Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tjäbbel  (läst 28116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Tjäbbel
« skrivet: 23 maj 2011, 10:40:30 »
Nu fortsätter vi här Labbe, så vi inte sabbar trådarna

Konsumentprodukt, bara att hänga på. Nuff said

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Tjäbbel
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2011, 16:32:08 »
Har ni inte helt enkelt tva olika infallsvinklar pa synen pa systemen. Ni har ju ratt bada tva.
Ett plug&play-system behover 25 liter per kW VP och ett platsbygge behover det inte.
Lite trolleri och kunskap behovs for platsbygge och det ar minsann inte alla som besitter de kriterierna.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjäbbel
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2011, 22:45:25 »
Om Oraklet har rätt så anser han att alla andra har fel.
Klart det blir käbbel då.
Om man inte inser att det kan finnas mer än ett rätt så slutar man aldrig käbbla om sånt.

En standard villavärmepump, i ett fungerande radiatorsystem, är plug&play, det enda man behöver göra är att trimma in och säkerställa flöden och deltaT på KB och VB enligt manual.
Detta i vart fall så länge tempgivarna visar rätt, och man vet vad man gör, så man inte läser av värdena när pumpen står still eller just startat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjäbbel
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2011, 22:59:08 »
Du menar ungefär som du anser att termostater är av ondo ::)

Om man läser här på forumet så framstår det som att en VP inte fungerar alls med termostater, vliket är fel.

Därför belyser jag det faktumet så att folk inte tror att man inte KAN använda dessa i ett värmesystem med VP.

Sedan sÃ¥ kanske jag gillar att kivas lite, men det gör du/ni ocksÃ¥ *vinkar* 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjäbbel
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2011, 23:04:52 »
Jag har aldrig skrivit att man inte kan använda termostater, eller att de alltid är av ondo, det är du som läser det som skrivs som fan läser bibeln.
Vet inte om jag gillar att käbbla, men jag ger mig inte när jag vet att jag har rätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjäbbel
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2011, 23:18:19 »
Jag håller med Oraklet (och alla andra) - Man kan ha termostater.

Däremot tror jag att dom är överflödiga i många enkla villaanläggningar, medans dom är oumbärliga i andra installationer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjäbbel
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2011, 23:25:06 »
Precis vad jag anser, och vet, då jag själv provat.
Den vanligaste orsaken jag hittat när jag felsökt dåligt fungerande anläggningar är för hög kurva, för hög parallellförkjutning och strypande termostater.
Sen finns det naturligvis kassa radiatorsystem som kan behöva styras av termostater, eller enskilda rum, speciellt i flervåningshus, som kan behöva ha en eller några reglerande termostater.
Men om man alltid skall ha 100% termostater, dessutom injusterade att strypa, då måste man ju låta värmepumpen arbeta mot en stor volymtank, eller rent utav mot en acktank med separat cirkpump vilket aldrig kan löna sig, och många gånger gör investeringen så dyr att payoff-tden blir orimligt lång.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2011, 00:15:41 »
Självklart är inte en bergvärmepump en konsumentprodukt och självklart är den inte plug and play. Att säga så ger bara vanliga dödliga helt fel uppfattning.

1. Enligt köldmedieförordningen ska en värmepump installeras av en person som har certifikat inom kyl- och värmepumpsteknik. Jag gissar att även många installatörer saknar detta eller kringår detta på listiga sätt.

2. En person har ett hus med elelement på totalt 14-20kw och en uppskattad förbrukning på 27mwh. Köper en 8kw och borrar 140 enligt programmet och får spets vid -5. Glad?

3. I mångas föreslagna plug n play installationer krävs att man knallar runt och ställer in element i 3 månader samt har en sjuhelvetes kompetens om vp.

4. En person köper en standard så kallad plug and play installation och får inte en optimal drift från dag 1 utan måste skaffa kompetens och lägga ner massor med tid på att få det att fungera bra.

5. Kalle har ett gammalt hus som har eldats med olja och har ingen eller bristfällig spärr mellan boyta och vind. Installerar bv (ja eller el....) och får problem på vinden.

Bara för att man skiter och duschar på toaleten betyder inte att beståndsdelarna och kompetensen som kärvs för att installera ett badrum är plug and play eller konsumentinriktat. Samma gäller med en vp.

Slå sluta lura vanligt folk.

Huruvida en termostat är bra eller dålig det är en helt annan fråga. Vem som helst vet att komforten med termostater blir bäst om det är rätt gjort. Och även denna teknik kommer gå frammåt och i framtiden är dessa termostater hopkopplade med våra då intelligenta hus. Kompetenslraven för användande fortsätter då att minska samtidigt som kompetenskravet för installation ökar.

För det är faktiskt så att termostater är en av de få delar i en värmeanläggning som är konsumentinriktad på riktigt :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Tjäbbel
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2011, 06:19:38 »
Ja David , jag håller med i vartenda bokstav ,
Cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Tjäbbel
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2011, 06:26:32 »
Precis sa ar det.
Det ar en vanlig manniska som i vanliga fall ska skota anlaggningen nar den ar klar.
Det ar, trots att det ar fel, alldeles at fanders med plug&play i de flesta fall forstas.
Det ar som det skrivs oftast en ordentligt stor investering for kunden och da kan man forvanta sig en riktigt bra installation, komplett med alla tillbehor som ska finnas, inklusive termostater om man kommer overens om att de ar fiffiga.
Plug&play ar billigt for installatoren och ibland alldeles fel for kunden, men vanligt.
Dessutom sager standarden att arbete ar 30% av installationen och da kravs en god installation, eller ar det for en slarvig plug&play-installation den kostnaden star? Tror nog att kunden inte far rabatt pa ett simpelt utfort arbete.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjäbbel
« Svar #10 skrivet: 24 maj 2011, 06:42:22 »

1. Enligt köldmedieförordningen ska en värmepump installeras av en person som har certifikat inom kyl- och värmepumpsteknik. Jag gissar att även många installatörer saknar detta eller kringår detta på listiga sätt.

Om du inte gör ingrepp i själva kylkretsen så behöver du ingen certifiering. Vanliga markvärmepumpar och luft/vattenpumpar med vatten mellan ute- och innedelen kan installeras av vilken normalhändig person som helst med rätt kunskaper och utrustning.

I övrigt håller jag i princip med. Jag håller ochså med Labold att en VP är relativt enkel att koppla in i en enklare villa som uppfyller ett antal vllkor. Väldigt få klarar dock av att kontrollera dessa villkor, utan man behöver hjälp av en projektör och då har liksom hela principen fallit...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjäbbel
« Svar #11 skrivet: 24 maj 2011, 07:10:53 »
Med plug & play menar jag förstås att jobbet görs av någon som har en grundläggande kompetens och förmåga att läsa och förstå en manual och knappas sig fram i en reglerdator, d.v.s en installatör eller en kunnig amatör (som jag).
Det är inga större konstigheter, men ändå förvånansvårt måga installatörer som inte klarar av det.

När det gäller certifikat vid montering är det precis som purjo_ skriver, det kan vem som helst installera, det är inte farligare än att köra bil med AC.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjäbbel
« Svar #12 skrivet: 24 maj 2011, 07:25:32 »
Jag tror Rickard har en poäng med sin målande beskrivning av klåfingriga användare. Även om en riktig röris mäter och justerar flöden så att termostaterna går aldeles utmärkt att använda så kommer förmodligen användaren att pilla på inställningarna. Efter ett tag har man höjt värmekurvan och sänkt termostaterna och systemet blir dyrare i drift och får kortare livslängd.
De allra flesta VP-ägare är nöjda ändå eftersom anläggningen fortfarande sparar pengar så man funderar inte så mycket på om man på nåt enkelt vis skulle kunna spara ytterligare 10-15%. Eller så kontaktar man installatören och får till svar att verkningsgraden sjunker lite de första åren och man nöjer sig med den förklaringen.
Hur som helst så är det svårt att lasta installatören för detta eftersom han inte förväntas plombera anläggningen eller komma på regelbundna återbesök. Visserligen skall installatören förklara hur systemet fungerar, mendet är inte så lätt att ta in om man inte är intresserad och har bakgrundskunskaperna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Tjäbbel
« Svar #13 skrivet: 24 maj 2011, 07:42:55 »
Det kan vara sa att installationen gors en arstid och nar nasta arstid infinner sig vill kunden andra temperaturen i nagot rum.
Det forsta tankbara ar att man rattar pa termostaten. Att lasa manualen for VPn och forandra parametrar i programmet gor man inte i forsta taget, det ar ju installerat av en expert, inte rora.
Funkar det inte med termostatandringar inbillar jag mig att man kontaktar installatoren och ber om rad.
Skulle inte heller ge mig pa att justera datorerna i bilen tex.
Det kunden vill ha ar en enkelt manovrerbar varmeanlaggning, oavsett om det ar mannen, frun eller barnen som pillar pa termostater ska det funka. Termostater ar en latt-att-forsta pryl och darfor nodvandig for gemene man.
Det ska inte behovas en kylteknisk utbildning for att halla huset varmt, eller att andra i enskilda rum.
Vad kunden behover ar en tabell/lista/skiss over grundinstallningen vid installation for konsultation vid andringar.
Iden med plomberat program i VPn efter installation for den vanligaste av kunder ar inte dum.
Det ar alldeles for enkelt att forstora en god programmering av kurvor och annat nodvandigt bling.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjäbbel
« Svar #14 skrivet: 24 maj 2011, 07:46:04 »
I de borrtillstÃ¥nd man fÃ¥r  sÃ¥ stÃ¥r det klart och tydligt pÃ¥ 2 separata ställen att:

Installation av värmepump ska utföras av person som har certifikat inom kyl och värmepumpteknik enligt köldmedieförordningen.  

Det Ã¥ligger kunden att tillse att montören innehar detta, hur tolkar ni det dÃ¥?  Jag tolkar det som att man mÃ¥ste ha ett kylcert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!