Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT optima kan koppla in till befinlig oljepanna med styrning enlig ...  (läst 5179 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sanyo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
IVT offert säger att det går utmärkt att koppla till den min panna (-99) med IVT optima 700  och måste ha styrning tillkomma.
Han säger lite sämre hos panna eftersom panna har fattig isolering och lite tjuvluft som gör dragning.
Men förstår att jag har lagt 40 lappar på pannan och är 5 år gammal som inte är fel.
Och idag är svårt att sälja min panna till en rimlig pris. och köpa in riktig acktank med elpatron.

Så min tanke: Att ta bort en bit rökrör där böj ovan panna. och stoppa isolering in i pannasrök samt lägger cellplast skivor runt om panna. Och den skorsten kan man bygga till andra sida där har jag som gillestuga, då behöver bara gör hål vägg och sätt dit böj rökkanal och köpa pelletskamin eller vedkamin.

Någon som har upplevt L/V med befinlig panna eller ny acktank ändå och utkastad panna, 5 år gammal ?

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Hej

Min kära mor har Luft/vatten VP IVT OPTIMA 1300 koppl till Ack Tank med inb elpatron 9kw + sin gamla oljepanna som hon vill starta separat när värmen ej räcker till. Starta en äldre oljepanna autm är ej att rek. Bättre att VP + EL arbetar så mycket de som möjligt.
 
Speciell regl utr ingick vid köp. Inst kostn Ca 95000:- inkl arb och tank.

Hennes hus är ett stort gammalt hus från början av 1900 talet 2plan o källare i skåne.
Hennes gamla behov med enb olja var 4-5m3.

Senast år körde hennes VP 13KW 3700 tim. Olja endast 500-700l. Hon köpte det året 1m3 olja.
den är ej slut. Hennes el förb är nu enl min egen bedömning ca 25000kWH.

Hennes energi kostnader har blivit mycket lägre. Luft/vatten VP valdes pga mindre tomt utan möjl till mark/berg värme.

MVH
Janne

« Senast ändrad: 06 februari 2005, 11:29:21 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
Jag har tänkt att göra på samma sätt som du pratar om.
Jag har en oljepanna som jag inte vill slänga ut.
Jag kommer att koppla VP till den. Sedan vet jag fortfarande inte om det blir en IVT eller Nibe eller vad det blir.
Om du kan koppla in din skorsten till gillestugan som du säger, vågar jag inte uttala mig om.
Hör med skorstensmästaren i din kommun.
Det jag har tänkt med min skorsten är att isolera uppeifrån med en hatt och 1 meters rör med isolering. Dragregulatorn öppnar jag på max, så att skorstenen får luft ifrån pannrummet. Vill jag sedan elda med olja är det bara att plocka bort hatten och köra igång pannan.
Oljepannan tänker jag inte isolera något extra, eftersom all värmen ju bara går ut till pannrummet där jag ju ändå vill ha det varmt.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!