Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vid vilken ute temp börjar ni värme bostaden nu i höst ???  (läst 9876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Hej

Jag är själv tveksam om jag skall köra igång värmen för fullt efter kurvan i VP programmet.
Vill gärna härda ut lite till genom att endast köra "sommar" inställning.

Morgonen kall nu som kallast +5 grader. Nu framåt dagen stiger solen upp och värmer huset för i solen har vi ute ca 15-20 grader.

Det känns bättre att använda annan värmekälla Vedeldning istället för att köra VP fullt ut.
Värme systemet sjunker ner till framlednings temp 19 grader. ( Börvärdet visar 22-24 grader).
Vp spottat lite värme ut endast på morgonen. Går och vrider upp min inne givare, är det riktigt?

Jag vill härda ut och ta på en tröja istället.. Sc:,h


Vill gärna ha andras erfarenhet nu då vi börjar värma våra bostäder i höst...

Finns det några speciella problem nu då kylan och mörkret startar?
« Senast ändrad: 17 september 2005, 20:35:44 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Vår VP startade för rumsvärme häromdagen för första gången sedan tidigt i våras.

Vi hade då en dygnsmedeltemp på +7.2gr (max 11.8gr och min 3.4). Även detta dygn har varit svalt (medel +7.2) så VP gick en skvätt i natt.

Om jag ser historik på vår gamla elpanna så startade vi den i mitten/slutet av September när dygnsmedeltempen gick ner till runt 10gr. Om det var dåligt med solsken på dagarna kunde det bli lite svalt på morgonen. Men så länge som det är sol på dagarna klarar vi oss med den värme som tillförs huset genom solinstrålning på dagen.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Stämmer det överlag att de flesta gör över från sommar med bara VV upp värmning till värme körning så här kring mitten av september i hela Sverige.

Eller börjar man med värmen tidigare i norr än här nere i Söder.

Jag tror köldknäpparna kommer samtidigt men de är några grader kallare i norr än söder.
När vi har +5 så har man i Norr strax fått den första natt frosten.

Men alla NI i forumet stå ut ett tag och låt bli att sätt på Vinter läge. Ta en åker brasa eller någon varm tröja så klarar man de första köld knäpparna. Jag gjorde mina ved brasor i öppna spisen så på så sätt klarade vi den kyliga morgonen.


Fler tips Sc:,h


Mitt tips är att att hålla ut med att köra tvåhjuling (MC till arbetet) tills första permanenta minus  kommer och med frost på bilens rutor. Här i Skåne  gäller det första nov. Då börjar vintern här nere.

Där efter är det vinter i skåne anser jag. Stalla in MC och på med handskar och ta bussen till arbetet sen.
« Senast ändrad: 17 september 2005, 22:03:14 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
jag ställer en motfråga.
Varför ska vi hålla ut?
det finns inge skönare än att alltid stigaupp på morgonen & slippa frysa, även om solen under dan sertill att värma huset tilräckligt för att ha en hyvsad temp till kvällen så tycker jag det är värt varenda öre att ha ett helautomatiskt system som set till att altid ha rätt inomhustempratur.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Jag har haft värmen igång sedan sista tredjedelen av Augusti, det behövs och är skönt. Hade -4,7 i går natt....

Skulle aldrig falla mig in att gå å frysa efter att ha gjort denna investering, här stås det inte ut...här kyls det urberg 8) 8) ;D
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Värmepumpen har värmt huset litegrann senaste veckan, har inte kollat hur mycket.

Stängde av poolen i tisdags, så nu kan värmepumpen få härja fritt med att värma huset...

Håller med om att det inte finns nån större anledning att snåla med värmen i början av säsongen, nu är luft och brinetemperaturerna så höga att COP är extremt bra, det kostar i princip inget att hålla en jämn och behaglig temp i huset nu.

Bättre då att småfrysa i vinter när eltillskott behövs!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Här i Gävletrakten brukar värmesäsongen normalt börja nu i September. Vårt hus klarar av en dyngsmedeltemperatur utomhus ned till ca 10-12°C innan uppvärmningen måste starta.

mvh

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Kan det vara generellt att värme säsongen börjar då dygns medeltemp är 10 grader ute.

Det kan ju stämma här nere var det +5 gr på morgonen och 15-20 under dagen.¨

Generellt kör vi då att alla med normallt hus och isolering kör igång med värme med dygns medel +10 grader. Om man skvätter till lite värme med ved eller VP skvätter till lite kan vara likvärdigt. Nu går den hos mig i ca 20 min och stoppar med stopp i ca 2 timmar sen i gång igen. Detta för värme ej Varm vatten.

Citera
Nu 9-10 starter med total tid 4-5h/dygn hos mig. Sc:,h
Tidigare 3 h till VV. Så värme blir då mellan 1-2 timmar.

Har man ack tank i serie med rad kretsen så går den så klart längre period innan den stoppar och står stilla längre tid.

De som har L/L VP borde ha samma att vid denna temp slår de till sin VP för att den skall börja värma bostaden kontinuerligt med dess automatik.




Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Jag har haft värmen igång sedan sista tredjedelen av Augusti, det behövs och är skönt. Hade -4,7 i går natt....

Huhhhh arktiskt klimat minst sagt.

Kan va vits att vrida ned rumsgivaren eller kurvan på sommaren, eftersom kalla nätter startar värmeproduktion i "onödan". Dagarnas varmare väder i kombination med solinstrålning leder ofta till övertemp även på natten o morronen trots kall natt!
Jag hatar när det är för varmt pÃ¥ natten  _/-

Men som ni antyder är det nog inte mÃ¥nga kronor att tjäna  :-[ men en vinst är alltid en vinst  knUp

jag har också kört värme några dygn nu, men en värmebölja slog in igen igår så nu är det lugnt igen!!!


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Iso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Baracken
Jag har inte förstått vitsen med att stänga av värmen sommartid. Jag ändrar eller skruvar inget bara för att det är varmare ute. Automatiken fungerar väl och jag tycker att komforten blir betydligt högre om det ibland blir lite ljumma element. Vi slipper ett inomhusklimat som i bland kan kännas lite rått med avslagen värme.

Jag kan heller inte se att det är nödvändigt av ekonomiska skäl, det finns inget att vinna på en värmeavstängning sommartid, möjligen lite glasspengar.

Elförbrukning under tiden 1/6 --30/9 för värme och varmvatten = 902 Kvh.
Ca 225 Kwh/månad till en kostnad av 180:-/mån.

Varmvatten behöver vi i samma utsträckning på sommaren som på vintern och jag antar att större delen av elförbrukningen avser just uppvärmning av vatten.

Jag tycker att det verkar dumt att klä på sig inomhus bara för att spara ett par tior i elkostnad. Det är bättre att ta vara på komforten med billig uppvärmning.

Nästa steg skulle i så fall bli att sänka temperaturen vintertid inomhus till 20 grader för att spara ytterligare el. Det finns säkert många som går omkring och småhuttrar inomhus fast dom bor i fina villor. BV kan ju verkligen erbjuda komfort i form av värme billigt, jag tycker det är synd att inte ta tillvara på dom möjligheterna medans det fortfarande går. Miljöpartiet och sossarna tar snart i från oss den möjligheten, så må bra medan du kan.

Nibe Fighter 1215-5 kw. FLM 30. 166 m aktiv borra. Rumsgivare. Separat elmätare för Nibe 1215. Enrörssystem i tre separata slingor. Enplans vinkelvilla utan källare, uppvärmd yta =180 m2 (22,5 grader). ByggÃ¥r 1983. Läge: Sundsvallskusten.
Elförbr. före VP-installation: 29 000 KWH.
Elförbr. efter VP-installation: 15 100 KWH

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa

Vi är olika det är det som livet så roligt. Många olika syn på saker. Min fru vill alltid ligga med öppet fönster. Det gör att sovrumet vinter tid kan gå ner till ca 15 grader under natten. Jag vill helst ha 18-20 grader så det gäller att ha ett tjockt täcke vintertid.

Citera
Elförbrukning under tiden 1/6 --30/9 för värme och varmvatten = 902 Kvh.
Ca 225 Kwh/månad till en kostnad av 180:-/mån.


Din förbrukning gör med min beräkning 1,5kW/h VP. Se om det är rätt med beräkningen att du har kört under sommartid 150 timmar VP/ mÃ¥nad (5 timmar/dag) eller eller 600 under denna period.  Sc:,h

Om vi säger du anv 2-3h till VV har du kört alltså ca 480h till värme. Det blir en hel värme under sommar perioden?
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Hej pÃ¥ er alla, jag kan inte annat än undra över att man kan ställa sitt välbefinnande mot nÃ¥gra kronor Sc:,h. nej elda pÃ¥ med billig VP-värme och njut av livet. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
Helt klart ska man stänga värmen under sommar perioden.
Många glasskronor att spara.Kör man via utekurva så är det onödigt att cirkulera vatten som är värmt några grader.
I mitt arbete stänger vi värmesystemen vid 18-19 grader ute och kylmaskinerna får inte starta förrän vid 19 grader.
På 500.000 m2 är det mycket stora pengar. Det bästa är ju att ha en brytpunkt över en viss utetemp som passar huset som stänger värmen helt. Detta går ju att lösa i anläggningar på lite olika sätt.


Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Värmestoppet i vår VP är ställt på 18 grader.
Jag har inget problem med att vatten cirkulerar mellan kall källare o varm övervåning.

Efter att jag sparat 15 000 .- / år med vp så vill jag lägga stora delar av
min tid på att leta var jag kan spara 15 000.- till.

Det blir mycket glass det...
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Iso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Baracken
SV: Vid vilken ute temp börjar ni värme bostaden nu i höst ???
« Svar #14 skrivet: 02 oktober 2005, 10:18:45 »
Visst går det några timmar till uppvärmning sommartid. Men det uppvägs helt av förbättrad komfort och är helt betydelselöst vad beträffar kostnaden. 

Det kostade mer med sommarvärme innan jag installerade bergvärmepump och under några år på 80-talet stängde jag av värmen sommartid tills jag vid något tillfälle avstod från sommaravstängningen och upptäckte att jag fick ett mycket bättre inomhusklimat med värmen tillkopplad. Men sommarvärmen var värd sitt pris även innan bergvärmen kom till huset.

Om jag förstår Jannes svar rätt så har han beräknat att jag gjort av med 480 kwh under 4 månader för sommarvärmen och det verkar väl rimligt. 480 kwh á 0.80 = 384:-. Under 100:-/mån för värmen och bättre komfort. Att stänga av värmen för att spara 100:-/mån och samtidigt försämra komforten verkar inte rimligt.

Det måste finnas något annat skäl att stänga av värmen. t.ex att spara på pump, minskat slitage etc, men det tror jag inte på.

Övertyga mig med sakskäl.
Nibe Fighter 1215-5 kw. FLM 30. 166 m aktiv borra. Rumsgivare. Separat elmätare för Nibe 1215. Enrörssystem i tre separata slingor. Enplans vinkelvilla utan källare, uppvärmd yta =180 m2 (22,5 grader). ByggÃ¥r 1983. Läge: Sundsvallskusten.
Elförbr. före VP-installation: 29 000 KWH.
Elförbr. efter VP-installation: 15 100 KWH

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!