Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft-vatten-luftvärmepump för pool sommar och vattenburen golvvärme vinter?  (läst 2491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke123456789

  • Gäst
Hej,
jag är totalt oteknisk och okunnig. Jag har en fråga:

Är det någon som har kört en luft-vatten-värmepump för att värma pool sommar och värma vattenburen golvvärme på vintertid? Om ingen har det finns det några direkta och/eller stora svårigheter som gör att det inte går som ni ser?

Tanken är att slippa ha två lösningar vid en ny tillbyggnad (utan möjlighet att koppla på befintlig golvvärme) och pool.

Mvh
Jocke

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det gÃ¥r att göra det du säger , men du mÃ¥ste tala om vad du för VP + innerdel  är lite olika för olika VP

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om du tänker skaffa en ny luft/vattenvärmepump så finns modeller som kan kopplas till en pool med lämpliga tillbehör.
En sån kan ju t ex under vår/höst värma både varmvatten, hus och pool.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
En sån kan ju t ex under vår/höst värma både varmvatten, hus och pool.

Då krävs väl en ganska stor pjäs?
Och hur värmar man poolen? En värmeväxlare som ligger nere i poolen eller hur funkar det? Man lär ju inte vilja cirkulera radiatorvatten ut i poolen...  Sc:,h
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du måste ha separat växlare för poolvattnet , går inte att ha klor vatten i VP och system
inte en stor pjäs , det beror på vilket krav du har , den ger vad den klarar i effekt

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
En bekant installerade i höstas CTC ecoZenith i350 + 520m. För poolvärme och VVC behövdes tillbehöret Expansion Energyflex. Den boxen hanterar vvc/sol/pool/tankladdning.

I pannrumet finns pump och sandfilter och en värmeväxlare på samma rör.
En växelventil som styrs av expansionsboxen ser till att få vattnet till golven eller poolen (värmeväxlaren).
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Och hur värmar man poolen? En värmeväxlare som ligger nere i poolen eller hur funkar det? Man lär ju inte vilja cirkulera radiatorvatten ut i poolen...  Sc:,h

I princip alla pooler har en cirkulation till ett filter, på samma slinga kan man sätta en värmeväxlare som gör att poolvattnet kan värmas av radiatorvattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jocke123456789

  • Gäst
Jocke123456789
SV: Luft-vatten-luftvärmepump för pool sommar och vattenburen golvvärme vinter?
« Svar #7 skrivet: 06 juni 2017, 06:56:51 »
Tack för hjälpen alla!

Jag har ingen värmepump än utan skall köpa allt, börjar bygga pool+utbyggnad nästa vår. Ska självklart ta kontakt med lämplig firma snart men ville höra lite erfarenheter. Således vad jag kan läsa ut av svaren så går det men bäst (man måste?) ha två system som inte kan vara igång samtidigt.

GabrielH: vet du vad din kompis lösning kostade totalt?

Ã…terigen tack,
Jocke

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Således vad jag kan läsa ut av svaren så går det men bäst (man måste?) ha två system som inte kan vara igång samtidigt.

Nja, det är ett system, men man måste bygga ut det med pool-tillbehör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jocke123456789

  • Gäst
Jocke123456789
SV: Luft-vatten-luftvärmepump för pool sommar och vattenburen golvvärme vinter?
« Svar #9 skrivet: 06 juni 2017, 18:10:27 »
Exakt, jag menade så.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!