Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: govvärme djupt eller högt i betongen?  (läst 19342 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
govvärme djupt eller högt i betongen?
« skrivet: 30 januari 2009, 08:36:06 »
Hej!
Håller på att bygga ut huset med en ny entré som skall få golvvärme. Lägger 200mm isodrän som isolering. Min röris vill lägga golvvärme slangen innan armeringen är lagd. Dvs under armeringen, är det rätt tänkt? Är det inte bättre att få slangen ovanför? eller spelar det ingen roll? Blir det trögare eller?

/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: govvärme djupt eller högt i betongen?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2009, 08:50:05 »
Är det inte lättast/ enklast att lägga distanser, armering och sedan fästa slangen ovanpå armeringen, och sedan gjuta? Det är ju bara att vara försiktig när man går omkring på armeringen när man gjuter. Nu vet jag inte hur mycket det gör, men rent logiskt desto längre ned i betongen slangen ligger desto högre framledningstemp. Jag skulle lagt slangen ovanför armeringen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: govvärme djupt eller högt i betongen?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2009, 08:59:41 »
rörisen använder tydligen någon slags rörhållar som sätts fast i isoleringen innan armeringen. Men jag skall ta upp framledningen med honom.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: govvärme djupt eller högt i betongen?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2009, 09:26:58 »
Om du googlar efter "gjuta platta golvvärme" sÃ¥ ser du att det absolut vanligaste är att lägga golvvärmerören först, direkt pÃ¥ isoleringen och sedan lägga armeringen.  SÃ¥ din röris har antagligen varit med förr...

http://images.google.se/images?hl=sv&q=gjuta%20platta%20golvvärme&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: govvärme djupt eller högt i betongen?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2009, 10:50:39 »
Jo det har han. Men vad betyder djupet för framledningstemperaturen?
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad aalbork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: govvärme djupt eller högt i betongen?
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2009, 10:54:33 »
Citera
Om du googlar efter "gjuta platta golvvärme" sÃ¥ ser du att det absolut vanligaste är att lägga golvvärmerören först, direkt pÃ¥ isoleringen och sedan lägga armeringen.  SÃ¥ din röris har antagligen varit med förr...

http://images.google.se/images?hl=sv&q=gjuta%20platta%20golvvärme&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
Efter vad jag kunde se, låg röen över armeringen?

Kim

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: govvärme djupt eller högt i betongen?
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2009, 10:59:20 »
PÃ¥ vilken dÃ¥ av bilderna?  PÃ¥ nästan alla bilder som jag tittade pÃ¥ sÃ¥ läg rören under armeringen och man kunde tydligt se de lÃ¥nga rörhÃ¥llarskenorna.  Om man tittar pÃ¥ Uponors hemsida sÃ¥ ser man att bÃ¥da alternativen visas där.

http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=1745

Om man förlägger rören högre upp, sÃ¥ borde det rimligen betyda att man kan köra med nÃ¥got lägre framledning.  Däremot kanske det är risk för att man mÃ¥ste lägga rören tätare jämfört med om de ligger längre ner för att värmen skall spridas lika jämnt över ytan?

« Senast ändrad: 30 januari 2009, 11:01:17 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad aalbork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: govvärme djupt eller högt i betongen?
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2009, 15:15:35 »
I alla fall på dom fyra förste.

Bilderna frÃ¥n uponor var instruktiva. Där ser det ut till det ät lägga rören under armeringen kan ge  lägre total höjd pÃ¥ gjutningen/ golvet över isolationen. Hvis det är nödvändigt med tjock gjutning(heter det sÃ¥?), bör nog rören läggas över armeringen.

Kim

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: govvärme djupt eller högt i betongen?
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2009, 17:49:03 »
I alla fall på dom fyra förste.
Vaa ?  Sc:,h

Första bilden
http://www.byggahus.se/attachments/forum/grund-markarbeten/6432d1171108381-gjuta-golvvaerme-i-platta-pa-mark-frigo_ritade_vaggar.jpg
.  Rören helt klart under armeringen dÃ¥ armeringen inte ens kommit dit än.

Andra bilden http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/grund/troskeljarn_smal.jpg.  Rören helt klart under armeringen.

Tredje bilden http://www.husohem.se/Global/Bloggare/Clas%20bilder/Monteradgrund.jpg.  Lite svÃ¥rt att se men eftersom de har använt den typ av rörhÃ¥llare som fästs i isoleringen sÃ¥ kan man utgÃ¥ ifrÃ¥n att det är under armeringen.  Dessutom stÃ¥r det pÃ¥ WEB-sidan "Efter att cellplasten pusslas ihop, ska golvvärmeslangarna läggas ut i sina fästen och sÃ¥ pÃ¥ med armeringsnät och armering till kantbalken. Fixat pÃ¥ en helg, färdigt för att ta emot betongbilen".

Fjärde bilden http://bloggbilder.aftonbladet.se/images/21893/img_479118f984b56.jpg.  Ingen armering än, alltsÃ¥ rören under armeringen.  Vilket man ocksÃ¥ kan se pÃ¥ WEB-sidan där det finns fler bilder t.ex. http://bloggbilder.aftonbladet.se/images/21893/img_4792f54703c16.jpg

Det är i den ordningen träffarna kommer upp hos mig i alla fall (om man tar bort de bilder som innehåller golvvärme med el samt de bilder som inte innehåller något relevant alls).

När det gäller Uponors sida, sÃ¥ stÃ¥r det ju att det skall mins 3cm betong ovanför rören i bÃ¥da fallen, sÃ¥ alltsÃ¥ kan man fÃ¥ lägre bygghöjd med rören under armeringen, dÃ¥ man vid förläggning ovanför armeringen alltsÃ¥ mÃ¥ste ha minst 5cm betong .  Kanske nÃ¥got man har i vilket fall som helst?  Ingen aning...

« Senast ändrad: 30 januari 2009, 17:52:02 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad aalbork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: govvärme djupt eller högt i betongen?
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2009, 18:33:49 »
OK, det var inre dom bilderna jag fick upp med länken. Fick upp nÃ¥gra google bilder.  Det var inte meningen att provocera  :) . Tror nog fördelen av att lägga rören under armeringen är att spara bygghöjd.

Kim

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: govvärme djupt eller högt i betongen?
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2009, 19:26:54 »
Nej, jag trodde inte det var för att provocera... bara blir lite fundersam över hur vi kan se sÃ¥ olika saker...  Ligger inte rören lite säkrare under armeringen under gjutningen ocksÃ¥?  Mindre risk att nÃ¥got dÃ¥ligt fäst rör skall flyta upp och sÃ¥ klampar man ju omkring i plattan en hel del under gjutningen.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: govvärme djupt eller högt i betongen?
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2009, 20:01:25 »
Efter att ha gjutit nÃ¥gra plattor själv sÃ¥ tycker jag att det finns flera fördelar med att lägga under armeringen. Den första är att armeringen rör sig en del upp/ner när man gÃ¥r pÃ¥ den vid gjutningen och dÃ¥ riskerar slangen att komma för nära ytan om den sitter ovanpÃ¥ med risk för att man senare borrar sönder den om man fÃ¥r för sig att montera en vägg eller tröskel eller liknande ovanför slangen. Det andra är att det finns färdiga monteringskenor som man fäster i eps:en och sedan trycker ner slangen i med förutbestämda avstÃ¥nd. Detta underlättar även vid läggning av armeringen för dÃ¥ kan man lägga den pÃ¥ direkt utan distanser. Sedan kan man säkert  diskutera skillnaden hurvida det blir jämnare värme med slangen högre/lägre i plattan. Jag skulle nog lägga den underst och tror det är bland det vanligaste  sättet att göra det pÃ¥.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: govvärme djupt eller högt i betongen?
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2009, 09:26:59 »
Det är betydligt mera lättjobbat att lägga slangen under armeringen. Dessutom räcker det att fästa upp slangen lite här och där för att hålla den på plats. Den flyter ändå upp och hamnar nära armeringen. dessutom blir det mindre springande på armeringen vilket är rätt tungsprunget. (Dessutom är det rätt mysigt med en kaffepaus på den varma frigoliten och där kan man sträcka ut sig då å då när kroppen strejkar Ha ha!.) Förmodligen upplever man nog att det blir trögare att få upp värmen i golvet. men det är bara under själva uppstarten, och det kan man välan stå ut med. Tids nog kommer värmen och jag tror inte skillnaderna är mätbara sedan allt är uppvärmt. Mitt hus har slingorna på armeringen (jobbigt för kroppen) men jag var med att lägga ett 250 kvadrats hallgolv med slangen på undersidan, och det golvet håller konstant innetemp oavsett utetemp. Lägger man den på armeringen innebär det att man måste fästa slangen noga så att den inte flyter upp. Dessutom vandrar värmen ändå ner i plattan, så det enda man kanske upplever som positivt är att den kommer upp till ytan lite fortare. Jag har stengolv i hela huset och mellan +5 grader ute och -20 ( har inte varit kallare ute i år) så håller golvytan (utegivare under en matta) 26 grader konstant. Enda skillnaden är att pumpen går längre med kallare väder. (Kollade föresten nyligen 3 inne/ute tempmätare under en matta. utegivarna visar lika på en decimal när medan innomhusmätarna diffar på 2 grader.) Så normalt upplever jag golven som tempneutrala under fötterna, men kommer man hem lite småfrusen och tar av sig skorna känns golven varma och sköna, Då man nyss klivit upp ur sängen eller ett nattligt toabesök kräver tofflor. Då är det inte skönt att vara barfota.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad A_WASTE

  • En hejare pÃ¥ golvvärme...
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: govvärme djupt eller högt i betongen?
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2009, 14:57:32 »
Det blir inte ett trögare system eftersom man oavsett gjuter 30mm över slangen, fördelen med skenor under armeringen är att jobbet gÃ¥r väldigt mycket snabbare, sÃ¥ man spar timtid pÃ¥ installatören. Fördelen med najtrÃ¥d är att det kostar sÃ¥ gott som noll och ingenting. Skenor till 100m2  kostar ca: 3500. NajtrÃ¥d till 100m2 kostar 300:- det är ganska stor skillnad. SÃ¥ är installatören snabb med najtrÃ¥d sÃ¥ kan man spara mycket pengar. Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!