Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Greenline HT Plus med flera larm  (läst 24156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #45 skrivet: 11 februari 2015, 14:04:42 »
Placering GT1: GT1 avgör returtemp slut för värmedrift? Då borde jag komfortmässigt ha givaren innan volymtanken/T-kopplingen på radiatorsidan så jag verkligen uppnår beräknad temp (om man inte vet vilken pump som pumpar mest).

Det finns en tanke bakom att GT1 sitter där den sitter. I en sådan här koppling ska den interna pumpen ge lite högre flöde än den externa. Om givaren sitter på radiatorsidan om T-stycket kommer kompressorn att stoppa för sent.

Sitter givaren pÃ¥ pumpsidan om T-stycket kommer den inte att nÃ¥ starttemperaturen vid rätt tillfälle utan kompressorn kommer att starta när returröret mellan T-stycket och pumpen har kylts ner vilket kan gÃ¥ snabbt. Det blir ingen större cirkulation i det röret när kompressorn stÃ¥r still. Självcirkulationen verkar Ã¥t fel hÃ¥ll. Den naturliga placeringen av givaren blir därför vid T-stycket sÃ¥ att den kan känna rätt temperatur bÃ¥de när värmepumpen gÃ¥r och stÃ¥r still. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #46 skrivet: 13 februari 2015, 11:47:21 »
Nu har jag äntligen fått möjlighet att mäta temperaturer. Resultatet är dock lite förvånande:
Jag började med att köra bara värmebärarpumpen (P2) via handkörning i 20min genom meny 5 via service mode (med extern radiator pump avslagen). Till min besvikelse hade pumpen hoppat ur det läget och återgått till normalläget. Så då körde jag en gång till men denna gång bara 10min.
Efter återgång till temperaturvisning hade jag följande temperaturer:
GT8 : 38.3 °C
GT9 : 35.4 °C
Vilket ju är ca. 3 °C :dt:
Men sedan lät jag pumpen stå i vilo läge i 10min med den externa radiatorpumpen ställd på min varvtal (500rpm).
Då hade jag följande temperaturer:
GT1 (rad retur) : 33.2 °C
GT3 (varmvatten) : 49.0 °C
GT6 (kompressor) : 32.9 °C
GT8 (ut) : 32.7 °C
GT9 (in): 32.7  °C
Detta ger ju 0 i  :dt: mellan 8 och 9 och endast 0,5 mot GT1 (som ju pÃ¥verkas av den externa pumpen och som alltsÃ¥ inte är sÃ¥ bra att jämföra mot).

När jag känner med handen så är alla 3 förgreningar runt växlingsventilen ganska varma. Innan slangbytet så var det ganska mycket plastrester i filer och vid testtappning av botten på vattenberedaren. Växlingventilen är inte bytt så vitt jag vet, den ser ut som att den är tillverkad 2005.

/MrK
« Senast ändrad: 14 februari 2015, 11:59:54 av MrKnackebrod »
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #47 skrivet: 19 februari 2015, 18:29:26 »
Gör så här:
Starta värmepumpen och tappa varmvatten tills varmvattendriften kör igång, kontrollera därefter temperaturen på GT9. Om temperaturökningen någon gång stannar av eller börjar gå baklänges så skall du byta givaren. Att testa givarna i ett statiskt läge är oftast verkningslöst.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #48 skrivet: 12 mars 2016, 18:44:54 »
Hej!

Tack för alla bra svar. Här kommer facit:
Jag beställde byte av temp-sensorer i juli 2015. Tyvärr verkar det ha varit enormt tryck på värmepumpsfolket i länet (Gävleborg) under sommaren/hösten. Så i november 2015 fick jag mina sensorer utbytta.
Jag fick då byta GT8 och 9 vilket alla trodde redan. Men även GT10/11 (kylsidan) och GT3 (Varmvattenberedaren).
Alla visade fel men varmvattenberedaren som skapade mest oreda: Ung. som IVT Center 7h skrev så gick den korrekt upp till 48grader, när den kom till 49grader blev visning 36grader varvid pumpen laddade på varmvatten tills Pressostat Hög löste ut. GT8/9 bytet löste problemet med hög delta varning. GT10/11 bytet gav mig mest mera information (som att jag faktiskt har ca. +0,6 i brunnen istället för minus).

Nu har inte haft ett enda varning/larm sedan bytet i november (2015). Dessutom så har inte längre knäppningar från värmesystemet i rören så jag gissar att pumpen helt enkelt alltid jobbar numera istället för att stoppa och sedan gasa på med tillsats (fick ställa ned tiden på tillsats för att det strulade så mycket, numera återställt till 60min).

Om fler råkar ut för liknande problem med Pressostat hög så fungerar det alltså att sänka VVB temperaturen några grader så att man inte hamnar inom området då temp-sensorn backar i visning precis som virre skrev.

Nu återstår bara att få till bättre ekonomi på systemet men det tar jag i någon annan tråd

/MrK
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 270
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!