Författare Ämne: IVT Greenline HE11 - Knäppningar och mÃ¥nga starter  (läst 2062 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pojken99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej forumet!

Vi har en IVT Greenline HE11 som vi värmer bostadshuset på 160kvm (~10st enkelpanelsradiatorer) samt ett garage på 200kvm (140kvm golvvärme och 5st dubbelpanelsradiatorer) ihopkopplade via en kulvert. Värmen fungerar bra men jag lider en del av knäppningar i rör/radiatorer i bostadshuset samt att jag tror att jag har lite väl många kompressorstarter per dygn.

Vad är det som gäller? Arbetstank? Volymtank? Storlek? Andra inställningar i VP?





Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HE11 - Knäppningar och många starter
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2014, 10:14:24 »
Hej!
Volymtank som kopplas in "uppochner" dvs med inlopp från VP upptill och utlopp till stigaren nertill brukar funka bäst mot knäppningar, och detta hjälper även mot för många start/stopp.
Jag skulle nog prova detta till att börja med och ta inte en för liten, minst 200 liter, för att vara på säkra sidan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pojken99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HE11 - Knäppningar och många starter
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2014, 08:03:11 »
Hej!
Volymtank som kopplas in "uppochner" dvs med inlopp från VP upptill och utlopp till stigaren nertill brukar funka bäst mot knäppningar, och detta hjälper även mot för många start/stopp.
Jag skulle nog prova detta till att börja med och ta inte en för liten, minst 200 liter, för att vara på säkra sidan.

Oj, så pass stor. Vad finns det för fördelar/nackdelar med att ha en större tank?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HE11 - Knäppningar och många starter
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2014, 14:44:09 »
Nackdel är att den tar plats, fördel är att den minskar antalet starter och reducerar knäppningar effektivare.
Jag har sett något exempel på en som stoppade in en för liten knäpptank, knäppningarna minskade men försvann inte helt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
pojken99: Är radiatorerna intrimmade för att funka bra med värmepump? Dvs är radiatorerna (med ev termostater ställda på max) är strypa så dom är varma upptill, men svalare nertill när VP går och producerar värme.

Med rätt inställda radiatorer (och golvvärme i ditt fall) utan termostater som reglerar (i normalfallet) kan du kanske sänka kurvan och få färre starter bara därför.

Jag skulle börja med att optimera nuvarande system innan jag funderar på utbyggnader.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!