Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: mark vs bergvärme  (läst 15890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping/Östergötland
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Re:mark vs bergvärme
« Svar #30 skrivet: 21 december 2004, 08:44:41 »
Så fort man får svar på en fråga så poppar nya upp - läste i ett examensarbete om berg kontra markvärme och det verkar som om man måste byta ut slangen i marken efter 30 år medans borran klarar sig i 50 år!

Pumparna ungefär samma livslängd - hmmm! Så de 10 000 man tjänar in vid mark istället (om jag inte hittar billig grävare typ kompisens lillebror ;) ) så får jag ändå merkostnader för markvärmen utslaget på lång tid!

Dock 30 år men ändå......
Frånluftsvp ES480 plus TA450 - golvvärme uppe och nere (elförbrukning ca 20 000 kWh - el, vv, värme till hus, stall, gästhus m.m. med trasig frånluftsvp - med hel ???)
Snart i behov av byte - till vad?? (därför jag är här!)

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:mark vs bergvärme
« Svar #31 skrivet: 21 december 2004, 12:25:12 »
Så fort man får svar på en fråga så poppar nya upp - läste i ett examensarbete om berg kontra markvärme och det verkar som om man måste byta ut slangen i marken efter 30 år medans borran klarar sig i 50 år!

Tycker att påståendet verkar taget ur luften. Btrf markkollektorns livslängd finns en hänvisning men inte för borrhålskollektorn. För mej synes det orimmligt att slangen i mark skulle hålla kortare tid än den i brunnen. Det är samma typ och kvalite på slang som används. Vad är det i marken som skulle ha en sådan avgörande betydelse för slangens livslängd?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Martin 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping/Östergötland
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Re:mark vs bergvärme
« Svar #32 skrivet: 21 december 2004, 13:49:06 »
Har ingen aning! Därför jag är här ju  :-[ ska kanske inte tro pÃ¥ allt (läs nÃ¥got) man läser??

Fick detta av hvac:
http://hem.passagen.se/hvac/

I den länken i det examensarbetet är det refererat till Ingenjörs Förlaget AB - värmepumpen, det nya sättet att värma Sverige och det står under "erfarenhetsvärden". Ingen aning om slang då han under bergvärme skriver att det ska vara samma slang : tunnväggig polyetenplast som mark så vad som påverkar är oklart! Någon som vet?

Frånluftsvp ES480 plus TA450 - golvvärme uppe och nere (elförbrukning ca 20 000 kWh - el, vv, värme till hus, stall, gästhus m.m. med trasig frånluftsvp - med hel ???)
Snart i behov av byte - till vad?? (därför jag är här!)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:mark vs bergvärme
« Svar #33 skrivet: 21 december 2004, 14:29:24 »
Det är samma typ av slang...
Det kan bli såhär om man jobbar med "planerat" underhåll.... Hur läng en slang håller ja det svaret finns inte tyvärr. Har man fått en dålig från fabrik då kan det rasa fort.
Men jag är ganska säker att tidiga misstag med "plast" är historia snart.
med lite flyt håller slangen i 100 år!!!
Jag kan inte heller se att det ska va någon signifikant skillnad på ytjord resp en bergborra.
Men återfyllnaden mot slangen vid ytjord kan va av stor betydelse, men ev misstag brukar dyka upp direkt eller åtminstone inom 10 år....
Sen kan ni slappna av  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Martin 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping/Östergötland
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Re:mark vs bergvärme
« Svar #34 skrivet: 21 december 2004, 15:30:01 »
Skönt - mÃ¥nga lugna nätter dÃ¥! SÃ¥ är det med allt - bilköp, vitvaror! Kul liv - semester är ju kul ibland!  
Frånluftsvp ES480 plus TA450 - golvvärme uppe och nere (elförbrukning ca 20 000 kWh - el, vv, värme till hus, stall, gästhus m.m. med trasig frånluftsvp - med hel ???)
Snart i behov av byte - till vad?? (därför jag är här!)

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:mark vs bergvärme
« Svar #35 skrivet: 21 december 2004, 18:07:10 »
11000 m2, dÃ¥ kan du lägga 400m (till en 7:a) med 2m mellan slangarna och fÃ¥r du kälskott dÃ¥ sÃ¥ lovar jag att jag kommer och tinar upp den med frugans hÃ¥rfön...  ;) ;D
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:mark vs bergvärme
« Svar #36 skrivet: 21 december 2004, 20:27:15 »
Tack för hjälpen alla!!

Är dock tvekis på ytjord då jag tänkte lägga slangen i hästhagen fast där är ju bra om det växer mycket dvs vill inte förlänga vintern med mer tjäle!!

Inga problem!  ;D Vi har vÃ¥r slang i vÃ¥r norra hästhage. TvÃ¥ slingor, ca 35 meter i mellan och 3-4 meter mellan slangarna i varje slinga. Synns inte en antydan pÃ¥ växtligheten. Det är bara om du pressar in slangen pÃ¥ minsta möjliga yta som man kan fÃ¥ problem.

Citera
Varför ändra ventilation med en Comfortzone? Tror att den ska passa mitt system iallafall enligt deras test!

Det var med tanle pÃ¥ att du inte skulle behöva ändra ventilationen som jag tänkte att en CZ skulle kunna vara ett alternativ.  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Martin 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping/Östergötland
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Re:mark vs bergvärme
« Svar #37 skrivet: 22 december 2004, 08:01:56 »
Låter bra, för växtligheten är man lite beroende av då hästarna äter en del! Skulle jag lägga slangen i trädgården så skulle jag gladeligen vilja ha lite mer långsam växande gräs!

Ingo - blir det tjälskott så hör jag av mig - men fön kan jag stå med ;)
Frånluftsvp ES480 plus TA450 - golvvärme uppe och nere (elförbrukning ca 20 000 kWh - el, vv, värme till hus, stall, gästhus m.m. med trasig frånluftsvp - med hel ???)
Snart i behov av byte - till vad?? (därför jag är här!)

admin

  • Gäst
admin
Re:mark vs bergvärme
« Svar #38 skrivet: 22 december 2004, 09:50:30 »
Martin 123

Jag vet att du säkert skrivit in det nånstans, men jag hittar inte uppgifterna om er förbrukning...

Med tanke på att ni har mekanisk ventilation (till/frånluft) skulle inte den billigaste lösningen för er bli en ComfortZone CE50?

En stor fördel med den borde även vara att ni undviker knäppningar i ert golvvärmesystem - den reglerar ju uteffekten steglöst med sin varvtalssyrda kompressor, det borde innebära en tämligen konstant temp ut i radiator/golvvärmekretsen.
Undantaget när den avfrostar och/eller värmer varmvatten.

Räcker 5 kW uteffekt för er?

Utloggad Martin 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping/Östergötland
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Re:mark vs bergvärme
« Svar #39 skrivet: 22 december 2004, 10:34:45 »
Halloj,

CE50 är något vi tänkt på - har läst mycket om den men har inte fått någon direkt koll på systemet! Den borde ju vara bättre än en "vanlig" frånluftspump.

Nu har vi frånluftsvärmepump (ES480 med TA450) med golvvärme uppe och nere. Vår elförbrukning är om man ser till tidigare familj (5 pers varav fyra tonåringar) då vi är nyinflyttade 20 000 kWh inkl hushållsel, stall, garage ej uppvärmd med vvb, gäststuga (5 grader), grovtvätt (5 grader), bastubad se senaste åren. Dock har återvinningen varit paj i över ett år så nu när den är lagad borde vi få ner förbrukningen mer.....Hoppas iallafall. Tiden kommer att visa vår förbrukning! Tror att det hade 20 grader precis som vi....

Enligt Nibes dimensionering ser det ut som om 5kW borde fungera utmärkt!

Har inte bergvärmepumpar steglös uteffekt med kompressorn?Vi hade problem med knäppningar när vi flyttade in - frånluftsvp styrdes bara av elpanna då den var trasig och vv öste ut en gång i timmen (mycket varmt) alla elpannesteg inkopplade!

ComfortZone kostar 70 000 installerad medan bergvärme 110 000. Elpriserna stiger så det är svårt att räkna ut "besparingen". Har kollat CZ och har en lokal installatör - kankse ska kolla lite mer med honom... Om CZ är så bra som de skriver så tjänar jag kanske in de 20 000 kr mer som det kostar med CZ jämför med annan frånluft plus installation!
Frånluftsvp ES480 plus TA450 - golvvärme uppe och nere (elförbrukning ca 20 000 kWh - el, vv, värme till hus, stall, gästhus m.m. med trasig frånluftsvp - med hel ???)
Snart i behov av byte - till vad?? (därför jag är här!)

admin

  • Gäst
admin
Re:mark vs bergvärme
« Svar #40 skrivet: 22 december 2004, 20:42:29 »
Enligt uppgift har ComfortZone ett antal referensanläggningar igång som gått i >1 år, om du vill tala med någon av de ägarna måste dock ComfortZone kontaktas, sån info lägger vi inte ut i forumet.

Jag säger inte att ni skall köpa en sån, har inga erfarenheter av dem, men tycker att deras anläggning teoretiskt verkar väl anpassad för ert behov.

En ytjordvärmepump typ Nibe 5 kW installerad behöver inte bli så mycket dyrare, detta förutsatt att ni kan använda den befintliga värmeåtervinningen.

Bergvärme verkar lite overkill tycker jag, detta med tanke på den relativt låga förbrukning ni har.

/Rickard

Utloggad Martin 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping/Östergötland
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Re:mark vs bergvärme
« Svar #41 skrivet: 23 december 2004, 08:39:26 »
Har hittat en vettig installatör som verkar utgå från vårt energibehov och inte bara ute efter att tjäna pengar på oss!

Återkommer nog med mer frågor när jag fått svar från olika företag plus ref från CZ:s lokala installatör. Verkar mycket intressant!

 
Frånluftsvp ES480 plus TA450 - golvvärme uppe och nere (elförbrukning ca 20 000 kWh - el, vv, värme till hus, stall, gästhus m.m. med trasig frånluftsvp - med hel ???)
Snart i behov av byte - till vad?? (därför jag är här!)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!