 45.1
Beräknad 486.

Köldbärare in 1,2     ut  -1,2
gradminuter -28
suggas  4,6
hetgas 85,8


gÃ¥r jag in pÃ¥ elpatron stÃ¥r  tidsfaktor pÃ¥  0,7

MVH
NIBE FIGHTER 1245-8

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥ ner antalet starter
« Svar #8 skrivet: 02 december 2010, 21:06:35 »
Det ser kanonbra ut. Du har ju planerat att inreda övervåningen, då tillkommer kanske några radiatorer. Det betyder mera vatten i systemet och ett större energiuttag, vilket ger lite färre start/stopp. Kommer fungera utmärkt!
« Senast ändrad: 02 december 2010, 21:09:02 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad NiklasH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKÃ¥neland
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • NIBE FIGTHER!
SV: FÃ¥ ner antalet starter
« Svar #9 skrivet: 02 december 2010, 21:14:51 »
Det ser kanonbra ut. Du har ju planerat att inreda övervåningen, då tillkommer kanske några radiatorer. Det betyder mera vatten i systemet och ett större energiuttag, vilket ger lite färre start/stopp. Kommer fungera utmärkt!
Fast jag var nog lite för framtidsoptimistsk när jag planerar ovanvåning och de kan nog dröja några år

frågan e hur mkt jag kortar ner livslängden på pumpen med många starter
Kan de hjälpa att höja en grad tex ?     Solpaneler till varmvatten pÃ¥ sommaren?

Huset e pÃ¥ 150kvm byggt 88 och kalla delar av skÃ¥ne,   bra fönster och sÃ¥
NIBE FIGHTER 1245-8

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥ ner antalet starter
« Svar #10 skrivet: 02 december 2010, 22:12:08 »
Det ser kanonbra ut. Du har ju planerat att inreda övervåningen, då tillkommer kanske några radiatorer. Det betyder mera vatten i systemet och ett större energiuttag, vilket ger lite färre start/stopp. Kommer fungera utmärkt!
Fast jag var nog lite för framtidsoptimistsk när jag planerar ovanvåning och de kan nog dröja några år

frågan e hur mkt jag kortar ner livslängden på pumpen med många starter
Kan de hjälpa att höja en grad tex ?     Solpaneler till varmvatten pÃ¥ sommaren?

Huset e pÃ¥ 150kvm byggt 88 och kalla delar av skÃ¥ne,   bra fönster och sÃ¥


Runt 20 starter/dag är ok och anses inte förkorta livslängden. Kanske de inställningar som nic2 föreslog ordnar det.
 
« Senast ändrad: 02 december 2010, 22:15:28 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥ ner antalet starter
« Svar #11 skrivet: 03 december 2010, 00:13:13 »
Om du fortfarande får för många starter trots ändrade inställningar kan du alltid komplettera med en volymtank på ett par hundra liter.
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: FÃ¥ ner antalet starter
« Svar #12 skrivet: 03 december 2010, 10:09:06 »
Hej Niklas, du har fått bra tips vad det gäller inställningar på vp, och volymtank kan definitivt vara en bra idé om du har för liten vattenvolym på systemet, ska vara 20-25 liter/kW effekt. Du kanske också ska fundera på ditt befintliga radiatorsystem, om det kan finnas kortslutningar som gör att värmt vatten kommer tillbaka till pumpen istället för att avges i radiatorn. Detta kan ge korta gångtider. Känn på ALLA radiatorer så att de är ordentligt mycket svalare i botten än i toppen. Om någon är jämnvarm så är det för högt flöde i den, den måste då strypas. Det bästa är att shoppa en IR-termometer på Classe O, tejpa maskeringstejp på in- och utgående rör till raddarna och sen kolla så att ingen radd har mindre diff än ungefär 5 ºC.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad NiklasH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKÃ¥neland
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • NIBE FIGTHER!
SV: FÃ¥ ner antalet starter
« Svar #13 skrivet: 03 december 2010, 12:13:00 »
Glömde skriva at jag har enrörs system ifall de gör nån skillnad...
NIBE FIGHTER 1245-8

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: FÃ¥ ner antalet starter
« Svar #14 skrivet: 03 december 2010, 13:01:17 »
Glömde skriva at jag har enrörs system ifall de gör nån skillnad...

Ja, det gör ju ganska stor skillnad i frÃ¥ga om radiatorsystemet. DÃ¥ är det inte längre risk att du har kortslutning pÃ¥ nÃ¥gon radiator, och du ska definitivt tänka dig för innan du börjar skruva pÃ¥ grejerna. Förhoppningsvis är ditt radiatorsystem välbalanserat i grunden dÃ¥. Det kan fortfarande vara sÃ¥ att radiatorsystemet är en del av problemet dock. Har du termostater pÃ¥ raddarna kan dessa vid en viss innetemperatur strypa flödet genom de flesta raddar samtidigt, vilket gör att vp plötsligt bara fÃ¥r vattenvolymen i rören att jobba med och dÃ¥ blir det superkorta gÃ¥ngtider. Om du har termostater pÃ¥ radiatorerna sÃ¥ ska du skruva bort dem helt, allihopa, medan du jobbar med värmepumpens inställningar. Du ska nu ratta in värmekurva och gradminutsinställningar med öppna dörrar i hela huset sÃ¥ att värmen kan sprida sig. När du efter nÃ¥gra dagar hittat en inställning som ger bra värmekomfort i "huset som helhet" kan du sedan stänga dörrarna till de olika rummen. Om du dÃ¥ fÃ¥r för varmt i nÃ¥got enstaka  rum sätter du tillbaka termostaten just där, alternativt en handratt som du kan strypa manuellt med. MÃ¥let är dock att ha sÃ¥ fÃ¥ termostater som möjligt i huset. Vill du absolut ha termostater i flera rum rekommenderar jag definitivt en arbetstank för att säkerställa att vp alltid har en vettig vattenmassa att jobba mot.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!