Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Söker förbättringar till mera värme  (läst 8053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2006, 13:52:50 »
Nu har jag inga förslag med , fast det var reäl parkett (självbärande) och den verkar dämpa värmen bra :(

Och element är helt ute slutet :(  , kanske en spiskassett ??? de värmer ruskigt bra, fick eldnings förbud hemma dÃ¥ det blev förvarmt :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2006, 13:58:10 »
Och element är helt ute slutet :(  , kanske en spiskassett ??? de värmer ruskigt bra, fick eldnings förbud hemma då det blev förvarmt :)
Spiskassett????? har aldrig hört om det i Danmark
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #17 skrivet: 10 januari 2006, 14:25:29 »
spiskasset/braskasset kanske var lite fel har man ine en öppenspis så skall man ha en braskammin.

nibe
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #18 skrivet: 10 januari 2006, 14:38:21 »
spiskasset/braskasset kanske var lite fel har man ine en öppenspis så skall man ha en braskammin.

nibe
Har en braskamin, men samma problem som du: eldningsförbud   knUp ;)

Kanske mann skulle titta på en pellet-kamin, dom går att styra bättre, nån som känner till ett produkt (som går att betala)?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #19 skrivet: 10 januari 2006, 14:50:53 »
Nja, Vi hade 28 grader och stigande i vardagsrummet så jag förstår stoppe, det var då -14 till 15 grader ute och jag skulle testa spiskassetten nu när det var lite kallt. Tidigare har jag låtit bli då jag vill se vad VP klarar innan elen måste gå in och stötta. Har bara eldat 4-5 gånger i den.

Det finns automatiserade pellets kaminer, men ingen som är snygg nog (enligt mig) ett element/fläkt element skulle jag hellre föredra då :)

HAr någon annan någtt förslag
« Senast ändrad: 10 januari 2006, 20:42:26 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #20 skrivet: 10 januari 2006, 18:49:54 »
Kanske en elektrisk fläktradiator i de rum som blir för kalla, de kostar inte många hundralappar, men gör att du kan stänga av eltillskottet helt på värmepumpen. Billigare tillskott får man nog leta efter.

Det gäller väl inte så många dagar/år som du verkligen har problem med för lite effekt från värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #21 skrivet: 10 januari 2006, 19:08:49 »
Det gäller väl inte så många dagar/år som du verkligen har problem med för lite effekt från värmepumpen.
Har set så ut dom senaste veckorna.... men kanske det er ögonen som ser  :o

Gjorde nyss ett forsök: stänge golvkretsen på kontoret (den som kanske kyler ner mer än bra är), och fikk straks 1 grad mera på VB-F (16:45), och den klätrade snabbare nu. Såpass mycket värme kann et litet rum (6 kvm.) vel inte dra?

Försöker nu att börja om igen (reset to factory defaults :)), och öppnar alla raddar, och sen får vi se hur det ser ut senare. Tills vidare har det inte blivit kallare innomhus.
En fråga mer: gör det nåt om DeltaT på VB blir mindre än 6-7, även om det värmer upp huset bättre?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #22 skrivet: 10 januari 2006, 20:29:37 »
Konstigt om golvvärme ger lägst effekt. Kallast där du har golvvärme??
Det måste gå förbättra har du kollat vilken temskilland du har på varje golvslinga, funkar dom verkligen 100%.

Det är nÃ¥t lurt med golvvärmen, synd att det är sÃ¥ otroligt lÃ¥ngt till Danmark  :o

Om inte annat hjälper får du köpa en Norsk genser till frugan.. varmaste modellen!!
Du vet väl vad en G är??

Hälsa att det var en (tokig)  Svensk som sa det
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #23 skrivet: 10 januari 2006, 21:11:50 »
Visst är det skummt, men kolla på kurvorna det är runt 1 grad i delta-T, borde vara 6-7. desutom verkar vb-F och vbR vara hopblandade.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #24 skrivet: 10 januari 2006, 21:11:58 »
Konstigt om golvvärme ger lägst effekt. Kallast där du har golvvärme??
Det måste gå förbättra har du kollat vilken temskilland du har på varje golvslinga, funkar dom verkligen 100%.
Jepp, kallast där det är golvvärme..... Har justerad så att längsta står öppen, och dom andra är du justerad så att det är 5 gr. i skillnad på alla. Men jag vet inte om det är luft i..... koplingarna sitter lägre än golvet  :-[
Jag är fortfarande lite sugen på att stänga slangen på kontoret.... den drog rejält iväg när jag forsökte förra gången, och 2 cm. isolering emot beton är kanske lite for litet.
Det är nåt lurt med golvvärmen, synd att det är så otroligt långt till Danmark  :o
Kanske det bara blir så när plankerna liknar et U (lite överdrivet) :)
Bjuder på en pils när du kommer förbi :D
Om inte annat hjälper får du köpa en Norsk genser till frugan.. varmaste modellen!!
Du vet väl vad en G är??
Om G är genser, då vet jag, jag är halvt Norsk, men jag tror inte att frun skulle tycka om den  :)
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #25 skrivet: 10 januari 2006, 21:17:22 »
Visst är det skummt, men kolla på kurvorna det är runt 1 grad i delta-T, borde vara 6-7. desutom verkar vb-F och vbR vara hopblandade.
Förlåt, väntar på fler givare från Rickard.
VB-F är numera VB-R från huset till ACK... orkar inte göra om teksten när dom nya givarna kommer straks.
Senaste kurverna ses på: logger.smalspor.org
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #26 skrivet: 10 januari 2006, 21:29:30 »
Ingen fara med ihop blandningen, men du borde inte 1 grad i delta-t, fast kan det vara så enkelt att golvvärmen Inte ger tillräkligt med effekt, utan rummet behöver mer watt per kvadrat meter än vad golvvärmen ger ??
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #27 skrivet: 10 januari 2006, 21:36:55 »
Ingen fara med ihop blandningen, men du borde inte 1 grad i delta-t, fast kan det vara så enkelt att golvvärmen Inte ger tillräkligt med effekt, utan rummet behöver mer watt per kvadrat meter än vad golvvärmen ger ??
?? 1 grad..? det är 4 grader VB-F/R
Jag har tänkt samma tanken (w/kvm), det är kalla tegelväggar överallt!
Här skulle det vara trevligt om frun skulle tillåta et par raddar.... hela övra våningen drivs av bara 3 raddar!
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #28 skrivet: 10 januari 2006, 21:56:38 »
ja, du har rätt du har 4 grader på två pikar men där i mellan bara 1 grad.

jag kan nämna att jag har hålstensbetong i källardelen och i gillestugan på 25 kvm finns ett dubbelpanel element på 60*200 cm och ändå klarar jag inte av att hålla samma temperatur där som i andra delar av huset.

Jag funderar på att byta ut det mot 2stycken pc6014/K22-6014 kompaktradiatorersom borde ge mig dubbla effekten :) och lösa mitt problem
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Söker förbättringar till mera värme
« Svar #29 skrivet: 10 januari 2006, 22:18:02 »
Vilka är dom raddarna du nämnar (länk eller nåt?)
Får nog förklara kurverna:
VB-ACC är VB-F, bara på andra sidan ACC-tanken (det finns ännu en cirk-pump där)
VB-R är VB-R inuti 1210. pikarna är när den gör varmvatten
VB-F är VB-R från huset, innan den kommer fram till ACC

När dom nya givarna kommer ska jag byta igen, och sen kommer det att finnas VB-F/R på både pump och ACC
Tänkte också sätta en givare på varje kollektor ute, skulle vara kul och se hur olika dom beter sig, men det hör nog hemma på en annan sida 
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!