Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: zibro tankar  (läst 4240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bonkers

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
zibro tankar
« skrivet: 11 december 2012, 18:02:38 »
Jag är en rätt lycklig typ ...fin o go fru , barn som mår bra, bra hus ,bra jobb etc ..det jag inte har är en varm verkstad ...
köpte en sc 1332 .... mest som skoj koll ....(har dumma ideer emellanåt) ny byggt 60 m2 mycket välisolerad verkstad ...
pump eländet klarar endast att köras i FP läget och det är bara -3 ute , i nått annat läge ger den inget alls ...
hemma i  huset har jag en superscroll  haft i 5 Ã¥r  haft den igÃ¥ng i -30 ...pÃ¥litligt o bra  ...givitvis sÃ¥ kan man inte förvänta sig sÃ¥ mycket frÃ¥n en billig fulpump men .... efter att har haft zibron bara en mÃ¥nad sÃ¥ det köpas nÃ¥t bra pump och eventuellt en spektakulär explosion när zibron skickas till de sälla jaktmarker

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: zibro tankar
« Svar #1 skrivet: 11 december 2012, 20:03:11 »
Samme sak: http://www.byggebolig.no/luft-luft-varmepumpe/starttemp-pa-18grader-zibro-sc1332/msg469710/#msg469710

Få det litt varmere, og den vil starte. (Frostsikring i innedelen gjør at den ikke vil gå når det er "kaldt" inne)
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad bonkers

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: zibro tankar
« Svar #2 skrivet: 11 december 2012, 21:05:48 »
Tack för ditt svar ...anande att det var nått sånt ... tycker att det verkar sådär kul att behöver värmer till 18 ..efter varje gång det har vart kallare än -20 (då den stänger ner sig på nån sätt ...) slänger ut den och tror att det blir en sån Q-Heat 630 i stället

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: zibro tankar
« Svar #3 skrivet: 11 december 2012, 21:32:34 »
Q Heat 630 (FD25)är en bra pump. Men 660 (FD35) ger bättre värme när det är kallt. Båda har dock lägsta temp.inställning 16C.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: zibro tankar
« Svar #4 skrivet: 11 december 2012, 21:40:58 »
Tack för ditt svar ...anande att det var nått sånt ... tycker att det verkar sådär kul att behöver värmer till 18 ..efter varje gång det har vart kallare än -20 (då den stänger ner sig på nån sätt ...) slänger ut den och tror att det blir en sån Q-Heat 630 i stället
De i Norge stenger ikke av seg, vet de gÃ¥r fortsatt ned til -33  °C (33 det kaldeste jeg vet de er kjørt pÃ¥)
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Andreas__ke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: zibro tankar
« Svar #5 skrivet: 12 december 2012, 07:26:52 »
Min stänger inte av sig heller 30-minus igår den gick som vanligt,tempen sjönk dock till 6 grader i garaget.
//andreas

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: zibro tankar
« Svar #6 skrivet: 12 december 2012, 10:45:15 »
Q Heat 630 (FD25)är en bra pump. Men 660 (FD35) ger bättre värme när det är kallt. Båda har dock lägsta temp.inställning 16C.

LEC-N 12 har underhållsvärme och är billigare, ger också bra värme när det är kallt. ^-^
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: zibro tankar
« Svar #7 skrivet: 12 december 2012, 19:20:50 »
Du "glömde" ta med att den avfrostar dubbelt sÃ¥  länge.  ::)

Utloggad Andreas__ke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: zibro tankar
« Svar #8 skrivet: 12 december 2012, 19:53:13 »
Jo de är klart. pumpar avfrostar längre när de Kallt fd35:än tar ganska lång tid på sig när de är riktigt kallt den åxå.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: zibro tankar
« Svar #9 skrivet: 12 december 2012, 23:53:46 »
Ja, visst är det så, vet inte för vilken utetemp 7 minuters avfrostningstid gäller.
Nån skrev ju att Q Heat tog 14 minuter på sig när det var kallt och blåsigt.

Och som jag skrev i en annan tråd var det -14C ute när jag kollade LEC-N 12.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: zibro tankar
« Svar #10 skrivet: 13 december 2012, 02:22:10 »
Såg att nån skrev 14 minuter för FD35/Q Heat 660. Har dock själv inte sett det beteendet på min FD35 som gått nu några vintrar här i blåsiga Skåne. Kollar man tillbaka här på forumet hittar man nog inte många som angett avfrostningstider som är speciellt mycket längre än 7 minuter, snarare att de flesta angett siffror närmare min.
Jag kan ju haft turen att ha fått en extra bra pump iofs. :) Precis nu hade jag koll på tiden och det tog ganska exakt 6 minuter vid -10C ute.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: zibro tankar
« Svar #11 skrivet: 13 december 2012, 10:02:58 »
Har inte sett någon Q heat "in action" så jag kan inte säga.
Men det vore intressant att höra nån som tar tid vid -15. Det verkar många gånger som tillverkarna har annan avfrostning vid den temperaturen. Det kan kanske vara så på de modernare pumparna också, alltså inte "äggklocka" men att den går in i en annan avfrostningscycel.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: zibro tankar
« Svar #12 skrivet: 13 december 2012, 10:19:22 »
Själva tiden den håller på och avfrostar ändras inte vid lägre temp. som t ex -15. Men tiden mellan avfrostningarna verkar för min FD35 ligga på ganska jämnt en timme nu vid ca. -10. Typ äggklocka alltså. Kan ju vara tillfälligt men så har det sett ut nu några dagar när det varit rel. kallt.

Utloggad Andreas__ke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: zibro tankar
« Svar #13 skrivet: 13 december 2012, 18:07:04 »
Jag för mig att de var nÃ¥n som sa att pumpen kör avfrostning tills den uppnÃ¥r 8  grader vilket tar längre tid om den är riktigt frostig och snöigt pÃ¥ utedelen,eller om de är riktigt kallt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 488
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!