Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lura pumpen till sommarläge  (läst 3686 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Lura pumpen till sommarläge
« skrivet: 17 oktober 2010, 22:36:43 »
är det nån kunnig som vet om det går att manipulera ute givaren så att pumpen tror det är varmt ute och ställer sig i sommar läge (cp av värme av) tänkte ha en strömbrytare som jag kan växla med har fått tips på forumet att det går att lura bosch/ivt borde gå att lura nibe med. Har ingen koll på motstånd och sånt men ett med rätt värde borde få pumpen tro att det är ex 25 grader varmt Sc:,h. Anledningen är att jag vill elda ibland och behöver stänga kranar mot vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lura pumpen till sommarläge
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2010, 23:28:00 »
är det nån kunnig som vet om det går att manipulera ute givaren så att pumpen tror det är varmt ute och ställer sig i sommar läge (cp av värme av) tänkte ha en strömbrytare som jag kan växla med har fått tips på forumet att det går att lura bosch/ivt borde gå att lura nibe med. Har ingen koll på motstånd och sånt men ett med rätt värde borde få pumpen tro att det är ex 25 grader varmt Sc:,h. Anledningen är att jag vill elda ibland och behöver stänga kranar mot vp.

Om du växlar från originalgivare till 10 k ohm fastmotstånd då tror pumpen att det är 25 grader ute
Sidan 69 på manualen:
http://www.nibeonline.com/pdf/031675-1.pdf

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Lura pumpen till sommarläge
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2010, 02:10:08 »
Eller så använder du dig av "Kontakt för extern blockering av tillsats och/eller
kompressor" eller "Kontakt för extern blockering av värme" enligt sidan 23 i installatörsmanualen!
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lura pumpen till sommarläge
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2010, 16:28:32 »
Eller så använder du dig av "Kontakt för extern blockering av tillsats och/eller
kompressor" eller "Kontakt för extern blockering av värme" enligt sidan 23 i installatörsmanualen!
Vid kontakt med nibe i dag hävdar dom att vid användande av (Kontakt för extern blockering av värme) sÃ¥ ska cirkpump vara blockerad ska prova sÃ¥ fort jag hinner. Vid manuel inställning av blockering av värme körs i alla fall cirkpumpen sÃ¥ jag hoppas dom och att SgtArdbeg har rätt  Thumbsup annars fÃ¥r jag prova tipset med motstÃ¥ndet
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lura pumpen till sommarläge
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2010, 22:16:04 »
Har provat med extern kontakt och det funkar Thumbsup men det har blivit så varmt ute att det funkade med att blockera värme manuellt också hoppas det blir kallare så jag för prova på riktigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lura pumpen till sommarläge
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2010, 08:21:20 »
Funkar inte med extern kontakt har pratat med nibe går ej att blocker cirkpump vid - ºC återstår att lura den med motstånd vet inte hur det ska kopplas men har ritat en bild som troligtvis är helt fel
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lura pumpen till sommarläge
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2010, 10:12:48 »
Så här:
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lura pumpen till sommarläge
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2010, 13:07:19 »
purjo__s   version är riktigt
 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lura pumpen till sommarläge
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2010, 13:39:30 »
purjo__s   version är riktigt
 

Tänk att man äntligen skulle fÃ¥ nytta av sin elektroingenjörsutbildning.  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lura pumpen till sommarläge
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2010, 17:05:02 »
Är sugen på att göra ett prov med 10 k ohm motstånd men vad händer när man växlar med brytaren kommer inte pumpen larma när den blir utan utegivare några millisekunder eller finns det nån typ av brytare som är bättre. Vilken typ av motstånd ska användas kollade i elfa det fanns ju olika sorter Sc:,h
« Senast ändrad: 24 oktober 2010, 17:41:06 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lura pumpen till sommarläge
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2010, 18:06:29 »
Artikelnummer 60-734-23 går bra att använda, det larm tror jag om det kommer så försvinner lika fort som den kommer att det gör ingenting. Dessutom kan du använda sodan brytare som släpar över båda kontaktpunkter vid över gången. Eller koppla motståndet parallellt med original givaren.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lura pumpen till sommarläge
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2010, 18:15:51 »
Artikelnummer 60-734-23 går bra att använda, det larm tror jag om det kommer så försvinner lika fort som den kommer att det gör ingenting. Dessutom kan du använda sodan brytare som släpar över båda kontaktpunkter vid över gången. Eller koppla motståndet parallellt med original givaren.


Om jag kopplar paralellt då blir tempen som pumpen ser olika beroende på ute tempen eller. tar gärna emot tips på brytare som går att använda gärna från elfa så jag kan handla allt från samma ställe.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lura pumpen till sommarläge
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2010, 22:38:32 »
Jag tror inte pumpen är så känslig att den reagerar på att du ställer om en strömbrytare. Jag kopplade ur utegivaren på min Bosch med Rego800 för att dra om kabeln lite bättre. Det tog säkert en minut innan datorn larmade...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lura pumpen till sommarläge
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2010, 17:20:49 »
 
Jag tror inte pumpen är så känslig att den reagerar på att du ställer om en strömbrytare. Jag kopplade ur utegivaren på min Bosch med Rego800 för att dra om kabeln lite bättre. Det tog säkert en minut innan datorn larmade...

Då kanske det funkar med en vanlig brytare ändå Thumbsup får nog göra en beställning från elfa tror motståndet kostade drygt 2 kronor

Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!