Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Service ?  (läst 3114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zubadan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Service ?
« skrivet: 31 mars 2017, 15:46:04 »
Hej

Fått ett erbjudande om service på min luft vatten pump.
Ska tydligen vara bra att göra var 3 e Ã¥r..  NÃ¥got ni vet nÃ¥got om ?
Är det värt 1500 spänn ?
Ska nämnas att det blir det första jag gör isåfall.

Ingår gör följande

Paketerbjudande (Underhållsservice) Värmepump
Ingår: Kontroll av funktioner, läcksökning, mossbehandling av ytterdel, tömning av smutsfilter.
Vi går igenom systemet i sin helhet men inte på detalj nivå.

Funktioner är: Ser över inställningar (Inga larm), motionering av kranar (smutsfilter), kontroll av givare (Rätt temperaturer), tömning av smutsfilter. Kontrollerar rörkopplingar så att det inte läcker, kontroll av gas-krets så att inget läcker.
Beroende på hur bra tekniker är på det system vi servar ringer de ibland supporten från tillverkaren för att få senaste rekommendationerna.

Det finns inga mjukvaru uppdateringar i dagsläget tillgängliga.

Optimering av system beror på hur man ser på en service, syftet med service är att bibehålla en bra funktion och att upptäcka brister i god tid och åtgärda fel.

Det ingår ej påfyllning vid läckage (Om orsak kan fastställas och det är garanti, dvs installationsrelaterat ingår påfyllnad. Installationsgarantier gäller i 1 år från installationsdatum).

Ytterdelen rengörs med mossbehandlingen, kopplingar kontrolleras och temperaturer på rör stäms av samt kontroll av missljud från fläktmotor. I övrigt så städas ytterdelen ej på insidan (Att skruva isär hela ytterdelen ingår ej i vår standard & detta skall ej behövas så länge den inte är fylld med växter eller smuts).
Bor i 1 1/2-plans hus om ca 210 m2 beläget i Västra Götaland
Ecodan utedel ; PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Ecodan innedel ; EHST-20C-YM9A
Markstativ med droppskål och Trådlös innegivare.
----------------------------

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service ?
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2017, 16:21:29 »
Hej

Fått ett erbjudande om service på min luft vatten pump.
Ska tydligen vara bra att göra var 3 e Ã¥r..  NÃ¥got ni vet nÃ¥got om ?
Är det värt 1500 spänn ?
Ska nämnas att det blir det första jag gör isåfall.

Ingår gör följande

Paketerbjudande (Underhållsservice) Värmepump
Ingår: Kontroll av funktioner, läcksökning, mossbehandling av ytterdel, tömning av smutsfilter.
Vi går igenom systemet i sin helhet men inte på detalj nivå.

Funktioner är: Ser över inställningar (Inga larm), motionering av kranar (smutsfilter), kontroll av givare (Rätt temperaturer), tömning av smutsfilter. Kontrollerar rörkopplingar så att det inte läcker, kontroll av gas-krets så att inget läcker.
Beroende på hur bra tekniker är på det system vi servar ringer de ibland supporten från tillverkaren för att få senaste rekommendationerna.

Det finns inga mjukvaru uppdateringar i dagsläget tillgängliga.

Optimering av system beror på hur man ser på en service, syftet med service är att bibehålla en bra funktion och att upptäcka brister i god tid och åtgärda fel.

Det ingår ej påfyllning vid läckage (Om orsak kan fastställas och det är garanti, dvs installationsrelaterat ingår påfyllnad. Installationsgarantier gäller i 1 år från installationsdatum).

Ytterdelen rengörs med mossbehandlingen, kopplingar kontrolleras och temperaturer på rör stäms av samt kontroll av missljud från fläktmotor. I övrigt så städas ytterdelen ej på insidan (Att skruva isär hela ytterdelen ingår ej i vår standard & detta skall ej behövas så länge den inte är fylld med växter eller smuts).
FÃ¥r du längre garantitid dÃ¥ , annars kan du gÃ¥ efter deras rekommendation vad som ska göras , ev läcka medieum svÃ¥rt , inga instrument  kolla i glaset , inga bubblor ett par minuter efter start  OK  Verktyg : ficklampa toapapper ( syns direkt när det blir väta pÃ¥ det ) givare : om det funkar ingen Ã¥tgärd , 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Service ?
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2017, 16:24:09 »
Rengöring av filter samt utedel bör man nog gärna göra varje år, i vart fall utedelen.
Om du absolut inte vill göra det själv så kan det nog vara värt pengarna att ta dit någon som gör det.
Hur de testar läckage och tempgivare skulle jag gärna vilja se, troligen är det bara en så kallad okulär besiktning av både läckage och tempgivare.
Om de kopplar loss och testar alla givare så är det för billigt, så jag gissar att de bara gör en rimlighetsbedömning om huruvida tempgivare visar rätt eller ej.

Läckagetest kan göras på flera sätt, är det en kyltekniker som kommer så kan han sätta på sitt manometerställ och kontrollera gastrycken vid drift, man kan också läcksöka med en läckagedetektor, eller med "såpvatten", eller enbart en okulär besiktning, om det läcker brukar det synas att olja följt med gasen ut.

Då de inte specificerat hur de kontrollerar tempgivare eller hur de utför sin läcksökning så kan man väl vara lite skeptisk till hur seriöst det hela är.
Det viktigaste i hela det där erbjudandet är rengöringen av utedelen, slarvar dom med den och enbart utför okulär besiktning av resten så är det inte prisvärt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zubadan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service ?
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2017, 19:30:00 »
Kolla detta närmare och fick svar enligt nedan


Tempgivarna kontrolleras via inställningar i displayen på pannan. Där kan man se så att de håller rätt värde.

Läcksökningen på vattensidan är ockulär och görs endast i pannrummet.

Läcksökningen på kylkrets kontrolleras både insida och utsida. Pannan och värmepumpen.
Detta sker ockulärt och genom att teknikern känner på kopplingarna. En erfaren tekniker vet hur det ska se ut och vart det kan uppstå läckor.

En service förlänger ej garantier från ÅF eller tillverkare
Bor i 1 1/2-plans hus om ca 210 m2 beläget i Västra Götaland
Ecodan utedel ; PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Ecodan innedel ; EHST-20C-YM9A
Markstativ med droppskål och Trådlös innegivare.
----------------------------

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service ?
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2017, 20:17:44 »
För att garantin ska gälla i 5år krävs det en service vid 3år. Om det var så när din pump installerades vet jag inte.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Service ?
« Svar #5 skrivet: 01 april 2017, 13:32:43 »
Kolla detta närmare och fick svar enligt nedan


Tempgivarna kontrolleras via inställningar i displayen på pannan. Där kan man se så att de håller rätt värde.

Läcksökningen på vattensidan är ockulär och görs endast i pannrummet.

Läcksökningen på kylkrets kontrolleras både insida och utsida. Pannan och värmepumpen.
Detta sker ockulärt och genom att teknikern känner på kopplingarna. En erfaren tekniker vet hur det ska se ut och vart det kan uppstå läckor.

En service förlänger ej garantier från ÅF eller tillverkare

Du får alltså en rengöring av filter och förångare samt okulärbesiktning av maskinen i övrigt för pengarna.
Om det där med den förlängda garantin skall gälla måste det vara en auktoriserad mitsi-återförsäljare som gör den.
Är de som lämnat offerten det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zubadan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service ?
« Svar #6 skrivet: 01 april 2017, 18:24:40 »
Bra fråga!
Vill minnas att dom var auktoriserade när installationen gjordes men vad jag kan se är dom inte det nu då dom inte säljer mitsubishi längre...
Bor i 1 1/2-plans hus om ca 210 m2 beläget i Västra Götaland
Ecodan utedel ; PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Ecodan innedel ; EHST-20C-YM9A
Markstativ med droppskål och Trådlös innegivare.
----------------------------

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service ?
« Svar #7 skrivet: 01 april 2017, 19:12:03 »
Bra fråga!
Vill minnas att dom var auktoriserade när installationen gjordes men vad jag kan se är dom inte det nu då dom inte säljer mitsubishi längre...
Kolla upp med tillverkaren angående garanti

Utloggad zubadan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service ?
« Svar #8 skrivet: 02 april 2017, 07:26:26 »
På länken ovan står det 3 år och 3 månader får inte passera.
Vi är uppe i 3 år och 6 månader sedan faktura datum.

Dock inget vi fått någon info om så lite svårt att följa.
Bor i 1 1/2-plans hus om ca 210 m2 beläget i Västra Götaland
Ecodan utedel ; PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Ecodan innedel ; EHST-20C-YM9A
Markstativ med droppskål och Trådlös innegivare.
----------------------------

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service ?
« Svar #9 skrivet: 02 april 2017, 08:11:48 »
På länken ovan står det 3 år och 3 månader får inte passera.
Vi är uppe i 3 år och 6 månader sedan faktura datum.

Dock inget vi fått någon info om så lite svårt att följa.
Det kanske går att lirka med dom , kanske säg att ni varit utomlands i 6 månader , man vet aldrig men värt ett försök

Utloggad zubadan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service ?
« Svar #10 skrivet: 02 april 2017, 12:52:39 »
Sant det  :)
Ska kolla detta med dom !
Bor i 1 1/2-plans hus om ca 210 m2 beläget i Västra Götaland
Ecodan utedel ; PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Ecodan innedel ; EHST-20C-YM9A
Markstativ med droppskål och Trådlös innegivare.
----------------------------

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service ?
« Svar #11 skrivet: 02 april 2017, 13:33:03 »
Trygghetsförsäkringen gäller väl ändå, så man får väga servicekostnaden för att garanti ska gälla år 4-5 mot ev kostnad för att utnyttja försäkringen vid fel dessa två år. Jag kan tänka mig att dessa två år är några av de mest felfria då eventuella materialfel redan visat sig och slitagefel ännu ej hunnit uppstå.

Påminner mig lite om Toyotas 6-åriga rostskyddsgaranti tidigt 90-tal. Det finstilta sa att garantin gällde genonmrostning, och efter 3 år var det obligatorisk rostinspektion. Vid upptäckt av begynnande rost skulle denna åtgärdas på kundens bekostnad för att garantin skulle gälla tiden ut. Sannolikheten för genomrostning på 3 år var väl försumbar så det var riskfritt för tillverkaren att utlova 6 års rostskyddsgaranti.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service ?
« Svar #12 skrivet: 02 april 2017, 13:44:36 »
Trygghetsförsäkringen gäller väl ändå, så man får väga servicekostnaden för att garanti ska gälla år 4-5 mot ev kostnad för att utnyttja försäkringen vid fel dessa två år. Jag kan tänka mig att dessa två år är några av de mest felfria då eventuella materialfel redan visat sig och slitagefel ännu ej hunnit uppstå.

Påminner mig lite om Toyotas 6-åriga rostskyddsgaranti tidigt 90-tal. Det finstilta sa att garantin gällde genonmrostning, och efter 3 år var det obligatorisk rostinspektion. Vid upptäckt av begynnande rost skulle denna åtgärdas på kundens bekostnad för att garantin skulle gälla tiden ut. Sannolikheten för genomrostning på 3 år var väl försumbar så det var riskfritt för tillverkaren att utlova 6 års rostskyddsgaranti.
Har sett det förut , med andra produkter och fabrikat  ( genomrostning dÃ¥ ska dom väl stÃ¥ i saltvatten , kanske inte ens dÃ¥ )

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!