Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspump till utedelen  (läst 2293 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkulationspump till utedelen
« skrivet: 29 april 2014, 12:14:02 »
Nu tror jag faktiskt att det heter något annat, men jag kallar det cirkulationspump, den som jobbar mot utedelen.
Det jag undrar över, ska den vara igång alltid? Har för mig att den ska stänga av så länge det inte är frysgrader ute? Har märkt att min har varit igång hela tiden?!
Har en thermostat på utedelen som indikerar rätt temperature I pannan, men kanske cirkulationspumpen har en annan separate givare?
Har en ctc från 2005
Tacksam för svar!
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump till utedelen
« Svar #1 skrivet: 29 april 2014, 12:17:11 »
Har alltså en Ctc EcoAir 107, och CTC EcoHeat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Cirkulationspump till utedelen
« Svar #2 skrivet: 29 april 2014, 15:14:18 »
EcoAir och EcoEl, eller hur? EcoHeat är väl den ihopbyggda EcoEl med bergvärmepump.

Laddpumpen ska gå kontinuerligt om det är plus 3 eller kallare, och när EcoAir går. Om den går när det är varmare ute så kan det bero på att tempgivaren ute vid VPn har ballat ur. Men du borde se vad den visar för temp om du kollar driftsdata på EcoEl. Alternativt kan du kolla ute i VPn, om du öppnar luckan så kan du läsa av den interna styrningens indata. Det står i manualen vilka värden som visar vad ("EcoAirs interna styrning")
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump till utedelen
« Svar #3 skrivet: 29 april 2014, 15:59:00 »
EcoIar och EcEl var det ja... skrev nog fel där..!
Tja, min är från 2005, så den är en gammal jäkel, dvs jag tror inte att jag kan läa av värden där ute eftersom det inte finns någon display... men då hade jag iallafall rätt, den ska inte gå hela tiden även o det är 15 grader ute.... ska kika på tempgivaren... någon som har en aning om var den skulle kunna sitta exak och om man kan mäta upp den på något sätt? :)
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump till utedelen
« Svar #4 skrivet: 29 april 2014, 17:09:07 »
Visst finns det en display i utedelen. Om du lyfter av den stora luckan bredvid fläkten, lossa skruven som håller fast luckan på undersidan först, så finns pumpens manöverpanel där. Den är till för att köra pumpen manuellt, när den inte kopplas mot EcoEl. På displayen kan man läsa av 8 olika menyer, där meny 4 visar utetemperaturen.

Panelen används för att köra pumpen manuellt med fast kondensering, vid inkoppling mot EcoEl skall displayen visa "A" som i automatläge.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Cirkulationspump till utedelen
« Svar #5 skrivet: 29 april 2014, 21:40:53 »
Som sagt i tråden, men kanske ska förtydligas lite: Alla mätvärden från utomhusdelen kan läsas av även på EcoEl's display inomhus.

EcoAir's utetempgivare sitter under utomhusdelen, jag tror den är monterad i en vanlig vit kuhlodosa. NTC-motstÃ¥nd som ska ha 150 ohm vid +25  °C, för övrigt likadant som utegivaren till flesta CTC och Thermia värmepumpar. För spänning över givaren dÃ¥ den är inkopplad och styrsystemet igÃ¥ng, se bilden.

Obs: ramen runt bilden blev tydligen transparent, det finns svart text där som inte går att läsa i t ex en webläsare som lägger svart bakgrund till transparenta GIF-bilder. Spara filen och titta på den i ett bildbehandlingsprogram så blir den mer läslig.
« Senast ändrad: 29 april 2014, 21:42:55 av torbjorn_forsman »
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!