Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d info om SAnyo av sanyo ägare  (läst 25816 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BVH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Hemmavid i Västerbotten "MalÃ¥ kommun"
Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« skrivet: 21 november 2005, 15:12:45 »
Hej alla Sanyo ägare *vinkar*

Det måste väl finnas några ägare av sanyo 123 och 93 pumpar?? studs
Det skulle vara kul om ni ville debbatera om vad ni tycker om era pumparm.m ::)

Mvh
Boende: 1 Vuxen 1st hund..:)
Hus med vedpanna i källare + elpatron , vattenburen värme till markplan, v-rum, sovrum, kök samt hall" samt 2st rum på övervåningen ca:130Kv
Strömförbrukning ? Inflyttning sker Nov.Dec.
Har fått installerat en Panasonic NE 12LKE .
Har tidigare haft LVP: Fujitsu ASYB9 samt IVT 12GRN i 2st andra hus.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« Svar #1 skrivet: 21 november 2005, 16:29:11 »
JodÃ¥ jag har haft en 93a i en mÃ¥nad och den har varit överförväntan iofs bara varit -10 som mest än  :) men jag Ã¥terkommer gärna när det börjar bli dax att sÃ¥ga den lite  ;D

Utloggad risveden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« Svar #2 skrivet: 21 november 2005, 18:21:52 »
Hej mansan! Hur upplever du ljudnivån på innerdelen? Enligt råd & rön var den ju tystast bland de testade. Har du jämfört med ngn annan pump? Är också lite nyfiken på hur du resonerade när du valde din pump eftersom jag själv står inför att köpa en likadan. /mvh Hans

Utloggad Honda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Med Errol Norstedt i minnet!
SV: Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« Svar #3 skrivet: 21 november 2005, 18:35:48 »
Hej!

Tänkte svara på det om ljudnivån.Jag har en 123EH.Jag och min svärfar köpte varsin samtidigt,och kan konstatera att min innerdel låter lite mer än hans.Och mesta ljudet kommer från fläktmotorn,det är mest påtagligt när den går på "tomgång".Min fläktmotor är kanske lite "sämre" än hans,men min slutsats är oxå att det beror på väggen som innerdelen sitter på samt åt vilket håll man drar rören.Men summasumarum låter den mycket mindre än min "pensionerade"-pump!
1 1/5planshus 1905.145kvm.Direkt-el.Luftvärmepump Sanyo 123EH monterad hösten 2005.FTX ventilation monterat jan 2006(villavent VM2).Öppenspis med braskassett(skall ersättas med något effektivare-förslag önskas!!!).Avfuktare för krypgrund står även på önskelistan.Årsförbrukning ca 13-14000kWh.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« Svar #4 skrivet: 21 november 2005, 18:49:43 »
Hej risveden ska försöka svara så gott jag kan 1.jag bestämde mig för sanyon efter att ha ringt runt bland många som säljer flera olika sorters pumpar och dom var rörande överens om att sanyo va den jag skulle satsa på (sen kunde jag komma över den billigt direkt från importören ;) genom en vän )2. ljudnivån hmm den ska ju va tystast men jag ä glad att jag inte satte den i köket som jag först tänkte för hörs det gör den 3. jag frågade min montör vad som va vanligast som gick sönder på sanyon (obs ej han jag köpte den av) men han har aldrig behövt laga någon  ;)
« Senast ändrad: 21 november 2005, 19:30:15 av mansan »

Utloggad Angelo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« Svar #5 skrivet: 26 november 2005, 19:50:08 »
Hej.
Har precis investerat i en Sanyo 123, och den står för närvarande i garaget i väntan på montage av en behörig installatör. ::)

Har tidigare haft en Fujitsu/General som  är drygt 15 år. Den verkar nu sjunga på sista versen efter lång och trogen tjänst. :'(

Förhoppningsvis så skall inte denna maskin vara sämre, efter alla dessa tester som den har fått genomgå, till skillnad från den gamla. ::)

Återkommer med lite utförligare omdömen när jag har fått lite "mera kött på benen".
/Angelo

Utloggad samtron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« Svar #6 skrivet: 27 november 2005, 09:48:43 »
Hej
Jag har också en Fujitsu/General -89:a och den har gått mycket bra tills för cirka 3 veckor då hörde jag att den inte orkade starta den gjorde 3 försök innan den startade så jag åkte till en kylfirma och köpte en Techibel 124 skulle vara en Sanyo 123 och är nu installerat sedan en vecka. den gamla får sitta kvar och gå tills den definitivt går sönder.
/Folke

Utloggad Larry

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag TROR jag gillar värmepumpar!
SV: Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« Svar #7 skrivet: 28 november 2005, 16:59:52 »
Hej!
Jag har just fått installerat en Sanyo 93 EHN för ca en vecka sedan och än så länge går den bra, men skam vore det väl annars! Valde mellan flera kända märken (i förhoppningen att de står för kvalité...)i samma prisklass (ffa Panasonic o Mitsubishi) men Sanyon vann ffa på tystast innerdel (det s.k Quite-läget). Nu tycker jag dock att även det vanliga lägsta fläktläget är helt acceptabelt, men det beror ju säkert på placering etc. Ytterdelen är dock inte speciellt tyst o jag är glad för att jag valde markmontering för jag tror att montering på en träyttervägg mot köket hade hörts in.
Hittills klarar den att hålla innertempen på runt 20 gr (just nu ca -5 ute), men det är bara ca 90 kvm undervåning så det ska den ju klara.. Har även ca 40 kvm övervåning med 2 sovrum men där verkar det svårt att få upp tempen utan att det blir för varmt där nere, men det räknade jag med. dessutom vill jag inte ha öppna dörrar där pga katter m.m så det är möjligt att jag tvingas ha el där ändå.

Utloggad wikström

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« Svar #8 skrivet: 28 november 2005, 18:03:09 »
Tillbringar helgerna, fredag eftermiddag till söndag kväll, ute på stugan som är 100 m2 stor och byggd 1974 med 2 glas isolerglas och 150 i väggarna och 200 i golv och tak. Har installerat en Sanyo sap-krv 123 EHN som snurrar på. Vi sänker till 18 grader under veckorna när vi inte är här och höjer till 22 när vi kommer . Har hjälp av en Keddyinsats i spisen för att stötta och det går tämligen snabbt att få upp värmen. Vi har bytt golv och satt in ett klickgolv ung. 8 mm tjock av falsk trästruktur. Det vilar på spånplatta 22 mm. Men golven är svinkalla. Vi måste gå med tofflor på för att inte frysa fötterna av oss. Det är torpargrund under huset så det är kanske på grund av det som golven känns så kalla. Jag tycker att det inte går så mycket ström, 12,9 kw per dygn sedan jag började mäta i sept. Då har vi ändå kyl/frys på och ett värmeelement i bastun / badrummet som ligger lite avlägset. Plus att cirkulatinspumpen till centralvärmen ( som är nollshuntad) snurrar på. Oljepannan har vi till att producera varmvatten. Skall bli intressant i vinter när det börjar krypa ner till minus 10 och lägre. Kommer pumpen att klara att hålla stugan varm eller blir jag tvungen att shunta upp pannan?
Sanyo KRV 123 EHN i fritidshus 100 m2

Utloggad Byske

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« Svar #9 skrivet: 13 december 2005, 20:42:16 »
Hej alla Sanyo ägare *vinkar*

Det måste väl finnas några ägare av sanyo 123 och 93 pumpar?? studs
Det skulle vara kul om ni ville debbatera om vad ni tycker om era pumparm.m ::)

Mvh

Hej! Jag installerade min Sanyo 93 i mitten på juni månad så snart har den gått det första halvåret och jag tycker den har skött sig bra vi har provat -15 grader och även då blåser det en behaglig varmluft.

Jag kan även ge nya köpare ett tips på grund av min yrkesutövning (37 år som ventilationsplåtslagare)
Montera utedelen med markstativ så slipper ni stomljud i huset som är det stora bekymret för många som ej kan sova på grund av en ljudnivå som kan vara besvärande även i andra änden av huset.
God Jul & Gott Nytt Ã…r
Martin

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
SV: Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« Svar #10 skrivet: 13 december 2005, 22:17:55 »
......
Jag kan även ge nya köpare ett tips på grund av min yrkesutövning (37 år som ventilationsplåtslagare)
Montera utedelen med markstativ så slipper ni stomljud i huset som är det stora bekymret för många som ej kan sova på grund av en ljudnivå som kan vara besvärande även i andra änden av huset.
God Jul & Gott Nytt Ã…r
Martin

En undran:
Går det lika bra att montera utedelen mot grundmuren på huset om muren är grov?
Eller kan jag förvänta mig att det blir konstiga läten även då?

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« Svar #11 skrivet: 14 december 2005, 13:15:18 »
Hej

Ja det är OK med montering på grundmuren. Glöm inte gummibussningar mellan konsol och uteenhet bara, det är viktigt.

Jag har min på tegelvägg, ganska högt upp på konsol typ vagga utan gummibussningar och jag hör den svagt genom väggen. Har halat länge på att montera gummibussningar, men nu SKA det bli av. Det kostar ju bara en hundring.....

MVH/Gano

Utloggad Hasseneij

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2006, 17:04:54 »
 >:(

Hej.

Köpte en Sanyo 123  pÃ¥ Richardsons i Karlstad och fick den "installerad" för tre veckor sedan. Temperaturen i lokalen har ännu ej gÃ¥tt över +10 trots att utetemperaturen mesta tiden legat pÃ¥ -4. Utedelen för ett djävla liv emellanÃ¥t. Maxtemp pÃ¥ utblÃ¥set inne har varit +19 och leverantören tycker att jag skall förstÃ¥ att det bara är ett komplement till annan värme och jag inte skall förvänta mej att den ska klara mina 300 kbm eftersom det blir sÃ¥n takhöjd.(golvyta 75kvm) Va fan ska man tro. Installationsprotokollet saknar uppgifter om strömförbrukning/ utblÃ¥stemp/ förÃ¥ngningtemp/tryck. Kommentaren lyder: Startar ej pÃ¥ kyla, för kallt inne.
Inte kan väl en sådan pump endast hålla frostfritt?
Kommentar någon?
mvh Hasse
 

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2006, 18:59:00 »
verkar lite dåligt att bara höja tempen 10grader, borde höja den 20-25 grader.
Du borde ha en utblåstemp på 30-35 grader.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Råd info om SAnyo av sanyo ägare
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2006, 20:42:39 »
Det mÃ¥ste va helt fel ! jag har en 93a och den blÃ¥ser minst ut 45g vid den tempen.skulle tro att den montören inte vet vad han gör  studs skulle tro att när dom kloka killarna har sagt sitt sÃ¥ kan du ringa montören och be han fylla pÃ¥ med gas för att din pump läcker !!(och täta naturligt vis). kollaa även här sÃ¥ fÃ¥r du lite fakta https://www.radron.se/upload/tabeller/2005/nr%208/050923_08_luftvarmepumpar2.pdf
« Senast ändrad: 23 januari 2006, 20:45:03 av mansan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!