Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bästa reglersystemet för mark-vp i fritidshus?  (läst 2979 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ortendahl

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bästa reglersystemet för mark-vp i fritidshus?
« skrivet: 03 april 2006, 11:24:07 »
Förutsättningar: 25 år gammal kombipanna som nyligen slutat eldas med dyr dinosaurieolja och går på 6/9 kW elpatron. Huset ligger i Leksand och det kan bli rejält kallt långa perioder. Huset är byggt på fyrtiotalet, är permanentbonat och värmeanläggningen ska duga om någon bestämmer sig för att bo där permanent igen. Idag stänger vi av allt utom varmvatten när våren kommit. Vi vistas där oregelbundet men har ingen lust att vinterstänga huset. Effektiv kakelugn. 9 vattenradiatorer av gammal hederlig typ, systemet byggt från början för självcirkulation.

Pannan står snart på problemlistan så vi ska byta värmesystem i huset och passa på att sänka driftskostnaderna. Kan hända att kalkylen för att installera vp inte är lika lysande som i hus för permanentboende, men det får hamna i en annan tråd om nån reagerar på den tankevurpan.


Fyra önskemål:

1: Mycket enkelt handhavande av höjning/sänkning av vald rumstemperatur, ska klaras av farmor, tillfälliga gäster, snälla grannar osv med (helst) bara muntlig instruktion.

2: Låga krav på jämn inomhustemperatur - det är vi vana vid och är beredda att leva med. Det behöver inte bli varmt på ett kick när vi kommer en helg och det är OK med övertemperatur i både kök och vardagsrum. Det blir det ändå garanterat när vi fått fart i kakelugnen.

3: Hög tillförlitlighet - vi kan vara borta från huset långa perioder och det är OK om det är fem grader varmt inomhus men inte OK att det står hemliga felkoder på en igenfrusen pump och svart isvatten sipprar ur radiatorerna.

4: Inget eltillskott under bortavaro om inte helvetet är på väg att frysa till kärnis. Eller kompressorn gått i väggen, kb-pumpen dött eller liknande trassel.

Övriga förutsättningar: sannolikt möjligt att lägga 400 m slang till ytjordvärme. Lerig jord. Okänt effektbehov, skulle gissa på 9 kW vid DUT. Men då spetsar vi gärna med kakelugnen. "Okänd" el- och oljeförbrukning eftersom nyttjandet av huset varierar så kraftigt mellan åren.

Jag har förutfattade meningar om vad som är lämpligast men skulle värdesätta om ni kommer med era åsikter.  Det finns representanter för IVT, Thermia och Nibe i trakten och offerter kommer antagligen att tas in från alla tre. "Små" märken går tyvärr bort, det måste finnas en lokal klippa att ringa om något går galet.

Tack på förhand!

Christian
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa reglersystemet för mark-vp i fritidshus?
« Svar #1 skrivet: 03 april 2006, 15:13:44 »
Skaffa en VP som kan fjärrstyras via nätet så blir du inte beroende av grannar eller så för att hålla koll så att det inte blir någon katastrof.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ortendahl

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa reglersystemet för mark-vp i fritidshus?
« Svar #2 skrivet: 03 april 2006, 15:34:56 »
Skaffa en VP som kan fjärrstyras via nätet så blir du inte beroende av grannar eller så för att hålla koll så att det inte blir någon katastrof.

Nja, jag är svårflörtad...

Till Nibe kostar såna prylar 11250:- (se http://www.nibe.se/vvs/produkter/tlb/rcu.htm)
Till Thermia (de nyare modellerna) verkar det handla om c:a 3000:- + några hundringar i årsavgift
Till IVT har jag inte hört talas om den här möjligheten.

Inget för budgetinstallationer, tycker jag. Inget för den ointresserade eller ouppkopplade. Ge mig en rund ratt att vrida på och en fet röd saftblandare som tänds i fönstret ut mot grannen om det blivit för kallt inne.

Missförstå mig inte, jag skulle definitivt gilla det. Men vi är flera som använder huset. Och det löser egentligen inte något av mina fyra problem.

Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Bästa reglersystemet för mark-vp i fritidshus?
« Svar #3 skrivet: 03 april 2006, 16:19:15 »
Förutsättningar: 25 år gammal kombipanna som nyligen slutat eldas med dyr dinosaurieolja och går på 6/9 kW elpatron. Huset ligger i Leksand och det kan bli rejält kallt långa perioder. Huset är byggt på fyrtiotalet, är permanentbonat och värmeanläggningen ska duga om någon bestämmer sig för att bo där permanent igen. Idag stänger vi av allt utom varmvatten när våren kommit. Vi vistas där oregelbundet men har ingen lust att vinterstänga huset. Effektiv kakelugn. 9 vattenradiatorer av gammal hederlig typ, systemet byggt från början för självcirkulation.

Pannan står snart på problemlistan så vi ska byta värmesystem i huset och passa på att sänka driftskostnaderna. Kan hända att kalkylen för att installera vp inte är lika lysande som i hus för permanentboende, men det får hamna i en annan tråd om nån reagerar på den tankevurpan.


Fyra önskemål:

1: Mycket enkelt handhavande av höjning/sänkning av vald rumstemperatur, ska klaras av farmor, tillfälliga gäster, snälla grannar osv med (helst) bara muntlig instruktion.

2: Låga krav på jämn inomhustemperatur - det är vi vana vid och är beredda att leva med. Det behöver inte bli varmt på ett kick när vi kommer en helg och det är OK med övertemperatur i både kök och vardagsrum. Det blir det ändå garanterat när vi fått fart i kakelugnen.

3: Hög tillförlitlighet - vi kan vara borta från huset långa perioder och det är OK om det är fem grader varmt inomhus men inte OK att det står hemliga felkoder på en igenfrusen pump och svart isvatten sipprar ur radiatorerna.

4: Inget eltillskott under bortavaro om inte helvetet är på väg att frysa till kärnis. Eller kompressorn gått i väggen, kb-pumpen dött eller liknande trassel.

Övriga förutsättningar: sannolikt möjligt att lägga 400 m slang till ytjordvärme. Lerig jord. Okänt effektbehov, skulle gissa på 9 kW vid DUT. Men då spetsar vi gärna med kakelugnen. "Okänd" el- och oljeförbrukning eftersom nyttjandet av huset varierar så kraftigt mellan åren.

Jag har förutfattade meningar om vad som är lämpligast men skulle värdesätta om ni kommer med era åsikter.  Det finns representanter för IVT, Thermia och Nibe i trakten och offerter kommer antagligen att tas in från alla tre. "Små" märken går tyvärr bort, det måste finnas en lokal klippa att ringa om något går galet.

Tack på förhand!

Christian

Jag tycker att det låter som en Fighter 1130 med tillhörnade tank skulle passa fint...

NR 1 Fixas med en yttre brytare som vid av ger en lägre innetemp som du själv väljer... slå på brytaren och du har normal temp... Vill man kan med ett modem ringa å slå på pumpen innan man åker dit.. fast det är lyx.. brytaren funkar fint.

NR 2 Passar inte Nibe då den håller jämn temp fast det får du på köpet...

NR 3 Fighter 1130 är driftsäker å har inbyggt system för om VP rasar å slår då på elpatron till en av dej vald minitemp..

NR 4 Se ovan... Viktigt att ha bra nät såklart...annars funkar inget...

Vad tycks??



Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Bästa reglersystemet för mark-vp i fritidshus?
« Svar #4 skrivet: 03 april 2006, 16:39:44 »
Varför inte en luft/luft -värmepump.
Kombipannan från tidigt 80-tal duger som varmvattenberedare.

.....om plånboken själv får välja..... :D

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad ortendahl

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa reglersystemet för mark-vp i fritidshus?
« Svar #5 skrivet: 03 april 2006, 19:33:49 »
Varför inte en luft/luft -värmepump.
Kombipannan från tidigt 80-tal duger som varmvattenberedare.

.....om plånboken själv får välja..... :D

Kanske inte en helt tokig snållösning, men vi har inget värmebehov med utetemperaturer över fem grader. Och definitivt inte öppen planlösning. Och så vore det lite bakvänt att gå från vattenburen centralvärme...  ???
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad ortendahl

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa reglersystemet för mark-vp i fritidshus?
« Svar #6 skrivet: 03 april 2006, 19:47:13 »

NR 1 Fixas med en yttre brytare som vid av ger en lägre innetemp som du själv väljer... slå på brytaren och du har normal temp... Vill man kan med ett modem ringa å slå på pumpen innan man åker dit.. fast det är lyx.. brytaren funkar fint.


Intressant. Jag har faktiskt varit insnöad på vp med integrerad vv-beredare men det var nyttigt att läsa på lite om de nya möjligheterna med XX30-serien. Du menar det här?

"Kontakt för ändring av rumstemperatur
En extern kontaktfunktion kan kopplas till FIGHTER
1130 för ändring av framledningstemperaturen och
därmed ändring av rumstemperaturen, exempelvis en
rumstermostat (tillbehör) eller ett kopplingsur. Kontakten
skall vara potentialfri och kopplas in på plint X1:3
och X1:4 på effektvaktskortet (2).
Då kontakten är sluten ändras förskjutning värmekurva
med det antal steg som väljs. Värdet är inställbart mellan
-10 och +10. Inställning av värdet på förändringen
görs i meny 2.5 “Kompensering yttre”."

Men kostnaderna kanske ränner iväg med separat vvb och tank?
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Bästa reglersystemet för mark-vp i fritidshus?
« Svar #7 skrivet: 03 april 2006, 20:14:24 »
Skiljer ungefär 5000 kr rent matriel mässigt
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Bästa reglersystemet för mark-vp i fritidshus?
« Svar #8 skrivet: 03 april 2006, 20:27:50 »

NR 1 Fixas med en yttre brytare som vid av ger en lägre innetemp som du själv väljer... slå på brytaren och du har normal temp... Vill man kan med ett modem ringa å slå på pumpen innan man åker dit.. fast det är lyx.. brytaren funkar fint.


Intressant. Jag har faktiskt varit insnöad på vp med integrerad vv-beredare men det var nyttigt att läsa på lite om de nya möjligheterna med XX30-serien. Du menar det här?

"Kontakt för ändring av rumstemperatur
En extern kontaktfunktion kan kopplas till FIGHTER
1130 för ändring av framledningstemperaturen och
därmed ändring av rumstemperaturen, exempelvis en
rumstermostat (tillbehör) eller ett kopplingsur. Kontakten
skall vara potentialfri och kopplas in på plint X1:3
och X1:4 på effektvaktskortet (2).
Då kontakten är sluten ändras förskjutning värmekurva
med det antal steg som väljs. Värdet är inställbart mellan
-10 och +10. Inställning av värdet på förändringen
görs i meny 2.5 “Kompensering yttre”."

Men kostnaderna kanske ränner iväg med separat vvb och tank?
Exakt ... det var den grejen jag menade...
Du kan ju naturligtvis göra samma sak med den med inbyggd tank... F1230... ;)
Både 11/1230 har samma styr.

Det beror ju på hur mycket varmvatten du behöver och hur stor vp du behöver, F1230 finns som störst med 10kw kompressor.
1130 går att få upp till 17 kw.

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad ortendahl

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa reglersystemet för mark-vp i fritidshus?
« Svar #9 skrivet: 04 april 2006, 09:41:10 »
OK...något system som är direkt olämpligt för fritidshus där man är borta länge och vill ha tillförlitlig, billig sparvärme med enkelt handhavande? Några kommentarer från IVT- och Thermiafans? Jag är dåligt påläst om IVT:s styrprinciper men har en känsla av att det kan vara mindre lämpligt för mig.

Christian
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!