Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: första stapplande stegen mot byte av värmesystem  (läst 1731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  Var skall man börja?


Jag vet att jag vill ha en l/V -pump,men frågorna är fler än myror i stacken.
Har ögnat igenom forumet under en tid och finner en del motsägelser mellan
experter och digniteter och folk i rörbranchen jag själv pratat med.Detta gör
denna djungel ännu svårare att orientera sig i."vem i hela världen kan man lita på" :D.
Mina förutsättningar är:Hus från 62 ,1+1/2 plan 155 m2 platta på mark elpanna ettrörs
system och en l/l pump,bor i stockholm.
En bråkdel av frågorna:
# Har jag hög eller lågtempsystem?hur checka mitt i maj?
# Har hört att man kan hjälpa pumpen i ett högtempsystem topparna på el,bra/dåligt?
#Hur går man över till låg tempsystem,byter man radiatorer eller?
#Ljudnivå på pumpen,jag har knappt 10m till grannens vardagsrum och vill inte
bli osams!Räcker det med ett bullerplank?
#Varför i hela fridens namn kör man ut värmevattnet i kylan på nästan alla
pumpar, vilka gör det ej?


Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
  Var skall man börja?


Jag vet att jag vill ha en l/V -pump,men frågorna är fler än myror i stacken.
Har ögnat igenom forumet under en tid och finner en del motsägelser mellan
experter och digniteter och folk i rörbranchen jag själv pratat med.Detta gör
denna djungel ännu svårare att orientera sig i."vem i hela världen kan man lita på" :D.
Mina förutsättningar är:Hus från 62 ,1+1/2 plan 155 m2 platta på mark elpanna ettrörs
system och en l/l pump,bor i stockholm.
En bråkdel av frågorna:
# Har jag hög eller lågtempsystem?hur checka mitt i maj?
# Har hört att man kan hjälpa pumpen i ett högtempsystem topparna på el,bra/dåligt?
#Hur går man över till låg tempsystem,byter man radiatorer eller?
#Ljudnivå på pumpen,jag har knappt 10m till grannens vardagsrum och vill inte
bli osams!Räcker det med ett bullerplank?
#Varför i hela fridens namn kör man ut värmevattnet i kylan på nästan alla
pumpar, vilka gör det ej?


Om du har högtemp eller lågtemp system är lättast att checka när det är kallt. I annat fall får du börja gissa. Ibland står det på ritningen både vilken temp som systemet är tänkt att klara ute, och vilken temp det då är tänkt att använda i framledningen. Du kan fråga förre ägaren hur varmt det brukade bli. Om inget av detta hjälper, då är det tveksamt om du löser det. Är huset från 62, och med oljepanna, då är det tänkt som högtemp, men frågan är hur hög temp du egentligen har ändå. Ettrörsystem, också större risk du därmed har högtemp. Man kan titta på elementens storlek, räkna ut hur många watt du har per kvadratmeter vid en viss framledningstemp, och gissa om det räcker, men det blir svårt att komma till något annat än gissning om du inte hittade lösningen bland de första punkterna, utan då får du vänta in kalla dagar igen.

Funkar att hjälpa topparna med el, men varje gång du hjälper med el får du dyrare väme. Får du hjälpa med el får du dessutom troligen rätt hög returledning, och sämre COP i pumpen. Är det högtemp så kan en lösning vara de leverantörer som siktat in sig på värmepumpar med högre framledningstemperaturer, men det ger sämre COP. Men -62 var de dåliga på att dimensionera, troligen är det så att det räcker med att fixa ett fåtal radiatorer, detta dock med förbehåll för att du dessutom har ettrösrsystem vilket riskerar öka behovet av varmt framvatten.

Ser jag började svar på nästa fråga. Vägen mot lågtemp är större radiatorer, och mer parallelkoppling av dina rörsystem. Så med ett tvårörssystem är det större radiatorer där det behövs som gäller (alla radiatorer är inte lika dimensionerade i så gamla hus, man får byta ett par i taget och se var det behövs fler byten. Med ett ettrörssystem beror det på hur det är draget. Eventuellt (till och med troligen) kan du behöva dra fler parallela kopplingar om det är för många radiatorer på serie på vissa rörslingor så att fler radiatorer nås direkt av varmt framledningsvatten.

Varför så många gamla pumpar kör ut vattnet i kylan är en bra fråga. Undrar om det finns något bra skäl?

--- Mats ---


Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Tack för svaren Mats,jag förstår att min vandring just börjat och att det inte räcker
med en liten söndagspromenad, puh!
Finns det fler husägare där ute som har eller har haft liknande bekymmer,är nyfiken på
er lösning,trött på att småfysa för att spara el.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: första stapplande stegen mot byte av värmesystem
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2008, 07:15:15 »
#Ljudnivå på pumpen,jag har knappt 10m till grannens vardagsrum och vill inte
bli osams!Räcker det med ett bullerplank?

Jag tror att det kan funka, men planket får inte hindra luftgenomströmningen på utedelen.

Citera
 #Varför i hela fridens namn kör man ut värmevattnet i kylan pÃ¥ nästan alla
pumpar, vilka gör det ej?

Det är enklare att installera, man behöver inte vara kyltekniker för att koppla in en sån VP.

Men vill du ha en LVVP som kör köldmediet genom ytterväggen så finns t ex. Airwell, Daikin, AquaInverter.
Sen finns även Thermia Atria som kör brine genom ytterväggen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Skridskor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: första stapplande stegen mot byte av värmesystem
« Svar #4 skrivet: 19 maj 2008, 22:47:24 »
Hej Energicentra pumpen har inte vatten ut. Finns för ca 22 000:- pÃ¥ deras hemsida. koppla mot en ack-tank med vvb och kör fast kondensering pÃ¥ ca 54  ºC dÃ¥ kanske det funkar med enrörs system.Du kan ju även ha elpannan i serie och köra den under kalla dagar. Om det gÃ¥r att fÃ¥ tag pÃ¥ ngn instalatör till en kinapump har jag ingen aning om. Ett billigt alternativ som kan funka,men bör synas i sömmarna och det är nog ingen nackdel att fÃ¥ tvÃ¥rörssystem.

Mvh nicke.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!