Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT, Autoterm, Carrier  (läst 10895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Djordano

  • Gäst
Djordano
IVT, Autoterm, Carrier
« skrivet: 28 april 2005, 22:21:39 »
Hej,

De tre märkena verkar vara väldigt lika är det samma vp om inte är det någon som vad skiljer i utförande och pris?

/Djordano ???

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT, Autoterm, Carrier
« Svar #1 skrivet: 28 april 2005, 22:36:25 »
Jo Autoterm och IVT ingår i samma konsern. Carrier köper sina värmepumpar från IVT.

I första hand tror jag man är ute efter att nå olika segment. IVT är märket med senaste tekniken, Autoterm lägre pris och Carrier är mer kända internationellt.

Det jag har sett är att nyheterna introduceras som IVT och efter något år säljs de även under Autoterm-märket.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Djordano

  • Gäst
Djordano
SV: IVT, Autoterm, Carrier
« Svar #2 skrivet: 29 april 2005, 10:47:16 »
Ok, känner du till hur stor prisskillnaden är mellan autoterm och IVT, samt om autoterm har "fabriksförsäljning", bor i närheten av katrineholm.

/Djordano :D

Djordano

  • Gäst
Djordano
SV: IVT, Autoterm, Carrier
« Svar #3 skrivet: 29 april 2005, 14:48:45 »
Jag har studerat respektive märke lite noggrannare och har funnit att det som skiljer dem åt Autoterm och carrier är identiska, är att IVT använder en annan styrdator än Autoterm/Carrier, IVT använder sig av rego638 och de andra av rego 600 samt att IVT har R407C som köldmedia och de andra har R134a.

Är det någon som känner det vad som skiljer de båda styrdatorerna åt? Sc:,h

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT, Autoterm, Carrier
« Svar #4 skrivet: 29 april 2005, 18:01:20 »
Jag har studerat respektive märke lite noggrannare och har funnit att det som skiljer dem åt Autoterm och carrier är identiska, är att IVT använder en annan styrdator än Autoterm/Carrier, IVT använder sig av rego638 och de andra av rego 600 samt att IVT har R407C som köldmedia och de andra har R134a.

Är det någon som känner det vad som skiljer de båda styrdatorerna åt? Sc:,h

Liten sammanställning jag gjort genom att studera info hos respektive leverantör.
Autotherm och Carrier har inte lika "exakt" info om sina anläggningar såsom IVT har på nätet. Det kan exempelvis stå Rego600 i en broschyr för en Autotherm modell men sedan när man börjar läsa i exempelvis manualen så kan det vara en 638:a.

Vad jag förstår så är Rego 600-638 identiska sånär som på att deras reglerlogik är anpassad / intrimmade för olika typer av köldmedium och kompressorer. Meny system och funktioner ska vara samma. (Rätta mig om jag har fel)

OBS denna tabell är baserad på Broschyr/Manualer och behöver inte vara korrekt. Rätta gärna om någon vet bättre.
/Peter


-Rego 600
IVT Greenline C/E
IVT Greenline HT C/E
Carrier 30NQC
Carrier 30NQ-Heat 60

-Rego 637
2004-05   IVT Greenline HT plus C/E (Mitsubishi kompr.)

-Rego 638
IVT Greenline Plus C7
Autoterm 40x C Max/30x E Max


-Rego 634
Emax Autotherm 309             


-Rego 800
IVT Optima 500/700 med elmodul 290 A/W  (L/V)
Carrier 30NQL med elmodul 290 A/W  (L/V)


-Rego 500
IVT Fastighetspumpar

-Rego 5001 
IVT Fastighetspumpar

« Senast ändrad: 29 april 2005, 18:07:06 av UMH »
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
SV: IVT, Autoterm, Carrier
« Svar #5 skrivet: 07 maj 2005, 23:57:18 »
Jag har studerat respektive märke lite noggrannare och har funnit att det som skiljer dem åt Autoterm och carrier är identiska, är att IVT använder en annan styrdator än Autoterm/Carrier, IVT använder sig av rego638 och de andra av rego 600 samt att IVT har R407C som köldmedia och de andra har R134a.

Är det någon som känner det vad som skiljer de båda styrdatorerna åt? Sc:,h

Liten sammanställning jag gjort genom att studera info hos respektive leverantör.
Autotherm och Carrier har inte lika "exakt" info om sina anläggningar såsom IVT har på nätet. Det kan exempelvis stå Rego600 i en broschyr för en Autotherm modell men sedan när man börjar läsa i exempelvis manualen så kan det vara en 638:a.

Vad jag förstår så är Rego 600-638 identiska sånär som på att deras reglerlogik är anpassad / intrimmade för olika typer av köldmedium och kompressorer. Meny system och funktioner ska vara samma. (Rätta mig om jag har fel)

OBS denna tabell är baserad på Broschyr/Manualer och behöver inte vara korrekt. Rätta gärna om någon vet bättre.
/Peter


Varmvattenladdningen styrs annorlund i 637/638 burkarna, lite (högre) börvärdesområden är ändrade. Då det även tillkommit några nya larmgränser och minnet är begränsat har en del funktioner också tagits bort, t.ex. möjlighet till shuntat tillskott, golvvärmestyrning. Det sitter Mitsubishi kompressor i både HT och HT plus.
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

Utloggad PeterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljubljana, Slovenien
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • knut
SV: IVT, Autoterm, Carrier
« Svar #6 skrivet: 03 augusti 2005, 11:09:38 »
I answer in english cos my swedish is so bad.

Rego 634 liger i Plus serien ochsa

I think there is no big hardware diferences (I have some ten boxes at home, moast 600 series) The diference is mainly in software.ž

Peter
Greenline plus, funkar perfect!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!