Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm info och minus grader  (läst 2127 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Larm info och minus grader
« skrivet: 30 januari 2010, 08:04:55 »
Hej,

Har en Ecoair 111 och den har fungerat felfritt. Nu är det rätt kallt även på Gotland och imorse var det ca -13
Propparna hade gått så jag böt dom, den hosta igång men då kröp tempen ner till -17 grader. Fick ett larm om "Motorskydd compr"
Sen efter tag spärrades compressorn. Så frågan blir vad betyder Motorskydd compr?

Sen när kompressorn var spärrad stängdes övre pannan av tror jag, det stod 0 + 6.0kw
Den bakre är för nedre misstänker jag, men den övre pannan la av. Den var ställd på 7.5kw i och för sig. kan det vara så att det blev för mycket tillsammans?

hjälp. nu är det rejält kallt i huset och ingen elektriker eller vvs kille svarar :)

Hälsar, Peter

Utloggad Johan.F.O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm info och minus grader
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2010, 09:07:13 »
Hej
Nu när värmepumpen är avstängd sköter den undre pannan värmebehovet, det är de 6kWh som du ser på displayen.
När denna elpatron inte räcker till kopplas den övre på upp till 7,5kWh. kontrollera att elpanna max kWh är ställd till 7,5.
Jag förutsätter att du har effektvakt som kontrollera att elpatronerna inte kör för hårt annars får du kanske välja ett lägre värde
på elpanna max.
När det gäller larmet du fick så får du snart svar av forumets experter när de har vaknat och loggat in på forumet.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3  installerad under 2009  + Toshiba L/L -2004.
1-plansvilla byggd 1985 i Småland. Bo yta 160m2

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Larm info och minus grader
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2010, 09:17:43 »
Hej,

Har en Ecoair 111 och den har fungerat felfritt. Nu är det rätt kallt även på Gotland och imorse var det ca -13
Propparna hade gått så jag böt dom, den hosta igång men då kröp tempen ner till -17 grader. Fick ett larm om "Motorskydd compr"
Sen efter tag spärrades compressorn. Så frågan blir vad betyder Motorskydd compr?

Motorskyddet kan lösa ut när en säkring ryker, om spänningen på nätet blir för låg, störningar på elnätet etc, allt för att skydda din kompressor. Bara att kvittera om det är enstaka gånger du får det.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Larm info och minus grader
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2010, 09:27:16 »
ok tack.

Utloggad kwh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Larm info och minus grader
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2010, 11:44:40 »
Jag hadde samma fel ibörjan. Ringde en elektriker som konstaterade att han som instalerat anläggningen hadde för mycket andra stora strömförbrukare på dom 3 säkringarna som är till anläggningen. Han tog bort dessa förbrukare och fördelade dom på övriga säkringar i skåpet så nu funkar det.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Larm info och minus grader
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2010, 21:12:43 »
Hej,

Hade ett nytt fel idag när jag kom hem från jobbet, "prosessorstat lågtryck" vad betyder det?
Jag tryckte på larmknappen och det hoppade igång igen. Utedelen alltså och jobbar nu på fint igen.

Men vad orsakade larmet tro? snö framför utedelen? Isbildning under utedelen?

Hälsar, Peter
« Senast ändrad: 19 februari 2010, 21:57:33 av Fastlandsguten »

Utloggad Georg _L

  • Learning by doing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm info och minus grader
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2010, 09:50:29 »
Hej,

Hade ett nytt fel idag när jag kom hem från jobbet, "prosessorstat lågtryck" vad betyder det?
Jag tryckte på larmknappen och det hoppade igång igen. Utedelen alltså och jobbar nu på fint igen.

Men vad orsakade larmet tro? snö framför utedelen? Isbildning under utedelen?

Hälsar, Peter

Det beyder att det uppstått ett fel som en servicetekniker måste titta på.
Kan ha flera orsaker tex, läckage i köldmediekretsen, dålig expventil mm mm.

//G

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Larm info och minus grader
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2010, 13:57:15 »
Det är väl ingen ide att ha den på då? Ute delen alltså. Jag har spärrat den nu och kör övre och undre el patronen i ecoel. Får se när man får hjälp.
CTC service öppnar väl måndag...

Tack för info. Forumet är Guld värt!

Peter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!