Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Expansionskärl tomt - ser ut att läcka vid pumpen - hur brÃ¥ttom är det!?  (läst 8728 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Om det läcker brine så torkar den vart efter, efter sig lämnar den en seg/kladdig restprodukt. Tyckte inte det såg så farligt ut på bilden, men jag har som vanligt och oftast sannolikt fel. ;)

4 liter lÃ¥ter spontant lite i min öron om det är sÃ¥ att du luftat brinet senaste Ã¥ret, säker pÃ¥ att att det är en läcka? Inte bara brine nivÃ¥n som sjunkit för att KB nu blivit 5-6grader kallare för att VP börjat hämta energi? Kan ju vara en gammal läcka som hÃ¥lls fuktig av tillförd kondens o löser upp gammla brine-rester?  dontknow SÃ¥ har du luftat lite senaste Ã¥ret o brine sjunkit mycket i medeltemp sÃ¥ är det nog ingen läcka.   tOOmten

Så länge du inte får så mycket luft i slingan att det står luft länge i cirkpump och den rostar fast så är det i princip ingen fara, så i princip är det bara att fortsätta fylla på. Men du behöver ju åtgärda det (om det är ngn läcka), bättre förr än senare och man vet aldrig när det bestämmer sig för att eskalera. Har du riktigt mycket luft i slingan hör du hur det fullkomligt "porlar" i slingan när CP startar, hör du inget nu har du inte vansinnigt mycket luft i slingan. Om du inte kan få ned deltat på KB till dina "normala" nivåer (2-3 grader?) så har du nog luft i slingan. Men det skall mycket till att det skall stanna just i CP o förstöra den. Så rent krasst är det enda som händer att du får sämre COP-värde.

Du mÃ¥ste inte ens fylla med sprit, skulle du fylla pÃ¥ 10 liter vatten sÃ¥ är det en väldigt väldigt väldigt liten utspädning av brinet som inte pÃ¥ ngt sätt pÃ¥verkar din VP, i princip inom felmarginalen för vad röris kan ha blandat "fel" när han själv siktat pÃ¥ 30%. Oftast lÃ¥ter man koncentrationen vara för hög vid nytt borra för att enkelt kunna fylla pÃ¥ med vatten tills allt är luftat. Lite seg i kolan, men jag tror man schablonmässigt räknar 1 liter brine per meter KB-slang (eller om det är meter borra). SÃ¥ har du ett borra pÃ¥ 150 meter och en bit in i huset sÃ¥ har du hundratals liter brine i slingan. Koncentrationen är lÃ¥ngt mycket högre än vad som egentligen behövs (-18 °C?), du kan fylla vatten. Snudd pÃ¥ lämpligt att fylla vatten om man inte vet med säkerhet vilka komponenter som ingÃ¥r i din brine idag sÃ¥ du inte blandar till en ful kemisk häxbryggd.  tummenupp

Personligen har jag luft i min KB, väntar på att röris skall dyka upp o pumpa runt/lufta. Jag hade läck på min KB, en av 90-graders kopplingarna vid borrat hade sprungit läck förra sommaren och sedan var det nog inte riktigt luftat efter den lagningen. Uppdagades i våras. Det porlar och jag får inte ner deltat till mer än 5 grader. Men jag sover lugnt. ;) Röris kommer när han kommer.

Ta det jag skriver som en fingervisning, inte som "sanning". ;) Har jag ljugit kommer ngn forum-räv snart slÃ¥ mig pÃ¥ fingrarna sÃ¥ du vet att du inte blivit lurad!  a:gl Men jag tar det inte för omöjligt att du inte har ngn läcka, kan vara brinetempen som sjunkit varpÃ¥ trycket/nivÃ¥n i expkärl helt sonika sjunker.

Lycka till!
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Kolla alla kopplingar. Mitt tips är övergÃ¥ng kollektor till cu. Eller vid pÃ¥fyllningsventilerna. Jag har säkert bytt 20-30 muttrar där man använt klämringskopplingar. 80% av dessa har varit VSH. Antagligen har du läck pÃ¥ sugsidan. DÃ¥ kan det uppstÃ¥ att brinepumpen som ofta är en stark rackare i förhÃ¥llande till rör dimensionen ger sÃ¥ höga vattenhastigheter att det blir en "ejektorverkan" och luft injekteras i systemet. Därav övertrycket. Det märkliga är att jag varit med om att det varit tätt när det stÃ¥r still. Inget synligt vattenläckage mao. Prova med att provtrycka systemet när det stÃ¥r still om du har möjlighet. Tex med vanligt tappvatten. Smaka pÃ¥ allt som är blött. Spritsmak=läck. Den lilla mängd vatten du tillför är säkert inga problem som Puckonen säger. Annars är är det bara att slÃ¥ pÃ¥ hembrännaren. Etanol som etanol.   
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Då kan det uppstå att brinepumpen som ofta är en stark rackare i förhållande till rör dimensionen ger så höga vattenhastigheter att det blir en "ejektorverkan" och luft injekteras i systemet.

Intressant Perak. Min KB är ju trycksatt då jag har FLM, men jag finner det du skriver som en möjlig förklaring till min luft i KB. Om det inte blev ordentligt luftat förra sommaren tycker jag att jag borde ha noterat lift vid den här tiden redan förra året. Men nu märkte jag det först till våren när VP gick allt mer sällan o KB-temp snabbt steg.

Sannolikt att det kan förklara min nu så stora mängd luft att delta inte understiger 5 °C trots full fart på CP? Sc:,h
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!