Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw  (läst 11237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #15 skrivet: 11 mars 2011, 00:41:14 »
Om jag mins rätt har även 1245 gått upp till 180 tank jämfört med tidigare 160l. Så utifrån hur mycket vatten dom håller så är det likvärdigt.

Därtill kommer frågan om hur detta vatten värms (tiden det tar att värma) samt hur varmt det blir utan eltillskott. Det är där det finurliga med G2 kommer in i bilden. I alla fall under värmesäsongen. Det är nämligen så att den värmer VV samtidigt som den värmer huset och den process som nyttjas gör att den då ofta får avsevärt mycket högre temperatur på vattnet. I ett givet fall kan det röra sig om över 80 grader i stället för 50-55 grader.

När du tappar vatten så blandas det ju med kallt (redan innan det går vidare mot din kran, i fall vattnet är varmare än xx grader) för att uppnå rätt temperatur och, allt annat lika, så kommer alltså G2 producera mer varmvatten i duschen/badkaren/kranen.

Vad gäller legionella så är det normalt sett inga stora bekymmer
"Ännu finns dock inga kända fall där legionella spridits i småhus"

Men samtliga stora märken på marknaden hanterar väl detta om man vill. Men det går även att slå av. Så det är nog inte så mycket att fundera över.

Men båda pumparna hanterar ju normala VV behov. och båda pumparna är ju väldigt bra och fina pjäser av senaste snitt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #16 skrivet: 11 mars 2011, 07:50:40 »
Bor i Karlstadområdet...

I så fall bör borrdjupet ligga kring 150 m.
Och som påpekats är tekniken i Optimum G2 lite mer avancerad med varvtalsreglerade cirkpumpar (som styrs av tempdiffen) + hetgasväxlare för varmvattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #17 skrivet: 11 mars 2011, 09:28:29 »
Hej!

Min erfarenhet av Thermia G2 är nu 1 1/2 månad.
När det gäller vv så är dem nya rek. från Thermia att man ställer hgw:n tempen på max 70 ºC (för att undvika "stenbeläggning).
När det är temperaturen som nu i STH 1-4 plusgrader, så ger hgw:n inte så mycket den små duttar lite under körningarna ger ett par grader på vv men det håller nere vv-körningen.
Min pump klarar ca: -9 ºC med hgw igång utan tillskott, och -13 -14 utan hgw så det jag gör när det är riktigt kallt är att ställa ner hgw till 60 ºC.
Man slipper även legionella körningen när det är lite kallare ute  för dÃ¥ kommer tempen upp över dem 60 ºC. ;)

Skall tilläggas att jag är jä......... nöjd med G2:an
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #18 skrivet: 11 mars 2011, 18:21:24 »
Hur är Gw:an att "ratta"?

Är den lika användarvänlig som Niben?

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #19 skrivet: 11 mars 2011, 23:13:35 »
Hej!

Kan ej Nibe, men G2:an tycker jag är lätt att ratta.
En stor fördel är att den varvtalsstyrda pumpar speciellt pÃ¥ varma sidan när man har som jag har volymtank dÃ¥ anpassar den deltat perfekt  till 8 grader oavsett om det är i början eller slutet pÃ¥ värmecykeln.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #20 skrivet: 12 mars 2011, 08:59:34 »
Hej!

Kan ej Nibe, men G2:an tycker jag är lätt att ratta.
En stor fördel är att den varvtalsstyrda pumpar speciellt pÃ¥ varma sidan när man har som jag har volymtank dÃ¥ anpassar den deltat perfekt  till 8 grader oavsett om det är i början eller slutet pÃ¥ värmecykeln.

Deltat brukar ligga rätt lika hos mej under hela värmecykeln däremot blir deltat mindre när det blir kallt ute och framledningen stiger. Thermia och nibe har väl rätt lika styrning av värmen. Tror att de flesta vp har menyer som man kan hantera bara man får pilla några gånger Thumbsup.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Nibe F1245 8kw eller Thermia Diplomat Optimum G2 8Kw
« Svar #21 skrivet: 12 mars 2011, 22:34:09 »
Ja... och pilla några gånger lär man ju göra...

Instruktionsbok är fusk och fegt...  :)

Dessutom... hur svÃ¥rt kan det vara... man är man...  :-\

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!