Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om legionella luft vatten  (läst 2836 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JonKl

  • Gäst
JonKl
Fråga om legionella luft vatten
« skrivet: 03 november 2017, 11:37:15 »
Hej!
Jag har idag en panna CTC171B som jag haft installatör för inkoppling av luft vatten pump (Jula anslut).
Panntemperaturen är ju nu sänkt från tidigare ca 70grader till nu mellan 35-45 grader. Således blir vattenslingan för varmvattnet det också. Vi har löst det genom att skicka detta vatten vidare till en varmvattenberedare på 100 liter (Biltema 75grader) som sedan går till blandningsventil. Min fråga är hur säker kan man vara ur legionellasynpunkt. Tanken var att om man förvärmer vattnet i pannan till varmvattenberedaren så sparar man ju - men jag vill också vara säker på att undvika legionella. Tänker tex om man duschar bort allt 75 gradigt vatten så kommer ju det 35-45 gradiga vattnet passera direkt (och detta kanske har stått stilla och värmt en stund - bra grogrund för legionella i de temperaturerna)
Tacksam för svar. Jag kan inkomma med flödesschema senare.
Mvh Jonas

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Fråga om legionella luft vatten
« Svar #1 skrivet: 03 november 2017, 13:01:38 »
Du skriver "... vattenslingan för varmvatten...". VV värms alltså i en slinga inne i 171B, på samma sätt som i en EcoEl? I såna fall får du ingen legionella. Det är för liten vattenmängd som står i slingan och den står inte stilla tillräckligt länge för att hinna utveckla en legionellakultur.

Det normala med slingberedare är att man inte har nån VVB efter utan man kör bara med slingan. Fast då anpassar man ju temperaturen i tanken så man får tillräckligt med VV, så kanske snarare 45-47 grader än 35.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fråga om legionella luft vatten
« Svar #2 skrivet: 03 november 2017, 13:03:03 »
När du tappar vatten ur beredaren så fylls det ju hela tiden på nytt vatten som passerar slingan, så jag förstår inte hur du ska få vatten därifrån som har stått still.
Slinga anses normalt sett vara legionellasäkert på grund av att det är så liten volym så vattnet byts ut snabbt när man använder det.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

JonKl

  • Gäst
JonKl
SV: Fråga om legionella luft vatten
« Svar #3 skrivet: 03 november 2017, 16:06:39 »
Tack. Jag är nog lite osäker på huruvida det egentligen är slinga i den eller inte. Kanske är det en inbyggd vvb på x liter? Står inget på typskylten om hur många liter varmvattnet är på.
Hittade lite sprängskisser: http://www.ctc.no/files/pd_old/CTC_aldre-170-serien.pdf
Dock har jag två rör som går upp på ovansidan precis som i K versionen, vilket skulle tyda på vvb framför batteri? Jag är rätt så okunnig på det här med luft vatten, och funderar mycket på hur man löser det med varmvattnet på t.ex. en nyanläggning (panna/utedel). Är det oftast en separat vvberedare som inte värms av lvp:n eller förvärmer lvp:n till ca 45-50 grader och skickar det vidare så som jag gjort?
Mvh Jonas

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fråga om legionella luft vatten
« Svar #4 skrivet: 03 november 2017, 16:13:41 »
Den vanligaste lösningen är att det sitter en växelventil som kopplar om så att VP'n antingen värmer värmesystemet eller varmvattenberedaren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Fråga om legionella luft vatten
« Svar #5 skrivet: 03 november 2017, 17:29:59 »
Är det oftast en separat vvberedare som inte värms av lvp:n eller förvärmer lvp:n till ca 45-50 grader och skickar det vidare så som jag gjort?
Mvh Jonas

CTC har slinga på de näst senaste modellerna men har bytt till en plattvärmeväxlare på senaste modellen av innedel. Den kan värma vattnet till över 60 grader, om man vill. Min egen EcoEl har i genomsnitt över året en temperatur som ligger nånstans kring 50 grader och det räcker för att producera tillräckligt med varmvatten. Man duschar ju liks inte i 50-gradigt vatten...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om legionella luft vatten
« Svar #6 skrivet: 03 november 2017, 22:04:43 »
En markant skillnad mellan enheterna enl sprängskissen är att B-modellen har en höjd av 128 cm medan K-modellen är 153 cm hög.

Enda tillfälle jag kan tänka mig en liten risk för legionellatillväxt i slingberedare är efter nÃ¥gra veckors semester med stillastÃ¥ende vatten, men det spolas ur pÃ¥ nÃ¥gon minut. Legionella smittar genom inandning av vattendimma, och sannolikheten att man duschar och andas in vattendimma frÃ¥n den lilla mängden vatten som stÃ¥tt i slingan är minimal. 
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

JonKl

  • Gäst
JonKl
SV: Fråga om legionella luft vatten
« Svar #7 skrivet: 04 november 2017, 10:29:43 »
Tack.
För mig som är nybörjare.
1. Är det så att LVP ger runt 50 grader som bäst (mitt börvärde är 49 som bäst och pendlar mellan 40-48 beroende på hur kallt/samt hur mkt varmvatten som förbrukas)? Har försökt kolla omkring på olika tillverkare men inte hittat det jag söker.
2. Jag har trott att man bör ha över 65-70 grader för att undvika legionella. Jag tänker hur det ser ut med alla LVP som installeras. Är det så att man kör på ca 45-50 grader även på varmvattnet då trots det jag hört om 65-70 grader. Och då och då skickar upp varmvattnet till över 65-70? Alternativet för mig är att jag skulle kunna koppla pannan som en ren elementvattenanläggning på 45-50 grader. Och låta VVB vara för sig själv. Då förlorar jag det förvärmda vattnet men då ligger man under 20 när man skickar in det i VVB.

Det borde vara ok om jag har slinga då och skall kolla upp detta. Manualen jag hittade var ju lite äldre än min modell - så måste säkerställa att det verkligen är slinga.

Mvh Jonas


JonKl

  • Gäst
JonKl
SV: Fråga om legionella luft vatten
« Svar #8 skrivet: 04 november 2017, 10:57:32 »
Det normala med slingberedare är att man inte har nån VVB efter utan man kör bara med slingan. Fast då anpassar man ju temperaturen i tanken så man får tillräckligt med VV, så kanske snarare 45-47 grader än 35.

Läste detta och börjar förstå. Min pump gick ner det första och troligtvis inkörningsproblem med LVpumpen (skall felsöka detta och har kontaktat jula för hur man skall göra). Pumpen visar en temp mellan 42-48 annars de första två dagarna. Men Pannan visade mellan 35-40. Vet ej om den kommer gå upp då pumpen fungerar optimalt. Nu så länge LVpumpen är nere stödkör jag med min gamla elkassett (som jag f.ö. har satt som backup till systemet ifall LVP går ner) på 48 grader. Sedan går ju detta vatten vidare in i VVB på 100 liter som är inställt på 75 grader.
/Jonas

JonKl

  • Gäst
JonKl
SV: Fråga om legionella luft vatten
« Svar #9 skrivet: 04 november 2017, 11:07:26 »
Vet inte hur jag ändrar mitt inlägg 8#.
Men inledande text: Det normala med slingberedare är att man inte har nån VVB efter utan man kör bara med slingan. Fast då anpassar man ju temperaturen i tanken så man får tillräckligt med VV, så kanske snarare 45-47 grader än 35. Var ju tänkt att skriva att det var ett citat från tidigare svar på mina frågor.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om legionella luft vatten
« Svar #10 skrivet: 04 november 2017, 15:06:01 »
Eftersom du skriver som gäst kan du inte ändra ditt inlägg. Du måste skapa ett konto och logga in för full funktionalitet.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/vatten-och-avlopp/legionella-i-vatten/
Legionella är:
Vilande vid <20 °C.
Optimal tillväxt 35-40 °C.
Långsam avdödning (5-10 timmar för att döda 90%) vid 50 °C.
Snabb avdödning (10 minuter för att döda 90%) vid 60 °C.

Värmepumpar med slingberedare har ingen stillastående vattenvolym där bakterierna kan växa till. Värmepumpar med beredare har vanligtvis periodvis höjning av temperaturen med elpatron för att döda ev begynnande tillväxt.

Moderna värmepumpar klarar > 60 °C på varmvattnet. Tex CTC anger 65 °C för AcoAir 400 och 500-serien.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fråga om legionella luft vatten
« Svar #11 skrivet: 04 november 2017, 17:15:27 »
Moderna värme pumpar klarar 65 grader i framledning och vissa kör 63 grader som max men det betyder inte att vv tempen blir så hög det blir alltid förluster i växlingen mellan rad vatten och vv men Ctc med växlare bör ha bra möjligheter att ge hög temp om växlaren är rejält dimensionerad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!