Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Söker förbättringar till mera värme  (läst 8002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
Söker förbättringar till mera värme
« skrivet: 10 januari 2006, 07:53:08 »
Frun hÃ¥ller pÃ¥ att ta livet av mig  knUp
Jag ville gärne skruva upp, men denhär gÃ¥ngen kommer det att kosta!. Vi kör pÃ¥ kanten av pumpens kapacitet, och allt jag lägger pÃ¥ kommer att dra pÃ¥ el-patronen  :'(
Efter att ha installerat FLM30 fikk jag höja VB-F med 3 grader, och nu har vi hunnit gränsen för pumpens presterande (går att trykka fram 46-47 grader vid -4 - -6 ute). Ända sättet att umgås dätta får vel vara att inte ta ut så mycket energi ur systemet?
Det är golvet som kräver den tempen (tegelhus med halvdålig isolering).
Har justerat allt i flera omgÃ¥nger.... och har nu tänke pÃ¥ et par raddar för att sparka till tempen frÃ¥n golvet lite (vi har ingen problem där det bara är raddar), men det VILL HON INTE knUp (märk er: andra  knUp)
Ändda stället där jag hittar potential är kontoret där vi också har golvvärme, men bara 2 cm. isolering mellan värmen och betong-golvet till en oupvärmat källare. Detta rummet har öppen dörr mot vardagsrummet, och hänger som så ihop med dom andra golvvärme rummen... kanske en radiator här kunne hjälpa till lite?

VB-F på loggningarna är nu retur från huset till ACC:
logger.smalspor.org
« Senast ändrad: 10 januari 2006, 10:59:57 av Rickard »
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2006, 10:33:25 »
Låter som du skulle kunna göra massor, tilläggs isolera vinden, större element (kanske fläktelment).

Första frågan är vad har du för typ av värmesystem 1 eller 2 rörs ?
andra frågan är dina element jämnvarma, eller heta upptill kalla i botten ?
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2006, 10:50:31 »
Låter som du skulle kunna göra massor, tilläggs isolera vinden, större element (kanske fläktelment).
Vinden är ganska bra isolerat, och det är inte på den våningen vi har problem. Den våningen där problemet är har ingen raddar.
Finns det nån snygg fläktelement-grej (frun igen knUp)
Första frågan är vad har du för typ av värmesystem 1 eller 2 rörs ?
andra frågan är dina element jämnvarma, eller heta upptill kalla i botten ?
2 rör hela vägen rundt, och ganska så väl dimensionerade raddar, därför är dom strypta så dom är kalla nära returen...
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2006, 10:56:53 »
Här lÃ¥ter det som du skall tabort strypningen pÃ¥ elementen, det skall vara jämnvarma , dvs skilja 6-10 grader mellan över och nedre delen pÃ¥ elementen.  DÃ¥ kommer du troligtvis att inebära att du fÃ¥r justera ned kurvan pÃ¥ värmepumpen.

steg 1) se till att du inte stryper elementen även om det skulle bli bastuvärme inne.
steg 2) får du bastuvärme (eller lite förvarmt) så sänker du kurvan på VP'n
.... 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2006, 10:59:21 »
Du har nog inte riktigt lyckats med anliggningen/isoleringen av VBf-givaren, den borde inte visa kallare än VBr-givaren. Du kan ju ganska lätt om du vill justera upp visningen i mjukvaran genom ätt ändra offseten.

I övrigt kan jag väl rekomendera dig att kontrollera så att alla radiatorer / golvvärmeslingor ger ungefär samma deltaT, så att inte några enstaka radiatorer släpper igenom en massa vatten utan att radiatorerna/golvvärmeslingorna hinner ge ifrån sig mer energi än de skulle göra med lite lägre flöde.

En fläktradiator i kontoret skulle kunna förbättra situationen, men tro inte att det gör underverk, du kanske kan klämma ur ytterligare några hundra watt innan elpatronerna går till, inte mer. Jag tror faktiskt det blir svårt att räkna hem en investering i en fläktradiator. Satsa hellre på att isolera på vinden, och mitt standardtips...

Om du har kopplade tvåglasfönster, kontrollera så att du har tätningslister mellan fönsterbågarna (mellan de två glasen), om du inte har det, sätt in den typen av tätningslist som är gjorda av skummgummi, dammtätningslist, förutom att era fönster blir mindre smutsiga mellan bågarna kommer du att märka en inte ovesäntligt bättre isolering av fönsterna.
När vi gjorde detta hos oss märkte vi en klar skillnad i närheten av våra relativt stora fönsterytor.

Lycka till.

/Rickard

Länken igen, din funkade inte.

logger.smalspor.org
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2006, 11:12:26 »
Här låter det som du skall tabort strypningen på elementen, det skall vara jämnvarma , dvs skilja 6-10 grader mellan över och nedre delen på elementen.  Då kommer du troligtvis att inebära att du får justera ned kurvan på värmepumpen.

steg 1) se till att du inte stryper elementen även om det skulle bli bastuvärme inne.
steg 2) får du bastuvärme (eller lite förvarmt) så sänker du kurvan på VP'n
.... 
Hmm, golvet som värmer hela ena våningen tål inte att man sänker kurvan ytterligare.... men kanske det ändrar sig om man sänker deltaT på raddarna.... En annan sak jag kunne prova är att stänga av några av raddarna, och se om det håller samma rums-temp.. Circ.-pumpen har tryckkännare, kanske detta gör att man inte ska vara så rädd om termostaterna?

Och till Rickard:
VB-F har jag satt på retur från huset, därför är den lägre.. funkade länket inte?

Termofönster hela vägen runt
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2006, 11:17:18 »
Citera
funkade länket inte?

Automatlänkning fungerar inte utan www med i länken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2006, 11:35:17 »

Om du har kopplade tvåglasfönster, kontrollera så att du har tätningslister mellan fönsterbågarna (mellan de två glasen), om du inte har det, sätt in den typen av tätningslist som är gjorda av skummgummi, dammtätningslist, förutom att era fönster blir mindre smutsiga mellan bågarna kommer du att märka en inte ovesäntligt bättre isolering av fönsterna.
När vi gjorde detta hos oss märkte vi en klar skillnad i närheten av våra relativt stora fönsterytor.

Lycka till.

/Rickard

Länken igen, din funkade inte.

logger.smalspor.org


detta ska jag testa.. har 2glas som är mycket kalla..
tackar för det tipset Rickard!
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2006, 12:10:08 »
En frÃ¥ga vad har du för teperatur pÃ¥ VB-f till golvvärmen ???  är det inte sÃ¥ att det är ngt fel pÃ¥ den ?? Vad har du för typ av golvvärme ???  inguten i betongen, ovan pÃ¥ i spÃ¥rad frigolit .med värme plÃ¥tar??

VP jobbar upp till 47 GRADER och golvvärmen orkar inte värma vardagsrummet  ?? Normlat sett sÃ¥ skall du inte ha 47 grader till golvvärme slingorna , kanske runt 25-30 (vet ej exakt)?
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2006, 12:17:01 »
Golvvärmen kör samma temp som raddarne (ingen shunt). Det är i träbjälklager med Wirsbo plåt som "hänger" mellan bjälkerna.
Golvet har gett sig lite, så det är inte full kontakt överallt. Temp på översidan golvet hinner aldrig över 26-17 grader, så det skulle inte vara nån fara där... (säger Siljan)
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2006, 12:18:31 »
Temp på översidan golvet hinner aldrig över 26-17 grader, så det skulle inte vara nån fara där... (säger Siljan)
Oj, det blev fel: 26-27 grader
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2006, 12:25:40 »
OK, MEN vad har du för teperatur på vattnet TILL golvvärmen om golvet har 27 grader borde du ha mer i vattnet som går i slingan tex 30-35 grader.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2006, 13:18:13 »
OK, MEN vad har du för teperatur på vattnet TILL golvvärmen om golvet har 27 grader borde du ha mer i vattnet som går i slingan tex 30-35 grader.
Samma som raddarna, 47+ grader
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2006, 13:27:39 »
Oj, 47 grader låter mycket i mina öron (har ej golvvärme själv) Har du hålstensbetong i väggarna eller ???


Detta lÃ¥ter inte som ett enkelt fall, golvvärmen borde ha lägre temperature enligt mig, vad har du för nÃ¥got ovan pÃ¥ plÃ¥tarna ?  stegdämpande papp , parkett, eller nÃ¥gon form av undergolv med plastmatta
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2006, 13:33:21 »
Oj, 47 grader låter mycket i mina öron (har ej golvvärme själv) Har du hålstensbetong i väggarna eller ???
Dubla tegelväggar, tyvärr med dålig isolering imellan
Detta låter inte som ett enkelt fall, golvvärmen borde ha lägre temperature enligt mig, vad har du för något ovan på plåtarna ?  stegdämpande papp , parkett, eller någon form av undergolv med plastmatta
På plåterna ligger det 3mm golvpap (för ljud), och sen massiva 20mm planker
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!