Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Paneler mot olika väderstreck  (läst 3600 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
Paneler mot olika väderstreck
« skrivet: 05 oktober 2006, 10:06:17 »
Vad ger mest?

1/ Hela ytan mot söder
2/ Halva ytan mot öster och halva mot väster
3/ 1/3 mot öster, 1/3 mot söder och 1/3 mot väster.

Hur ska man resonera? Om man delar upp panelerna och riktar dem åt olika håll så förlänger man den belysta tiden men man minskar väl den mottagna effekten eftersom solen är svagare på morgon och kväll?

Man kan vinkla panelerna olika beroende på väderstreck. öster/väster-panelerna kan placeras på vägg och söder-panelen på taket.

Vilket alternativ ger mest kwh vintertid? Jag är bara intresserad av hur det påverkar under "eldningssäsong", resten av året kommer jag ändå att ha överskott på varmvatten.

/Ludde

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Paneler mot olika väderstreck
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2006, 10:10:42 »
Alltihopa mot söder, på vintern går solen upp i sydväst och ner i sydost.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Paneler mot olika väderstreck
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2006, 11:26:01 »
Se sidan 34 och framåt här: http://www.byfy.lth.se/Publikationer/3000pdf/EK-3047.pdf

OBS det räknar som så många andra med plana solfångare. Då minskar den projicerade ytan sinusformat över dagen. Men med vakuumrör är ytan i stort sett konstant över stor del av dagen. Dvs sv eller sö får minskad betydelse så länge rören inte skuggar varandra. Den runda formen har samma belysta yta oavsett vinkeln så länge de inte skuggar varandra. vanligtvis 6-8 timmar

Men summa sumarum är att rent söder är ändå bäst i alla lägen.


Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Paneler mot olika väderstreck
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2006, 13:33:36 »
Se sidan 34 och framåt här: http://www.byfy.lth.se/Publikationer/3000pdf/EK-3047.pdf
Oj. Där finns en del att läsa. FÃ¥r kolla pÃ¥ det ikväll... Det räcker nog till imorgon kväll oxÃ¥  :)
Tack.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Paneler mot olika väderstreck
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2006, 13:43:43 »
Glömde skriva att jag bor pÃ¥ Latitud N55 men det spelar alltsÃ¥ ingen roll i det här sammanhanget. Det enda som är bättre än rent söderläge är dÃ¥ att rotera hela ytan sÃ¥ att den följer solen bÃ¥de horisontelt och vertikalt under alla soltimmar  ;)

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Paneler mot olika väderstreck
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2006, 22:16:44 »
Intressant läsning. Tung men intressant. Hela ytan mot söder var det ja. Men vinkeln dÃ¥? Jag har tvÃ¥ tak med olika lutning, 35 resp 70 grader. Jag trodde att det var mycket bättre med 70 än 35 vintertid. Men enligt figur 6.8 är det inte sÃ¥ stor skilnad som jag trodde. 70 graders tilt och 20 Azimut ligger precis utanför 97% medan 35 grader ligger i femte cirkeln. Vad tror ni den femte cirkeln anger för relativ instrÃ¥lning, den är ju inte graderad  :( Kan det vara 3 grader per linje sÃ¥ är det ca 88%. Det är ju rätt ok. Fast hade man istället kollat pÃ¥ nov-feb sÃ¥ hade det nog varit andra siffror för att inte tala om december och januari för dÃ¥ borde 70o ge mycket mer än 35o procentuellt men Ã¥ andra sidan är det ju inte mÃ¥nga kwh det rör sig om.
« Senast ändrad: 07 oktober 2006, 22:29:47 av Ludvig XIV »

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Paneler mot olika väderstreck
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2006, 21:55:04 »
Här hittade jag ett diagram för Jönköping i december:
http://www.elforsk.se/solel/rapporter_systemstud/potential_byggnadsankn_solel.pdf
Tyvärr är även det utan skala men man ser i alla fall att optimal vinkel är 75-80o

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!