Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin dÃ¥lig kvalitet?  (läst 29231 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #30 skrivet: 09 september 2016, 15:02:53 »
Om det inte finns en ny ytterdel så borde inte reparationen kosta så mycket mer än 15000:- i mina ögon.

Siggge

  • Gäst
Siggge
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #31 skrivet: 02 december 2016, 18:29:35 »
Har hållt Daikin högt, men inte längre. Har en pump som är 5 år och 2 månader gammal, har ett lågenegihus så värmen har gått minimalt men har sett att trycket i radiatorkretsen sakta ökat ända sen i sommras för att den senaste veckan öka fortare. Passade på att kolla övertrycksventilen igår och det skummade om vattnet. Förstod att nått var fel. Fick låna en gasläck sökare av min installatör och jepp gas går ut i radiatorkretsen. Frågade honom om garanti eller goodwill från Daikins sida då garantin gick ut i september, glöm det var hans svar.

Riktigt riktigt dåligt tycker jag.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #32 skrivet: 03 december 2016, 06:49:38 »
Men Sigge
Nu tycker jag inte du är helt rättvis
Du skriver att installatören säger glöm det !
Har ni överhuvudtaget pratat med tillverkaren ?

Sen en intressant grej
Vart går gränsen för inköpta produkter och garanti åtaganden
För att hålla en kund nöjd dontknow

Du valde ett kvalitets märke när du köpte din värmepump ,det va rätt
Allt! Som tillverkas kan det bli fel på , därför har vi hemförsäkringar
Som hjälper oss villa ägare när oturen vart framme ,

Mitt råd är att så fort du kan kontakta tillverkaren personligen och
Fråga där ,
För Sigge  :) det är kvalitet pÃ¥ Daikins produkter ,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #33 skrivet: 03 december 2016, 07:55:45 »
Det är väl just sånt har som är problemet med produkter som inte har support till slutkund har man en dålig inte intresserad åf då blir det som det blir. Nu finns det ju en representant från Daikin på forumet som säkert hoppar in i diskussionen. Men har garantin gått ut så gäller den ju inte längre och hur lång garanti produkten har brukar man få info om även före köpet och 5 års garanti är mera än de flesta har.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #34 skrivet: 03 december 2016, 08:38:08 »
Om jag har fattat det rätt sÃ¥ gick den sönder innan garantin gick ut,  men felet konstaterades inte förr än efter?
Pratade du med någon reparatör i somras om problemet?
« Senast ändrad: 03 december 2016, 08:40:00 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Sigggge

  • Gäst
Sigggge
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #35 skrivet: 03 december 2016, 10:48:12 »
Men Sigge
Nu tycker jag inte du är helt rättvis
Du skriver att installatören säger glöm det !
Har ni överhuvudtaget pratat med tillverkaren ?

Min installatör har installerat Daikin sen gud vet när. Första Luft Luft pumpen han installerade åt mig måste ha varit runt 2004 iallafall, han har installerat tre åt min tidigare firma, så han har hållit på länge och kör bara Daikin, Det var han som kollade upp mitt garantidatum. Han är mycket tillmötesgående och engagerad så när han säger glöm det så förutsätter jag att han har kollat upp saker och ting.

Sen en intressant grej
Vart går gränsen för inköpta produkter och garanti åtaganden
För att hålla en kund nöjd dontknow

Garantiåtagande är solklart datumet gäller, men sen har vi nått som heter goodwill här kommer sånt som är lite i gråzonen och det tycker jag detta är (Nu är jag ju partisk i frågan iof). Det som gått sönder är en inbyggd detalj utan rörliga delar, dvs kunden kan inte ha haft sönder den. Den var monterad från fabrik så det är inget snack om att kunden kan monterat den fel, Detaljen sitter i en väl definierad miljö som är enkel att räkna livslängd på. Så antingen har jag fått en defekt del från tillverkare eller så har man designat delen för en kort livslängd.

Så defekt del från fabrik = Goodwill
Medveten eller omedveten design för livslängd på 5 år = Dålig kvalitet.

Du valde ett kvalitets märke när du köpte din värmepump ,det va rätt
Allt! Som tillverkas kan det bli fel på , därför har vi hemförsäkringar
Som hjälper oss villa ägare när oturen vart framme.

Visst är det så och sen är det ju kul att köpa nya grejer också.

Mitt råd är att så fort du kan kontakta tillverkaren personligen och
Fråga där ,
För Sigge  :) det är kvalitet pÃ¥ Daikins produkter ,

Luft Luft pumpar (AC) ja det tror jag, Luft-vatten not so sure :)

Cocacola

Sigggge

  • Gäst
Sigggge
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #36 skrivet: 03 december 2016, 10:52:23 »
Hmm svarade under varje stycke, blev visst lite svårläst. Kan tyvärr inte redigera eftersom jag är inloggad som gäst. Har ett gammalt konto här men går till en mailadress jag inte har längre, har skaffat ett nytt alias men har inte fått bekräftelsemailet än.
 

Sigggge

  • Gäst
Sigggge
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #37 skrivet: 03 december 2016, 10:56:12 »
Det är väl just sånt har som är problemet med produkter som inte har support till slutkund har man en dålig inte intresserad åf då blir det som det blir. Nu finns det ju en representant från Daikin på forumet som säkert hoppar in i diskussionen. Men har garantin gått ut så gäller den ju inte längre och hur lång garanti produkten har brukar man få info om även före köpet och 5 års garanti är mera än de flesta har.

Jajjemen jag är fullt medveten medveten om hur lång garantitiden var.

Sigggge

  • Gäst
Sigggge
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #38 skrivet: 03 december 2016, 11:05:11 »
Om jag har fattat det rätt sÃ¥ gick den sönder innan garantin gick ut,  men felet konstaterades inte förr än efter?
Pratade du med någon reparatör i somras om problemet?

Nej tyvärr gjorde jag inte det, Det är ju alltid lättare att förstå felet i efterhand sen har pumpen gått så lite under sommaren.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #39 skrivet: 03 december 2016, 16:23:07 »
Du tycker alltså att 5 års garanti är ett tecken på dålig kvalitet ?
Jag delar inte din uppfattning !

Exakt vad är det som gått sönder?
Är det gummiblåsan i Expansionskärlet ?
Eller är det värmeväxlaren ( kondensorn) som läcker ?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Sigggge

  • Gäst
Sigggge
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #40 skrivet: 03 december 2016, 17:12:47 »
Du tycker alltså att 5 års garanti är ett tecken på dålig kvalitet ?
Jag delar inte din uppfattning !

Exakt vad är det som gått sönder?
Är det gummiblåsan i Expansionskärlet ?
Eller är det värmeväxlaren ( kondensorn) som läcker ?

Nej jag tycker det är starkt att tro på sina produkter så man vågar lämna 5 år garanti.

Jag tycker deras goodwill hantering är dålig.

Men jag tycker att det är dålig kvalitet på grejerna när kondensorn gått sönder och jag får kylmedium i radiatorkretsen.

Hade det varit gummiblåsan, vilket jag faktiskt trodde att det kunde vara från början så hade varit en annan sak, det är att ses som en slitdetalj, (hela delen är rörlig) som kan behöva bytas.

Som jag skrev tidigare:
Det som gått sönder är en inbyggd detalj utan rörliga delar, dvs kunden kan inte ha haft sönder den. Den var monterad från fabrik så det är inget snack om att kunden kan monterat den fel, Detaljen sitter i en väl definierad miljö som är enkel att räkna livslängd på. Så antingen har jag fått en defekt del från tillverkare eller så har man designat delen för en kort livslängd.

Så defekt del från fabrik = Goodwill
Medveten eller omedveten design för livslängd på 5 år = Dålig kvalitet.

Jag kommer inte att rekommendera Daikin i fortsättningen men är inte heller intresserad av att snacka skit om dem heller, Jag är inte ute efter att de ändrar sitt beslut. De har en en policy runt Goodwill jag tycker den är väl stram, vi har en långt mycket generösare på vår firma.

Du verkar duktig på din sak Cocacola
Hur länge tycker du en kvalitetskondensor skall hålla? Jag kanske har en skev uppfattning när jag tror att en sån ska hålla 15 år?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #41 skrivet: 03 december 2016, 17:30:18 »
En bra kondensor håller länge om den inte tätnar av tex smutsigt radiatorvatten då brukar det dåliga flödet skapa problem när pumpen avfrostar så att vattnet fryser och till sist spricker den. Jag har också varit med om en kondensor som gått sönder pga att den satt i "spänn" då inkopplingen av köldmedierören vart för tajt


Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #42 skrivet: 03 december 2016, 23:46:09 »
En Lödd plattväxlare blir mycket äldre en 15 år
VVX köps av tillverkarna för värmepumpar av swep alfalavall tex

Den VVX som sitter i din pump hade lika gärna kunna suttit i en Thermia ctc nibe tex , det jag vill säga med dem orden är att det inte är Daikins fel att VVX gÃ¥r läck inuti , 
Kompressor fel , Daikin
Styrfel på kort ,, Daikin
Buggar i systemet Daikin
Men nu är det inte där felet ligger ,,

Har du personligen pratat med tillverkaren ?
Vad säger ditt Försäkringsbolag ?

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #43 skrivet: 04 december 2016, 16:03:01 »
Jag blir lite fundersam när jag läser signaturen "sigggge"-s post.

Flera saker ter sig konstiga:
Enligt vad jag ser så har ingen officiell kontakt med Daikin gjorts i detta ärende och ändå så finns det en åsikt att vår goodwill hantering är dålig ?
Den snara saken som är konstig är att signaturen har sett redan i somras att trycket faller men väntar ända tills nu att kontrollera och då störa sig på att garantitiden har löpt ut.
I ett sådant fall så är följande tillvägagångssätt att tänka på: 1. En anmälan skall göras inom "skälig tid" till leverantören efter att fel har upptäckts om garanti skall åberopas. Detta är i lagens mening cirka 2 veckor, inte 5 månader. Anledningen till detta är eventuella följdfel som kan uppstå skall förhindras. 2. Om anläggningen har en garanti på 5 år så skulle i alla fall JAG ha sett till att få detta kontrollerat INNAN garantitiden har förflutit.

Som Coca cola och andra påtalar så är detta en maskin med en köpt växlare av Alfa Laval eller SVEP, 2 av världens största tillverkare och dessa växlare sitter i alla kvalitetstillverkares produkter. Oavsett om det står Daikin eller Nibe eller IVT på maskinen så hittar ni dessa växlare i dem. När en växlare spricker (i detta fall en löds plattväxlare) så beror det på i de FLESTA fallen (läs = i stort sett 100% av fallen) på ett dåligt flöde av värmebärare över växlaren under avfrostning. Det kan vara orsakat av flera olika anledningar, t.ex: 1, smutsigt filter värmebärare. 2. Liten volym vatten på värmebärarsidan, 3.Stängda termostater/ventiler på värmebärarsidan, 4. Smutsbelagd växlare, t.ex. magnetit bakterier av dött vatten e.t.c.

Om växlaren har spruckit av någon av dessa anledningar ovan så är det inte att betrakta som garanti och ingen ersättning utgår.
Min erfarenhet av många reklamationsfall i Europa vad gäller spruckna växlare är att det är sällan som garanti tilldöms (d.v.s. goodwill) när anledningen är något av ovan.

Att en anläggning har en garanti betyder inte att det per automatik ersätts på garantimutan det betyder att vi har ansvaret att reparera om inte externt fel kan påvisas. I detta fall är jag tämligen säker på att det är någon av anledningarna ovan som är orsaken.

Mvh
Daikin

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #44 skrivet: 04 december 2016, 16:38:07 »
Nej tyvärr gjorde jag inte det, Det är ju alltid lättare att förstå felet i efterhand sen har pumpen gått så lite under sommaren.

måste fråga en sak
lät montören värmepumpen gÃ¥ efter att han konstaterat köldmedel i radiatorkretsen ? 
vad gjorde han för att säkerställa att det verkligen är köldmedel som går ut i radkretsen ?
när värmepumpen gör varmvatten tex är det 38-40 bars tryck ,  du tömmer kylkretsen direkt ,
värmepumpen stannar pÃ¥ hög hetgas eller lÃ¥gtryck  beroende pÃ¥ vad som infinner sig först
eller ett totalras ,
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!