Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: G3 varmvatten/legionella körning?  (läst 1224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OlaP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
G3 varmvatten/legionella körning?
« skrivet: 11 juni 2013, 08:30:42 »
Mitt första inlägg som nyss registrerad på detta forum,hoppas att jag gör allt rätt..

Har en för snart 4 veckor sedan nyinstallerad G3 10kw.
Är lite förvånad / positivt överraskad över hur bra varmvatten vi får med den. En normal varmvatten körning ger mellan 56-58 grader på toppvatten givaren.
Vaknade imorse av att den lät om möjligt ännu högre/mer ansträngd under varmvatten körningen. Gick upp och såg att vatten tempen var uppe i 59 grader. Stod och tittade på temperaturen och undrade när den skulle stanna. Den gick ända tills tempen var 61 grader. Kollade även start temp givaren under service menyn den var uppe i 60 grader.
Kollade samtidigt pÃ¥ min online och sÃ¥g att bara kompressorn gick ingen tillsats var pÃ¥. Varmvatten körningen höll pÃ¥  40-45 min, normalt brukar en körning ta 15-20 min.
Verkar som om pumpen gjorde en legionella toppning utan tillsats. Eller?
Är detta normalt?
Thermia G3 10 kW, 192m aktiv borra, 300L volymtank total vattenvolym ca 500L, 174 m2 + 62 m2 biyta (källare), byggt 1965 tillbyggt 1972.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!