Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad skall man välja??  (läst 1258 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad junnu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Vad skall man välja??
« skrivet: 02 april 2006, 16:39:19 »
Hejsan! Försöker få planeringen färdigt för vårt nya hus.. Modell Anebyhus: http://anebyhus.se/pict_zoom.asp?pict=ide_2plan_625_stor.jpg#

Skall bygga huset i Finland på västkusten(Vasa) planerat till 200 m2 139 botten 60 vinden..
Garaget blir Grovkök,bastu och tekniskt utrymme.. (vill ej ha bilen i bostaden)

Och nu e jag riktigt rådlös (för i finland fattar sig ingen på jordvärme/bergsvärme/solvärme) verkar bara vilja sälja och inget mer huvuddunk

Har spenderat otaliga timmar på detta underbara forum och bestämt mig för värmepump.
Tomten e en sluttningstomt och grannen borrat efter vatten totalt djup 76m. Tomten för liten för slinga i marken om jag fattat rätt Sc:,h Så det lutar åt borrhål?

Har pratat med otaliga vvs-firmor och alla säger olika så nu behöver jag hjälp av er för ni verkar kunna detta bättre än nogån annan. Bla. så varierar pumpstorleken från 5 Kw - 10 kw ??

Huset med torpargrund och golvvärme, kommer ha 250 mm isolering i väggar 200-300 mm i golv och 500mm itaken (100 + 400mm blåsull)

Vad rekommenderar ni som ett bra/bästa alternativ och skall jag använda mig av solen Sc:,

Är otroligt taksamm för svar..

/Thomas

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skall man välja??
« Svar #1 skrivet: 02 april 2006, 17:23:27 »
En 6-kW:are skulle kunna räcka men med tanke på att man kanske bygger till något i framtiden känns en 7-8 kW bättre. Borrhål minimum 140 m aktivt, men välj hellre 160-170m.
Nibe 1130/1230-8 eller en IVT på 7 kW har båda lagom storlek. Andra välrenommerade svenska eller finska fabrikat fungerar också bra. Priserna i Finland har också en viss betydelse för valet.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!