Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Programmera bort nödavstängning vid 70grader Nibe 1245?  (läst 2095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Har ett problem med vedeldning, acktank och en Nibe 1245.
Skulle nog kunna lösa detta om det gick att ställa om så att pumpen inte stannar om den tar in över 70 gradigt vatten (enligt vad Nibe säger)

Se tråden nedan för mera förklaring
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47300.0

Nibe berättar inte så klart men jag misstänker att det går att ställa upp dessa 70 grader till låt säga 90 istället och då skulle det troligtvis aldrig vara ett problem för mig eller vad tror ni?

Hittade denna info på sidan 63
http://www.energiladan.se/4%20Jordv%E4rme/Installation%20o%20sk%F6tselanvisning%20Nibe%201245.pdf

Här nämner man 90grader men frågar är om det är på inkommande golvärmeslinga till värmepumpen?

Citera
Meny 5.3.2 - shuntstyrd tillsats
start tillsats
Inställningsområde: -2000 – -30 GM
Fabriksinställning: -400 GM
minsta gångtid
Inställningsområde: 0 – 48 h
Fabriksinställning: 12 h
minsta temperatur
Inställningsområde: 5 – 90 °C
Fabriksinställning: 55 °C
shuntförstärkning
Inställningsområde: 0,1 –10,0
Fabriksinställning: 1,0
shuntväntetid
Inställningsområde: 10 – 300 s
Fabriksinställning: 30 s
Här ställer du in när tillsatsen ska starta, minsta gångtid
och minsta temperatur för extern tillsats med shunt. Extern
tillsats med shunt är då t.ex. ved-/olje-/gas-/pelletspanna.
För shunten kan du ställa in shuntförstärkning och
shuntväntetid.
Se tillbehörets installationsanvisning för funktionsbeskrivning
« Senast ändrad: 07 september 2012, 06:46:01 av suhagg »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Programmera bort nödavstängning vid 70grader Nibe 1245?
« Svar #1 skrivet: 07 september 2012, 17:21:08 »
Det är inte bra om vp får in så varmt vatten larmet finns där för att skydda vp från skador bättre att bygga så att inte vattnet kommer dit.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Programmera bort nödavstängning vid 70grader Nibe 1245?
« Svar #2 skrivet: 07 september 2012, 19:11:09 »
Nu vet jag inte vad du menar, men kompressorn stannar då temperaturen blir för hög och det ska den göra.
Shuntstyrd tillsats används då man t ex dockar värmepumpen mot en panna med shunt som ska stå för tillsatsen, men för att detta ska funka som det är tänkt så måste du ha en vedpanna med automatisk eldning.

Bästa alternativet om man vill elda med ved är en kamin som värmer luften och att sprida runt den varma luften i huset.
Ansluter man då en rumsgivare till VP:n så kommer detta lira ihop riktigt bra.

Sen kan man elda mot en ack med shunt, och ha lite olika lösningar, typ shunta manuellt eller ha nån mer eller mindre avancerad styrning på grejerna, men kostnaden för kalaset brukar bli högre än mervärdet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Programmera bort nödavstängning vid 70grader Nibe 1245?
« Svar #3 skrivet: 08 september 2012, 11:41:22 »
Nu vet jag inte vad du menar, men kompressorn stannar då temperaturen blir för hög och det ska den göra.
Shuntstyrd tillsats används då man t ex dockar värmepumpen mot en panna med shunt som ska stå för tillsatsen, men för att detta ska funka som det är tänkt så måste du ha en vedpanna med automatisk eldning.

Bästa alternativet om man vill elda med ved är en kamin som värmer luften och att sprida runt den varma luften i huset.
Ansluter man då en rumsgivare till VP:n så kommer detta lira ihop riktigt bra.

Sen kan man elda mot en ack med shunt, och ha lite olika lösningar, typ shunta manuellt eller ha nån mer eller mindre avancerad styrning på grejerna, men kostnaden för kalaset brukar bli högre än mervärdet.

Tack. Svårt att förklara men detta är mitt problem

Citera
Jag ville att det skulle funka så, men min röris/Nibe säger att det inte går.
I huset finns golvvärmefördelare och vattenmantlad kamin. Kopplar på vattenmantlade kaminen så den skickar tillbaka varmt golvvärmevatten via returen i kulverten tillbaka till acktanken i garaget. Sedan tar värmepumpen detta varma vatten och skickar tillbaka det till huset när golvvärmen vill ha det så att säga. Problemet här var enligt Nibe att är det varmare än 70 grader i acktanken kommer värmepumpen nödlösa för att det är för varmt.
Du måste ha en acktank i huset istället sa det. Jag tycker det låter märkligt och det måste gå att lösa på annat sätt för jag vill absolut inte ha tanken i huset.

Sen är frågan hur stor risk det är för detta med över 70 gradigt vatten från acktanken in i värmepumpen. Kommer som sagt myselda några timmar på kvällen i en liten 12kw kamin detta är ingen primär uppvärmning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Programmera bort nödavstängning vid 70grader Nibe 1245?
« Svar #4 skrivet: 08 september 2012, 12:30:01 »
Men varför gör du inte som jag förklarade i den andra trÃ¥den sÃ¥ kommer inget hett vatten till vp och det är inget problem  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!