Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro sc3032 frÃ¥ga enbart till er som har en installerad  (läst 2845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låter innerdelen för mycket för ett vardagsrum?
Hur upplever ni värmen när utetempen kryper ner mot -10gr
Kan man ställa vingarna rakt ut vid värmeläge, jag måste ha den under ett fönster ganska nära golvet.

Ripper500

  • Gäst
Ripper500
SV: Zibro sc3032 fråga enbart till er som har en installerad
« Svar #1 skrivet: 30 november 2012, 07:50:22 »
Hej!

Tycker absolut inte den låter mycket alls. Faktiskt ganska tyst enligt mina öron.
Du kan ändra utblåset till i princip rakt fram. Men värme stiger så blåser du ner mot golvet så stiger värmen upp.

Har ännu inte haft den igång i -10. Först idag är det -1 och den fungerar även om den var isig.
Får se vad som händer vid kallare väder.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Att fråga några hur mycket en innerdel låter är egentligen inget bra sätt att få svar såvida dom inte har flera nyare märken och modeller att jämföra med. Kör man innerdelen dessutom på låg eller lägsta fläkthastighet så låter alla modeller mer eller mindre väldigt lite.
Och ingen annan än kunden själv kan avgöra om det " låter för mycket " då detta är väldigt personligt.

Bäst är att du letar upp en granne eller bekant med din tilltänkta modell och går och lyssnar på olika ljudet vid olika fläkthastigheter.
Står man i en butik som tex Jula kan nog alla fläkthastigheter låta lite tack vare allt annat ljud som finns i varuhusen !!

En låg placering ger som regel mindre "oljud" men luftspridningen kan störas av en massa möbler eller andra saker som står i vägen och hindrar luftflödet.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro sc3032 fråga enbart till er som har en installerad
« Svar #3 skrivet: 30 november 2012, 16:15:49 »
Jo TS jag vet att det är knepigt, men genom att jämföra angiven db på min nuvarande med hur jag uppfattar ljudet så finns iaf en koppling till db, sen vet jag också att olika frekvenser och hur man uppfattar ljudet spelar roll. Har precis fått veta från ME att min nuvarande maskin från 2002 är på 4,8kw med ett cop på 3,6 vid 7gr. ljudnivån anges till 24/30/35. Det är såklart ovetenskapliga frågor från mig, men jag vill ha en pump lagom för mina 125kvm enplan med placering under lågt fönster. Det finns ingen bättre placering tyvärr, men fönstret är så lågt så det går inte att möblera framför så på det viset bör luften stoppas skapligt lite hoppas jag. Därav försöker jag hitta en modell med lite bättre effekt vid lägre temp, samt med så liten innerdel som möjligt och naturligtvis helst inte med högre db än nuvarande gamla burk. Fönsterbrädan sticker ut ca15cm så hur jag än gör kommer innerdelen sticka ut, men ju mindre ju bättre. Den nuvarande sitter vid matbordet i köket, men stör ändå inte så man tänker på det och den kör jag nästan hela tiden på maxvarv.

_pkrau

  • Gäst
_pkrau
SV: Zibro sc3032 fråga enbart till er som har en installerad
« Svar #4 skrivet: 04 december 2012, 12:37:12 »
Hej!

Har en zibro som jag monterade i höstas. Har även en Mitsubishi Q630 som referens.

Zibron sitter monterad bakom soffan, så att det blåser under denna. På så vis dämpas även ljudet från den.

Men den stora skillnaden mellan den billiga och den dyra är framförallt utomhusdelen. Kompressordelen i zibron väsnas över hela tomten, medan 630:n aldrig hörts. Inomhusdelen låter aningen mer; och framförallt vid avfrostningen så låter den tillfälligt en hel del.
Men för mitt behov; och kanske även just pga dämningen bakom soffan så duger den bra. Isade igen en hel del kring nollan; fick köra AC en stund per dag. Sen kan man även se att den tappar effekt tidigare än 630:n när det blir kallt (vid -15 ger den nog inte mer än den tar...)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!