Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SvÃ¥rt att välja!?  (läst 1391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Floot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Svårt att välja!?
« skrivet: 30 september 2006, 00:39:44 »
Hej igen,

Jag står nu och väljer mellan Stiebel Eltron WPL10 och CTC EcoEl med en EcoAir 109 VP.
Har kollat runt mycket nu, men jag kan inte enas med mig själv om vilken jag ska välja.
Vi bor i ett 1/½ plans hus på 150 kvm med 90 kvm i källaren i Ystad (SKåne).
Har en årsförbrukning på 27-28000kwh, men då värmer vi inte upp källaren. Men det skulle jag vilja i framtiden. Har även en ny isolerad ovanvåning. Har fått två bud på CTC pumparna, en leverantör sa ta 107:an och en annan så ta 109:an för vi låg på gränsen. Så frågan är ska jag välja Stiebel eller CTC, och om jag väljer CTC ska det då vara 107 eller 109:an??? Kan någon råda??
Tacksam för svar/råd!!!

Mvh Morgan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Svårt att välja!?
« Svar #1 skrivet: 30 september 2006, 01:57:14 »
Jag kan nog bara råda till att ta EcoAir 109 eller Stiebel Eltron WPL10 om du tänker värma källaren.

Jag tror båda värmepumparna är bra köp, välj den installatör du tycker verkar bäst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Floot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Svårt att välja!?
« Svar #2 skrivet: 30 september 2006, 07:40:24 »
Ska jag tänka något på att Stiebel kör med VVB + bufferttank tot 490liter, jämfört med CTC "pannslinga" (Värme efterhand beroende på vad som behövs)? Räcker "varmvattnet" för normaltbruk med dusch + bad? En annan sak som jag tänker på är att Stiebel har sin elpatron ute i sin VP, jämfört med CTC där jag har en fullt självgående EL-panna inne. Är där några för rep nackdelar?

Mvh Morgan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!