Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompakt jordvärme + solvärme?  (läst 10891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
Kompakt jordvärme + solvärme?
« skrivet: 27 februari 2017, 19:36:51 »
Jag söker objektiva synpunkter på följande, då svaret från alla installatörer är Luft-/Vattenvärmepump.

Huset i fråga är ett 1,5-plans från 1974 på 196 m2, uppvärmt med direktverkande el + luft/luft-värmepump från 1994 där avfrostningen inte fungerar. Årsförbrukning 20-21 MWh med två vuxna. Tomt ~800 m2 i Staffanstorp med morängrovlera (lermorän med större andel silt). Vad kan årsförbrukningen vara utan llvp, 25 MWh? 30 MWh? Uppskattad maxeffekt vid DUT 10 - 12 kW.

Planen är att installera vattenburen värme tillsammans med någon form av värmepump. Då jag helst undviker att ha en stor fläkt på gaveln har jag undersökt möjligheten att installera jordvärme. (80 m till berg, så bergvärme är inte aktuellt.) IVT/Nibe rekommenderar 600 m slang för denna förbrukning, men det får helt enkelt inte plats. Efter att ha mätt och räknat kommer jag fram till att jag har ca 250 m2 tillgänglig yta, borträknat 2 m till byggnad och 1 m till tomtgräns. Då borde det få plats 2 x 300 m slang i slinky-läggning i två nivåer, på 2 m respektive 1 m djup. Tanken är att solvärmen ska ge varmvatten och ladda markkollektorn. Jag bör klara maxeffekten vid 20 W/m slang, men hur blir det med energiförbrukningen? Lite räknande med scablonvärden nedan.

Total förbrukning: 25 MWh
Hushållsel: 5 MWh
Solvärme: 6 MWh
Tillförd energi vid COP4 på 14 MWh (25-5-6): 3,5 MWh
Resterande från marken: 10,5 MWh (14-3,5)

Är det hållbart att plocka ut 10,5 MWh energi per år ur ~500 m3 lermorän? Hur länge ligger tjälen? Finns det risk för allvarlig tjälskjutning?
Eller om man vänder på det, hur mycket solvärme måste jag installera för att slippa tjälskjutning? Är det lönt att isolera vinden extra? Byta fönster?

DUT staffanstorp ~-19 °C
Årsmedeltemp 8 °C (Malmö)

Jag vet att detta inte är det mest ekonomiska alternativet, det är tveksamt om det är ekonomiskt över huvud taget. Jag är intresserad av att veta om det är görbart under de förutsättngar som finns.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2017, 20:12:45 »
10-12kw är en rätt stor stuga , ska själv kolla för mitt hus i lund 140m2 GV tittar på en ca 7,5 kw
det är ca 5-6 kw VP + el till kompressor 2kw = ca 7kw , i mitt fall säger dom 90m hÃ¥l  HÃ¥lli dig ca100kkr  fÃ¥r se vad det blir har sommaren pÃ¥ mig siktar pÃ¥ att gräva

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2017, 20:26:53 »
Om huset är från -74 kanske det har mekanisk ventilation och då kan det gå att använda sig av tex en Nibe flm eller liknande och ladda kollektorn hela tiden det tror jag är bättre än solvärme som oftast ger mest när kollektorn behöver det minst. Sen är det så att en lite för klen vp än optimalt inte leder till speciellt många kwh elspets.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2017, 20:43:10 »
Oj, ventilationen glömde jag att nämna. Det är självdrag, där jag installerat fläktar som går på låg fart (25 m3/h vardera) på 2 toaletter + tvättstuga. Alla utsug har egna skorstenar. VP kommer att stå i tvättstugan, vad kan man utvinna i energi från 25 m3/h.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2017, 21:02:22 »
Går det inte dra om befintlig vent till ett gemensamt utsug då bör det kunna ge ca 1 kw om all vent återvinns.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2017, 21:24:27 »
Takstolarna är 15 cm så om det räcker för ventilationsrör+isolering så går det att dra rören från sidovindarna till vinden. Är inte så sugen på att dra ventilationsrör i rummen på ovanvåningen.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2017, 21:29:02 »
Om du funderar på borra kolla nedan länk så kan du se hur djupt hålen är runt omkring dig
apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html det går att zoma ned på gatunivå
klicka på droppe dricksvatten fyrkant energibrunn

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2017, 21:42:55 »
Som jag skrev i första inlägget "80 m till berg, så bergvärme är inte aktuellt." En bonde i närheten har en brunn på 80 m och kyrkan borrande nyligen för grundvattenvärme, 70 m till berg.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2017, 21:50:33 »
Som jag skrev i första inlägget "80 m till berg, så bergvärme är inte aktuellt." En bonde i närheten har en brunn på 80 m och kyrkan borrande nyligen för grundvattenvärme, 70 m till berg.
Ja det är inte gratis att borra i skÃ¥ne lÃ¥ngt till berg rackartyg i backen jord silt plus diverse lÃ¥ngt foderrör svindyrt  men mycket vatten dÃ¥ Alnarpsströmen gÃ¥r under , men med det pris som jag fÃ¥tt 100kkr sÃ¥ kan jag köpa 2 st mindre L/V pumpar och köra i duo eller var för sig beroende hur mycket ja behöver och det är bara för borrhÃ¥lets kostnad ,lutar Ã¥t att gräva
« Senast ändrad: 27 februari 2017, 21:53:00 av 25fOCUS »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2017, 21:54:35 »
Ja det är inte gratis att borra i skÃ¥ne lÃ¥ngt till berg rackartyg i backen jord silt plus diverse lÃ¥ngt foderrör svindyrt  men mycket vatten dÃ¥ Alnarpsströmen gÃ¥r under , men med det pris som jag fÃ¥tt 100kkr sÃ¥ kan jag köpa 2 st mindre L/V pumpar och köra i duo eller var för sig beroende hur mycket ja behöver och det är bara för borrhÃ¥lets kostnad ,lutar Ã¥t att gräva
PS kanske jag tar en mindre V/V VP liten + en L/v VP

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2017, 07:16:20 »
Jag skulle nog satsa på en 7-8 kW värmepump och slinkyslingor som du tänker på, tror det kommer att fungera hur bra som helst, lägg inte ut några onödiga pengar på FLM, ventilation eller tilläggsisolering innan du sett hur det fungerar.
Som jag ser det är det enda som kan hända att du får lite tjälskjutning, frågan är hur allvarligt du ser på det?
Solvärmen på våren borde göra att det tinar upp rätt fort även om det skjuter "mycket" under den kallaste perioden på året, och då framförallt sent på vintern.
En värmepump med 60-65% effekttäckning ger ca 97% energitäckning. Så det blir inte mycket tillskott även om du inte kramar ur det allra sista ur marken när det är som kallast ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2017, 12:27:08 »
Hm, intressant. Äntligen någon som tror det kan funka.
Så länge tjälskjutningarna går tillbaka på sommaren, funkar det väl. Kommer mestadels vara gräsmatta över slangarna, vill ju dock ha en fin sådan under sommaren.

Isolera vinden blir ingen stor kostnad då vi ändå funderar på att lägga spånt där, 3000 extra för reglar och isolering är inte så farligt.

Har tittat på NIBE F1255 3-12 kW, CTC GSi 12 och IVT Geo 412C. Det handlar nog mer om vilket företag som är villigt/kan installera jordvärme+solvärme.

Räcker 6 MWh solvärme (6x2 m2 paneler)? Förstår inte varför de ska vara så dyra.
Vad ska jag förvänta mig för kb-in när det är som kallast?
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2017, 13:11:31 »
Hade ungefär samma förutsåättningar
Hus från 76
900 kvadrat tomt på torr sand 60 meter till berget.
Vi fick in två slingor på 250 meter.
Men det blir tjäle runt första 2 x 50 metrarna 
har solfångare som värmer golvvärmen och tappvattnet men nu hade jag satsat på att värma slingan med tror det ger mer tillbaka.
solvärme ger mycket mer effekt vid lägre temperarurer. Jag har 8 kvadrat och om du kan ha det 60 grader mot söder får du max effekt mitt på vintern när du behöver det som bäst.
Vår solvärme ger 3500 kWh/ år enligt mätaren är lite osäker på om flödena stämmer.

Vi har en elförbrukning på 10200 kWh per år och vi är två vuxna och 2 barn. Satte pumpen i Förådet och kulvert in till bostaden. Det blir så tyst när den inte står i huset.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2017, 16:19:52 »
Forumet är riktigt bra , det finns dom som har det på ungefär samma sätt
Churchill : I sammanhanget kan du tala om effekten pÃ¥ din VP sÃ¥ har dom nÃ¥got att gÃ¥ pÃ¥  , sÃ¥ den inte blir förstor

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2017, 17:39:43 »
Hm, intressant. Äntligen någon som tror det kan funka.
Så länge tjälskjutningarna går tillbaka på sommaren, funkar det väl. Kommer mestadels vara gräsmatta över slangarna, vill ju dock ha en fin sådan under sommaren.

Isolera vinden blir ingen stor kostnad då vi ändå funderar på att lägga spånt där, 3000 extra för reglar och isolering är inte så farligt.

Har tittat på NIBE F1255 3-12 kW, CTC GSi 12 och IVT Geo 412C. Det handlar nog mer om vilket företag som är villigt/kan installera jordvärme+solvärme.

Räcker 6 MWh solvärme (6x2 m2 paneler)? Förstår inte varför de ska vara så dyra.
Vad ska jag förvänta mig för kb-in när det är som kallast?

Jag tror det kan funka, men jag skulle inte sätta in en 12 kW värmepump med så pass liten jordvärmeyta.
Nu går det väl att effektbegränsa de flesta invertervärmepumpar, men det känns lite onödigt dyrt att köpa en inverter som sedan mest skall gå on/off med låg effekt, och aldrig får varva upp när det blir riktigt kallt.
600 meter markslinga till 12 kW kanske gÃ¥r, men en slinkyanläggning borde ju minska effekten med en hel del jämför med en fritt lagd slinga.  dontknow

När det gäller tjälskjutningen har jag ingen aning om det kommer att förfula gräsmattan, solfångarna borde göra att marken tinar, men det är nog inte omöjligt att du kan ha kvarvarande upphöjningar eller sättningar p.g.a. att materialet i marken flyttar lite på sig när den fryser och tinar.
Svårt att veta säkert.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!