Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka LV till EcoEl  (läst 1204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eine

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Docka LV till EcoEl
« skrivet: 25 maj 2010, 21:23:12 »
Hej!

Är ny här på forumet, har läst runt en del och det verkar finnas många som kan mycket. Så jag tänkte söka lite hjälp.

Vi köpte vårt hus för ett drygt år sedan. Huset är 175 + 22 kvm i 1 och 1/2 plan och liggeri Karlstad.
Värmelösningen ser ut som följer:

Elpanna EcoEl, installerad 2001 enligt anteckning på instruktionsboken.
Golvvärme (vattenburen) i vardagsrum, kök och hall på nedervåning.
Element (vatten) i vardagsrum på nedervåning.
Element (vatten) i samtliga rum på övervåning (4 rum).
En L/L pump som sitter i trappen, ger ingen bra spridning i huset.
En braskamin som sitter dåligt till för att värma hela huset.

Under vårt första år, 2009-04 till 2010-03, har vi gjort av med 26 700 kwh el. Vi har eldat ca 1,5 kubik, mestadels för "mys".

Har ett antal frågor som ni kanske kan hjälpa mig med:
- Går det att koppla på en L/V till elpannan?
- Om det går, är det lönt eller är det bättre att satsa på ett helt nytt system?
- Om det går, måste vi köpa en CTC utedel eller kan man docka annat märke på utedeln?
- Och sista frågan, tror ni det är värt det?


Mycket frågor..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Docka LV till EcoEl
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2010, 13:10:50 »
Hej!
EcoEl går utmärkt att docka mot en LVVP, du kan också satsa på en EcoPart (berg eller jordvärme).
Det blir helt klart billigare att ansluta en värmepump till EcoEl än att byta rasket.
Jag tror man kan docka andra märken än CTC till EcoEl men den har inbyggd styrning för CTC:s värmepumpar, jag tror dock du måste lägga till en EcoTolk eftersom din panna är av en äldre version.

Har du inte tummen mitt i handen så kan du köpa en EcoAir och göra en del av jobbet själv, det är väl bara el-anslutningen som du måste ha en elektriker till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!