Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage fighter 1210  (läst 1521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakke77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Läckage fighter 1210
« skrivet: 14 oktober 2009, 21:24:35 »
Jag har köpt hus där jordvärmen blev installerad 2001 och har läckage på ca 30-40 liter spritblandning/vinter. Sommaren läcker den ingenting men vintern när den börjar jobba så försvinner det i nivåkärlet :(
Känner lite lukt av spriten när jag kommer in i pannrummet och gissar därför att det kanske är i värmepumpen någonstans?
Såg en som tagit bort plåtarna på sin 1210 men den är nitad, är det bara att borra bort dessa för att komma åt så man ser cirkulationspump och kopplingar etc? Har haft huset i 3 vintrar nu så hade det varit luftbubbla borde den nog va borta vid de här laget tyck ja.

Tacksam för svar

//Hakke

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Läckage fighter 1210
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2009, 21:34:02 »
NejdÃ¥, plÃ¥tarna är inte nitade.  Du bara skjuter ytterplÃ¥tarna uppÃ¥t sÃ¥ kan du vinkla ut dem i nederkant och dra loss dem.  Fungerar pÃ¥ alla sidor.

Däremot är själva kylmodulen (den delen där kompressorn sitter inbyggd) nitad har jag för mig, men det är inte dit du behöver komma i första hand utan lossa plåtarna kommer du långt med.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad hakke77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Läckage fighter 1210
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2009, 22:05:33 »
Ska genast gå ner och kolla...kanske kan jag se där om det finns ev läckage hoppas jag. Känns bättre om det är inomhus än ute på slingan någonstans iaf.
Tack för svaret Thumbsup

Utloggad hakke77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Läckage fighter 1210
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2009, 22:31:02 »
Nu fÃ¥r jag ju stÃ¥ me dumstruten i ett hörn Ã¥ skämmes knUp Va ju hur enkelt som hellst när jag visste hur jag tog bort plÃ¥tarna. Att jag inte kollat upp detta tidigare är ju väldigt dumt. Men nu är jag glad när jag hittat läckaget. En 90 graders böj där det ser ut att bara vara att dra Ã¥t sÃ¥ ska det nog sluta läcka. Skickar med bilder sÃ¥ fÃ¥r ni se, de gick som inte att missa helt enkelt  ::)

Stort tack för hjälpen

//Hakke

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!